CVIČENÍ Z REGIONÁLNÍ GEOGRAFIE JAPONSKO Tato případová studie je určena pro vyšší ročníky základní školy. Konkrétně pro 9. ročník, kdy už mají žáci za sebou celý regionální zeměpis světadílů a oceánů a měly by získávat celostní pohled na svět v různých souvislostech. Základem takto koncipované výuky je vytvoření příležitostí k učení. Výuka by měla probíhat skupinovou formou. Cvičení má tři úrovně. První úroveň je jeho vypracování studenty učitelství zeměpisu. Na základě vypracovaného cvičení udělají studenti návrh konkrétní přípravy na výuku a následně zhodnotí text k regionální geografii Japonska ve vybraných učebnicích zeměpisu. Zadání cvičení č. 2 – práce s článkem Cvičení má za úkol analyzovat vybraný článek z internetu z hlediska geografie. Studenti si procvičí zejména: - Kladení geografických otázek; - Hledání odpovědí na tyto otázky; - Hodnocení informačních zdrojů, které jsou studentům k dispozici. - Porozumění událostí ve světě v souvislostech. Po skončení práce s informacemi si žáci uvědomí: - Jak přírodní podmínky formují život člověka v různých regionech; - Jakým způsobem se život lidí těmto přírodním rizikům přizpůsobuje; - Jaká přírodní rizika můžeme očekávat v určitých oblastech na Zemi; - Jak likvidaci následků napomáhá vyspělost určitého regionu a mentalita obyvatel; - Kde lze ve světě podobná rizika očekávat. - Jaké přírodní hazardy ohrožují život lidí ve Vašem regionu. Úkol 1: Přečtěte si článek – viz motivační text a prohlédněte si pozorně obrázky na adrese: http://zpravy.ihned.cz/c1-54976940-tsunami-v-japonsku-rok-pote-porovnejte-jak-vypadala-zasazena-mis ta-pred-rokem-a-dnes#fotogalerie-gf210433-3-1563590 Úkol 2: Na základě četby článku a prohlédnutých obrázků začněte formulovat otázky k tomu, co se v Japonsku stalo. Úkol 3: Najděte na zformulované otázky odpovědi v různých zdrojích informací. Úkol 4: Vytvořte modelovou přípravu pro výuku regionální geografie Japonska. Úkol 5: Porovnejte učebnicový text k učivu o Japonsku v různých učebnicích. Motivační text Havárie elektrárny Fukušima I 11. března 2011 zasáhlo Japonsko mimořádně silné zemětřesení, jež následně vyvolalo vlny tsunami o výškách až 39 m. Následkem živelné pohromy došlo ke značné devastaci rozsáhlých pobřežních oblastí. Katastrofa byla tak ničivá, že došlo k destrukci celých měst, k poničení infrastruktury a ke ztrátě veškerého kontaktu zasažených oblastí se zbylým světem. Zasaženy byly také 4 jaderné elektrárny, celkově dohromady 11 reaktorů, z nichž nejhorší následky nesla jaderná elektrárna Fukušima I (vlastněná společností TEPCO). Havárie na jaderné elektrárně Fukušima I byla na stupnici INES ohodnocena stupněm 7, vyšší stupeň již stupnice nemá. Nejvyšší stupeň byl před touto havárií udělen pouze havárii na Černobylské jaderné elektrárně roku 1986. (Zdroj: Https://cs.wikipedia.org/wiki/Hav%C3%A1rie_elektr%C3%A1rny_Fuku%C5%A1ima_I) Tsunami v Japonsku - rok poté. Porovnejte, jak vypadala zasažená místa před rokem a dnes Obnova zničené země bude trvat nejméně pět let a bude stát stovky miliard dolarů, předpovídali před rokem odborníci ze Světové banky. Podívejte se, jak pokračují úklid i stavební práce a jak Japonsko vypadá teď - téměř rok od chvíle, kdy přišlo silné zemětřesení a s ním místy až čtyřicetimetrová přílivová vlna. (Zdroj: http://zpravy.ihned.cz/c1-54976940-tsunami-v-japonsku-rok-pote-porovnejte-jak-vypadala-zasazena-mis ta-pred-rokem-a-dnes#fotogalerie-gf210433-3-1563590) Cíl: Z různých zdrojů informací zjistěte, co se vlastně v Japonsku před rokem stalo. Skupinová práce: 1. Poloha Japonska, desková tektonika. Pojmy: geotermální energie, zemětřesení, epicentrum, tsunami 2. Geologická stavba, přírodní zdroje, nerostné suroviny. 3. Historicko-geografický vývoj Japonska. Mezníky v dějinách Japonska a jejich příčiny. 4. Hospodářský vývoj Japonska po roce 1945. 5. Obyvatelstvo Japonska – jeho mentalita.