37 Číslo pracovního listu: 1 Téma: MAPUJEME S GIS Název aktivity: ML-ZE-6: ČR – Národní geoportál INSPIRE: Podkladové vrstvy, základní nástroje Cílová skupina: žáci SŠ a ZŠ Použité metody a formy: výklad učitele, práce na PC Časová nároč- nost: 35 min Návaznost na RVP: Zeměpis: Geografické informace, zdroje dat, kartografie a topografie. Prostředí výuky: PC učebna, příp. s dataprojektorem IKT: Vyhledávání informací a komunikace. Zpracování a využití infor- mací. Po skončení aktivity bude žák schopen: • Aplikovat základní kroky ve webovém prostředí Národního geoportálu. • Rozpoznat geografické informace v konkrétní webové aplikaci. • Využívat získané informace z Národního geoportálu k řešení konkrétních úkolů. Pomůcky: PC s připojením na internet Zadání úkolu(ů): 1. Otevřete Národní geoportál INSPIRE na http://geoportal.gov.cz. 2. Klikněte na zelený obdélník „mapy“. 3. Seznamte se s nástroji pro zvětšování, zmenšování, posun a měření vzdálenosti. 4. V pravé části si prohlédněte jednotlivé vrstvy – vrstvu, kterou chcete vidět, za- škrtněte. 5. Nastavte si průhlednost vrstev a zjistěte, jak s ní můžete pracovat. 6. Využijte funkci průhlednost pro ortofoto snímky z 50. let a současným leteckým 38 snímkem či základní mapou. Obr.: Náhled na dvě vrstvy: topografická mapa se zprůhledněním a pod ní letecký snímek z 50. let 20. století. Po tomto úvodním seznámení zpracujte následující úkoly: 1. Zobrazte vaši obec a její okolí na různých mapách: na • topografické mapě, • vojenské databázi digitální model území DMÚ 25, • aktuálním leteckém snímku, • na leteckém snímku z 50. let 20. století, • na dvou vrstvách (snímek, mapa) současně s využitím zprůhlednění vrstvy. 2. Najděte v uživatelském rozhraní i možnosti pro přesouvání pořadí vrstev. 3. Změřte vzdálenost mezi vaší školou a místem bydliště. 4. Změřte plochu rybníka, lesa či jiné vhodné plochy v okolí školy. 5. Zapište vzdálenosti od vaší školy k pěti místům (místo bydliště, nemocnice, kostel atd.). Metodické poznámky pro učite- le: Při zaklikání více vrstev je nutné pamatovat na to, že nahlížíte „shora“, tzn., že vrstva, která je v seznamu vrstev nejvýše, překryje všechny nižší vrstvy. Dovednost práce s tímto webovým portálem a jeho mapovými aplikacemi můžeme využít ve všech tematických celcích, které se týkají výuky zeměpisu České republiky. Dále lze s žáky porovnávat staré a aktuální letecké snímky – viz publikace Svět a krajina pohledem z výšky – pracovní list Proměna krajiny.