CircUse O udržitelném využívání území Vzdělávací materiály pro druhý stupeň základních škol This project is implemented through the CENTRAL EUROPE programme co-financed by the ERDF 1 This project is implemented through the CENTRAL EUROPE Programme co-financed by the ERDF Tento vzdělávací modul “O udržitelném využívání území” je určen pro druhý stupeň základních škol. Modul byl vyvinut rakouskými partnery projektu CIRCUSE (Circular Flow Land Use Management). Projekt CIRCUSE je realizován za podpory programu Evropské Unie CENTRAL EUROPE, který je kofinancován z ERDF. Na tvorbě pilotního rakouského modulu se podílely tyto instituce a osoby: Vývoj vzdělávacích materiálů (Barbara Birli a Gundula Prokop) Vědecká podpora (Thomas Preuss a Maic Verbüchelen). Komunikace s pilotní školou (Michaela Geidl a Bern Osprian) Pilotní škola, testující vzdělávací materiály (Regina Götz, Alois Ruprecht, 5B a 6C of 2010/2011) Dodavatel místních dat (Schabl Cosulting e. U) Na české verzi se podíleli: IURS Překlad a úprava pro české využití (Jiřina Bergatt Jackson.) Anglické a německé materiály z pilotování kurzu jsou dostupné na http://www.circuse.eu 2 This project is implemented through the CENTRAL EUROPE Programme co-financed by the ERDF O projektu CircUse Přes všechny snahy snižovat zábory ještě nezastavěného území, se zastavěné území zvyšuje nejen u nás, ale i v celé Evropské Unii a to o více než 1,000 km² ročně. Tato plocha se rovná městu o velikosti Berlína1 . Na druhé straně bývalé továrny a některá starší sídliště ve městech se stávají opuštěnými, chátrají a nemají nové využití. Jevy tohoto druhu jsou častější v hospodářsky slabších regionech, které mají nejen špatné ekonomické výsledky a vyšší nezaměstnanost, ale také je opouštějí schopní lidé, kteří si hledají práci jinde - v regionech, kde pro ně existují lepší příležitosti. To vše sebou přináší řadu negativních jevů, jako je nárůst dopravy a delší dojížďka do práce, vyšší cena občanské infrastruktury (školství, zdravotnictví, uliční sítě, kanalizace atd.) a často také ztrátu sociální soudržnosti. Tyto jevy označujeme za neudržitelné, zejména proto, že způsobují plýtvání energiemi a zvyšují tak škodliviny, které vypouštíme do ovzduší. Project CircUse (Circular Flow Land Use Management – česky se to dá přeložit jaké “Recyklace urbanizovaného území) se snaží řešit některé tyto nesrovnalosti. CircUse má dvanáct partnerů z Rakouska, České republiky, Německa, Itálie, Polska a Slovenska. Šest pilotních projektů testuje přístupy využívání území, které napomáhají zlepšování našeho klimatu. Hlavní ambicí pilotních projektů je propagovat rozvoj na již zastavěném území a zamezit záborům ještě neurbanizovaného území viz. také http://www.urbaninfo.cz/projekt-circuse/ . 1 European Commission (2011): Overview of best practices to Overview of best practices for limiting soil sealing or mitigating its effects in EU-27, authors: Prokop G., Jobstmann G et al. 3 This project is implemented through the CENTRAL EUROPE Programme co-financed by the ERDF Vzdělávací materiál “O udržitelném využívání území“ Cíle vzdělávacího materiálu CircUse vzdělávací materiály jsou zaměřeny na problematiku zastavěného území, dopravní dostupnosti a „zabetonovávání” zemského povrchu. Hlavním cílem je seznámit žáky s hodnotou půdy a hodnotou nezastavěného území. Tyto zdroje totiž lze jen velmi těžko obnovit, poté co je zastavíme a tím “spotřebujeme”. Cíle bude dosaženo zejména tím, že si žáci uvědomí dopady toho, jak oni sami území využívají. Vzdělávací materiály jsou zaměřeny na žáky druhého stupně věková skupina okolo 12-14 let. Tyto materiály by měly být využity během dvou separátních dnů, tak aby bylo žákům umožněno zjišťovat potřebná data a vést rozhovory o tom, jak jejich rodiny dříve využívaly území. Zde je návrh, jak může být výuka v těchto dvou dnech rozdělena. První den (3 vyučovací hodiny) Přednáška: Úvod do využívání území a územního plánování 40 min Celá třída Příprava plakátu: “Jak bych chtěl žít” 40 min Pracovní skupiny Kalkulace: “Je naše země dost veliká aby mohl každý mít své vysněné bydlení?” 40 min Celá třída Diskuse a prezentace: Zábory území a stavební aktivity 45 min Pracovní skupiny & celá třída Druhý den: (celý pracovní den) Exkurze 60 min Celá třída Práce ve skupinách, příprava prezentací 240 min Pracovní skupiny Prezentace 120 min Celá třída Zpětná vazba, závěr 45 min Celá třída 4 This project is implemented through the CENTRAL EUROPE Programme co-financed by the ERDF Úvod: proč je efektivní využívání území důležité? Můžeme stavět, kde a jak se nám líbí? Příklad diskuse s učitelem. Můžeme stavět, co chceme a kde chceme? Například dům o osmi podlažích ve tvaru motýla? Nebo továrnu uprostřed sídliště? Která organizace ve vašem městě/obci je zodpovědná za vydávání příslušných povolení? S pomocí učitele získejte kopii územního plánu pro vaše město/obec a prostudujte, čeho všeho se dotýká. Definice Zastavěné území a jeho neustále zvětšování je definováno jako proces nazývaný také “urbanizace”. Zastavěné území zahrnuje plochy pro byty a domy, obchody a obchodní centra, továrny, komerční budovy, školy, nemocnice, ulice, železnici, ale také rekreační a sportovní plochy. Obce a města obvykle rostou na úkor přírodních a zemědělských ploch ve svém okolí. Následující tabulka vysvětluje proces urbanizace v případě města Bruselu. Červená znamená zastavěné území. V období 1955 až 1997 se podstatně změnila jak velikost urbanizovaného území, tak populace města. 5 This project is implemented through the CENTRAL EUROPE Programme co-financed by the ERDF  Příklad – Nárůst zastavěného území v Bruselu mezi roky 1955 a 1997 1955 1997 Obyvatelé (počet) 991 000 1 122 000 Zastavěné území 319 km² 560 km² Správní území 1,308 km² 1,308 km² Cvičení O kolik vzrostl počet obyvatel Bruselu mezi roky 1955 až 1997?  vypočítej procento O kolik se zvětšilo ve stejné době urbanizované území?  vypočítej procento Jaká byla průměrná velikost urbanizovaného území na jednoho obyvatele v létech 1955 a 1997?  vypočítej výsledek m² / jednoho obyvatele Diskutuj o výsledcích těchto zjištění. Zjisti více o nárůstu zastavěného území ve své obci/městě/regionu. S pomocí učitele zjisti obdobné informace, jaké v tabulce pro největší město ve svém regionu. 6 This project is implemented through the CENTRAL EUROPE Programme co-financed by the ERDF  Nárůst zastavěného území Bruselu mezi roky 1955 a 1997 Zdroj: Evropská environmentální agentura, 2006 Jak je využívání území regulováno v naší zemi? S pomocí učitele na internetu zjisti odpovědi na tyto otázky. Na národní úrovni Která národní organizace koordinuje územní plánování v naší zemi? Existuje národní politika/y zaměřená/é na územní plánování? Jsou v národní politice jasné cíle týkající se velikosti zastavěného území? 7 This project is implemented through the CENTRAL EUROPE Programme co-financed by the ERDF Na regionální úrovni (zejména ve tvém regionu) Která organizace je zodpovědná za územní plánování? Existuje specifický dokument zaměřený na územní plánování v regionu? Na místní úrovni (městský/ obecní úřad) Samosprávy a územní plány (využívání území) Proč je efektivní využívání území tak důležité? Neefektivní využívání území vede k řadě negativních jevů, zejména ke ztrátě nezastavěné a zemědělské půdy a k nárůstům cen infrastruktury v území. Obyvatelé žijící na okrajích měst se musí vyrovnávat s delší dojížďkou za prací a za kulturním vyžitím v městských centrech, než obyvatelé, kteří v centrech žijí. Dojíždějící stráví více času ve svých autech a infrastruktura obcí se rozrůstá. To způsobuje, že všichni dotčení na tom finančně ztrácejí a nezbývají jim prostředky pro příjemnější aktivity. Města a obce musí zajistit a udržovat nárůst infrastruktury (ulice, chodníky, kanalizaci, vodu, sběr odpadu, školy, nemocnice, domovy důchodců atd.) Rozsáhlé sídelní struktury potřebují vyšší údržbu než kompaktní formy výstavby. Zvyšování zastavěného území může být velmi podstatně ovlivněno typem obydlí, ve kterém žijeme. Samostatné rodinné domy potřebují velký prostor. Jen asi 10 takových domů se vejde na jeden hektar území. V případě řadových domů můžeme uvažovat s 20 domy na jednom hektaru. Na stejné ploše jednoho hektaru je ale také možné postavit 10 bytových domů, každý se 6 byty a společnou zahradou – to představuje je ubytování asi pro 60 rodin. 8 This project is implemented through the CENTRAL EUROPE Programme co-financed by the ERDF Proč je ale využívání území tak důležité? Půda nám obstarává mnoho nezbytných a důležitých funkcí, jako je filtrace spodních vod, dodává živiny pro růst rostlin a je životním zdrojem mnoha živočichů a organizmů. Půda kompostuje a rozkládá, absorbuje, skladuje vodu i sluneční energii a také poskytuje povrch, ze kterého se uživí člověk a jiní živočichové. 9 This project is implemented through the CENTRAL EUROPE Programme co-financed by the ERDF Úkol 1 – Moje vysněné bydlení Vyberte obrázky. Před začátkem učebního dne jedna si vyberte a připravte obrázky domů, které máte rádi. Alternativně, váš učitel může poskytnout katalog, nebo vhodný časopis, zabývající se formami bydlení. Vyberte si “svůj dům”. Různé typy domů Samostatný rodinný dům Bytový dům Řadové rodinné domy Vytvořte plakát, který ukazuje obytné domy, které máte rádi. Na plakátu pracujete ve skupinkách asi po 5 žácích. Plakát by měl znázorňovat různé formy bydlení a také, kde se takové bydlení nachází. Měl by ukázat, které druhy bydlení se ti a tvým spolužákům osobně nejvíce líbí a měl by se také zaměřit na to, kde nejraději chceš bydlet (velké město, malé 10 This project is implemented through the CENTRAL EUROPE Programme co-financed by the ERDF město, vesnice atd.) Proberte to ve své skupině a je li potřeba, požádejte o pomoc svého učitele. Prezentujte plakát a diskutujte o svém plakátu na společné prezentaci plakátů ostatních skupin a zdůvodněte výběr svého vysněného domu a jeho lokaci.  Příklad plakátu “Můj oblíbený dům” Kalkulace potřeby území pro jednotlivé druhy bydlení. Kalkulujte, kolik m2 je potřeba pro dům, který si každý vybral. Předpokládejte, že každý z vás si buduje svůj vlastní dům a ignorujte, kolik území potřebují již existující domy. 11 This project is implemented through the CENTRAL EUROPE Programme co-financed by the ERDF  Průměrná spotřeba území dle druhu bydlení (příklady) Typ bydlení Spotřeba území Bytový dům 150 m² Řadový dům 300 m² Dvojdomek 450 m² Samostatný rodinný dům 800 m² Velká vila >1,500 m²  Spotřeba území dle preference výběru bydlení vaší třídy (příklady) Jméno Typ bydlení Spotřeba území [m²] [m²]Jméno 1 Samostat. rodinný dům 1000 m² Jméno 2 Vila 1500 m² Jméno 3 Chata u jezera 400 m² Jméno 4 Zámek 30 000 m² Součet ????? m² Prober výsledek. Ve vaší třídě spotřeba území dle vlastního výběru formy bydlení představuje ???? m2 . Kolik to je fotbalových hřišť, když jedno hřiště má 7000m2 ? Máme vůbec dostatek prostoru, abychom všichni žili v samostatných rodinných domech? Samostatně stojící rodinný dům je pravděpodobně nejpreferovanější formou bydlení. Je ale vůbec možné, aby všichni obyvatelé bydleli v takovýchto rodinných domech? Spočítejte proto, jestli to možné je. K tomu abyste se dopátrali odpovědí, konzultujte internet anebo atlas. 12 This project is implemented through the CENTRAL EUROPE Programme co-financed by the ERDF  Vysněný dům pro každou domácnost!  Vypočítej, kolik území by na to bylo potřeba Počet obyvatel Počet obyvatel České republiky. Průměrná spotřeba území na jeden vysněný dům Vypočítej průměrnou spotřebu území ve své třídě/skupině, na jeden vysněný dům (v m2 ). Kolik m2 území je potřeba na jeden vysněný dům? Průměrná velikost domácnosti Zjisti průměrný počet obyvatel v jedné domácnosti. Použij údaj velikosti domácnosti svých spolužáků. Jaká je průměrná velikost domácnost žáků vaší třídy/skupiny? Počet domů, pro všechny domácnosti Vyděl počet obyvatel získaným číslem průměrné velikosti domácnosti  Kolik domů je potřeba? Spotřeba území způsobená těmito domy Vynásob počet potřebných domů a průměrnou velikost vysněného domu a převeď toto číslo na hektary a km2 .  Kolik území by tyto domy spotřebovaly? Jaká velké je zastavěné území v České republice? Jestliže nemůžete tuto informací zjistit, využijte údaje v dole uvedené tabulce pro „artificial surfaces” což znamená „umělé povrchy“. Jaká je velikost zastavěného území v České republice? Porovnej spotřebu území pro domy se skutečnou velikostí zastavěného území  O kolik by se zvýšilo zastavěné území, kdyby každá domácnost bydlela ve svém vysněném bydlení ………%. 13 This project is implemented through the CENTRAL EUROPE Programme co-financed by the ERDF Prodiskutuj výsledek zjištění. Co to znamená, když se velikost zastavěného území města/obce zvýší o ???%? Uvaž, že tyto nové budovy bude nutné postavit na úkor zemědělské, lesní a přírodní půdy atd. Uvaž, že nad rámec spotřeby území pro všechny domy bude ještě nutné spotřebovat další území pro ulice, obchodní budovy a továrny, ale také pro veřejné budovy jako jsou školy a nemocnice. Přemýšlel/a jsi někdy, kolik prostoru skutečně denně potřebuješ? Můžeš návrh svého vysněného domu upravit tak, aby lépe reflektoval tvé skutečné potřeby?  Evropská data pro kalkulaci jsou z roku 2006: Zdroj: Population data from EUROSTAT Artificial Surface from CORINE Land Cover Layer of the European Environment Agency *odhadnutá data 14 This project is implemented through the CENTRAL EUROPE Programme co-financed by the ERDF Země Velikost povrchu [km²] Artificial Surface [km²] Obyvatelstvo Austria 83.925 4.092 8.254.298 Belgium 30.664 6.303 10.511.382 Bulgaria 110.964 5.575 7.718.750 Cyprus 9.260 791 766.414 Czech R. 78.869 5.019 10.251.079 Denmark 42.891 3.247 5.427.459 Estonia 43.462 942 1.344.684 Finland 337.029 4.834 5.255.580 France 548.813 28.266 63.229.443 Germany 357.086 30.123 82.437.995 Greece 131.629 2.833* 11.125.179 Hungary 93.001 5.616 10.076.581 Ireland 69.879 1.626 4.209.019 Italy 301.505 14.983 58.751.711 Latvia 64.614 862 2.294.590 Lithuania 64.978 2.156 3.403.284 Luxemb. 2.597 242 469.086 Malta 316 82 405.006 Netherl. 37.358 5.110 16.334.210 Poland 311.950 12.547 38.157.055 Portugal 91.964 3.155 10.569.592 Romania 238.451 15.117 21.610.213 Slovakia 49.014 2.687 5.389.180 Slovenia 20.277 562 2.003.358 Spain 506.730 10.308 43.758.250 Sweden 449.114 6.289 9.047.752 UK 244.467 18.364* 60.425.786 EU27 4.320.805 191.732 493.226.936 15 This project is implemented through the CENTRAL EUROPE Programme co-financed by the ERDF Úkol 2 – bydlení dnes a dříve Domácí úkol. Porovnej bydlení, ve kterém žije tvoje rodina dnes, s tím, jak žili tvoji prarodiče. Můžeš si také vybrat dům svých sousedů nebo známých a porovnat jak žijí dnes a jak žili dříve. Vyvoď závěry z porovnání bydlení dneška a minulosti, zejména pro: technický standard (koupelny, topení, vybavení atd.), počet obytných místností a počet členů domácnosti, vypočítej, kolik místa dnes připadá a dříve připadalo na jednoho obyvatele. Připrav prezentaci. Vysvětli obrázky, jejich vazby a rozdíly. Co se změnilo? Můžeš odhadnout změnu ve spotřebě území? Jaké jsou dopady těchto změn? Za předpokladu, že by stejné trendy pokračovaly, můžeš popsat bydlení budoucí generace? 16 This project is implemented through the CENTRAL EUROPE Programme co-financed by the ERDF  Příklad: Porovnání bydlení dneška a minulosti 17 This project is implemented through the CENTRAL EUROPE Programme co-financed by the ERDF Úkol 3 - dostupnost Tento úkol je vypracován každým žákem samostatně. Dostupnost denních činností. Kalkuluj vzdálenosti svých hlavních denních činností (škola, přátelé, kroužky, sport atd.), jak se tam dostaneš a kolik tím vyprodukuješ CO2 emisí.  Průměrné CO2 emise pro různé druhy dopravy na jeden kilometr 2 Auto 150 g/km Autobus 20 g/km Motorka 105.g/km Chůze 0 Vlak 40 g/km Kolo 0 Otázky. Požádej rodiče, aby ti pomohli z mapy/internetu určit vzdálenosti. O jaké vzdálenosti pro tvé jednotlivé činnosti se jedná? Jakou formou dopravy je zdoláváš? Zapiš si výsledky do následující tabulky. Prezentuj výsledky svých výpočtů a vyvoď z nich závěry, odpovídající na tyto otázky: Uveď svoje denní vzdálenosti a kalkuluj své denní CO2 emise. Vyvoď závěry z tabulky a zjisti, které tvé denní činnosti mají nejvyšší CO2 emise a je li možné to změnit? 2 http://www.co2-emissionen-vergleichen.de/verkehr/CO2-PKW-Bus-Bahn.html 18 This project is implemented through the CENTRAL EUROPE Programme co-financed by the ERDF  Tabulka pro kalkulaci vzdáleností vstávajících z tvých denních činností V km Auto Motorka Chůze Kolo Vlak Autobus Jiné Do školy a zpět Za přáteli Zábava/sport Nakupování Jiné Celkem CO2 Emise * * Vynásob daty emisí uvedenými na předešlé stránce 19 This project is implemented through the CENTRAL EUROPE Programme co-financed by the ERDF Úkol 4 - Exkurze – míra „zabetonovávání”* * anglicky „soil sealing“ - ekvivalentní odborný termín zatím v češtině neexistuje, problematika je poměrně nová. Definice „Zabetonovávání” je definováno jako pokrývání půdy budovami, stavbami a nepropustnými anebo jen částečně propustnými vrstvami (asfalt, beton atd.) Je to ta nejagresivnější forma spotřeby území a v podstatě se jedná o nezvratný proces. Výsledkem „zabetonovávání” je ztráta důležitých funkcí půdy, zejména její úrodnosti a schopnosti zadržovat vodu... Dopady. „Zabetonovávání” způsobuje přerušení přirozené výměny mezi půdními systémy a jinými ekologickými elementy. Omezuje tuto výměnu mezi všemi procesy včetně biosféry, hydrosféry a atmosféry. Ovlivněny jsou také procesy spojené s vodou, biochemické cykly anebo energetické transfery. Vede to k mnoha negativním jevům: zbývá méně úrodné půdy pro budoucí generace, půdní funkce jsou redukovány a půda nám přestává sloužit jako receptor a omezovač škodlivin, transformátor organických odpadů anebo akumulátor povrchové ale i spodní vody, ztráta retence vody způsobuje zvýšení odtoků srážkových vod do vodotečí a to vede ke zvýšení záplavových rizik a způsobuje často katastrofické záplavy, snižuje se absorpce sloučenin uhlíku, 20 This project is implemented through the CENTRAL EUROPE Programme co-financed by the ERDF dochází k fragmentaci krajiny a ke ztrátě biodiverzity tím, že je redukováno přirozené životní prostředí jednotlivých druhů a zbytkové prostředí je často příliš malé a izolované aby mohlo podporovat specifické živočišné druhy, neudržitelné formy života jako je zvyšování zastavěného území (které vede ke zvyšování emisí z dopravy, ke zvýšení cen pořizování a údržby infrastruktury, k výstavbě na kvalitní zemědělské půdě atd.) způsobují úbytek produktivních hodnot půdy, nezbytných pro naši výživu a pro produkci biomasy. zabetonované povrchy mají vyšší teplotu, než přírodní povrchy a mění místní mikroklima, zejména ve vysoce urbanizovaných a „zabetonovaných“ městských čtvrtích, velké „zabetonované“ plochy jsou pak ještě problematičtější, vzhledem k vlivu klimatických změn. Otázky. Jaké jsou dopady „zabetonovávání“ na: půdu, podzemní vody, biodiverzitu. 21 This project is implemented through the CENTRAL EUROPE Programme co-financed by the ERDF  Vzor pro exkurzi typ povrchu je povrch zabetonován nebo ne? popiš půdu, její barvu, stav, povrch….) asfalt trávník zatravněná dlažba lesní půda štěrk jiné 22 This project is implemented through the CENTRAL EUROPE Programme co-financed by the ERDF Poznámky CircUse Teaching Material Barbara Birli, DI Environmental Agency Austria Soil and Land Management T: +43-(0)1-313 04/5509 barbara.birli@umweltbundesamt.at This project is implemented through the CENTRAL EUROPE programme co-financed by the ERDF Telepark Bärn- bach Higher Institute on Territorial Systems for Innovation Institute for Sustainable Development of Settlements German Institute of Urban Affairs The Usti Region Asti Munici- pality Institute for Ecology of Industrial Areas/Poland LEAD PARTNER Slovak University of Technology SPECTRA Centre of ExcellenceCity of Trnava City of Piekary Slaskie CircUse Project Partners Environmental Agency Austria Saxon State Office for the Environment, Agriculture and Geology www.circuse.eu