1 Eduard Hofmann Cíle geografického vzdělávání 1.Co je geografie? maly maly maly maly maly maly maly Geografie ►Současné geografie jsou velmi složitým souborem ►dílčích disciplin počínající fyzicko-geografickými přes ►humánně geografické po regionálně geografické ►s řadou disciplin tematických zabývajících se ►krajinou, životním prostředím, rozvojem, trvalou ►udržitelností atd. Abychom se hned na začátku ►chytili toho, čím geografie je, tak zkusme ►srozumitelnou definici: Didaktika přírodních věd 3 Geografie ►Geografie se zabývá prostorovostí přírody a ►lidské společnosti světa, v němž žijeme. Pod ►prostorovostí můžeme rozumět procesy, jež ►udržují či mění prostorové uspořádání přírody ►a společnosti. (Hynek,A., 2013) ►Elden (2010, 801) výstižně charakterizuje ►prostorovost jako vlastnost, stav prostoru, ►týkající se prostoru. Didaktika přírodních věd 4 03 N1 03 N1 Prostorovost, lze ji sledovat? 2. Co je zeměpis? maly maly maly maly maly maly maly 7 Zeměpis je předmět, který se snaží charakterizovat různá území včetně rozmístění lidí, jevů a událostí. Studuje interakce mezi člověkem a prostředím v různých podmínkách. Charakteristická je především její obsahová a metodická šíře, přejímání poznatků různých oborů přírodních a sociálních věd a její zájem na budoucím utváření vztahů mezi lidmi a prostředím.“ (Kühnlová 1996, s. 48.) maly maly maly maly maly maly maly Pro správné pochopení výuky zeměpisu (geografie) je nutné naučit se klást zeměpisné (geografické) otázky: ►Kde to je? ►Jaké to je? ►Proč je to tam? ►Jak to vzniklo? ►Jaký to má význam? ►Jak by to mělo být uzpůsobeno k vzájemnému užitku člověka a přírody? Didaktika přírodních věd 9 R001-034 Kde to je ? Didaktika přírodních věd 10 Kapské Město KapskyPol Kapské Město 000036 Stolová hora Didaktika přírodních věd 11 Jaké to tam je? Stolovka Stolovka_kytka Stolová hora – na jejím vrcholu se vyskytuje 1400 rostlinných druhů Fynbos - porosty stálezelených nízkých stromů a keřů s užší plochou listovou čepelí pro suché a teplé podmínky. Jednoznačně převažují nižší až nízké keře, keříky a polokeře. Základ kapské květenné říše. Charakteristické komponenty: proteoidní, ericoidní a restioidní. Nejunikátnější biom !!! Didaktika přírodních věd Proč je to tam ? map_biom Jak to vzniklo? Jaký to má význam? Jak by to mělo být uzpůsobeno k vzájemnému užitku člověka a přírody? 3. Stanovení cílů zeměpisného vzdělávání maly maly maly maly maly maly maly Cíle základního vzdělávání ► ►K cílům základního vzdělávání (RVP ZV) patří: ► ►umožnit žákům osvojit si strategie učení a motivovat je pro celoživotní učení ►podněcovat žáky k tvořivému myšlení, logickému uvažování a k řešení problémů ►vést žáky k všestranné, účinné a otevřené komunikaci ►rozvíjet u žáků schopnost spolupracovat a respektovat práci a úspěchy vlastní i druhých ►připravovat žáky k tomu, aby se projevovali jako svébytné, svobodné a zodpovědné osobnosti, uplatňovali svá práva a plnili své povinnosti ►vytvářet u žáků potřebu projevovat pozitivní city v chování, jednání a v prožívání životních situací; rozvíjet vnímavost a citlivé vztahy k lidem, prostředí i k přírodě ►učit žáky aktivně rozvíjet a chránit fyzické, duševní a sociální zdraví a být za ně odpovědný ►vést žáky k toleranci a ohleduplnosti k jiným lidem, jejich kulturám a duchovním hodnotám, učit je žít společně s ostatními lidmi ►pomáhat žákům poznávat a rozvíjet vlastní schopnosti v souladu s reálnými možnosti a uplatňovat je spolu s osvojenými vědomostmi a dovednostmi při rozhodování o vlastní životní a profesní orientaci Klíčové kompetence (RVP ZV): ► ►Kompetence k učení ►Např.: … vybírá á využívá pro učení vhodné způsoby, metody a strategie… ►Kompetence k řešení problémů ►Např. …vnímá různé problémové situace ve škole i mimo ni, plánuje řešení problémů … ►Kompetence komunikativní ►Např. … formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory… ►Kompetence sociální a personální ►Např.: … spolupracuje ve skupině, spoluvytváří pravidla práce v týmu… ►Kompetence občanské ►Např.: … umí nasloucht druhým, respektuje ostatní názory… ►Kompetence pracovní ►Např.: … plní povinnosti a závazky, adaptuje se na změněné či nové pracovní podmínky… Cíle geografického vzdělávání ►Představují konkrétní cíle, které jsou nejbližší cílům jednotlivých předmětů a dají se naplňovat prostřednictvím obsahu jednotlivých předmětů. ► ►Pro geografické vzdělávání jsou definovány v Mezinárodní chartě geografického vzdělávání IGU a v Geography Today . ► ►Jsou rozděleny na: ►Vědomosti (znát) ►Dovednosti (aplikovat) ►Postoje (hodnotit) Znalosti a porozumění ►Umět zařadit národní i mezinárodní události do regionálně geografického rámce a chápat základní územní vztahy. ►Znát nejdůležitější přírodní systémy na Zemi (reliéf, půdy, vodstvo, klima, vegetaci) a chápat vnitřní a vnější vztahy ekosystémů. ►Znát nejdůležitější socioekonomické systémy (zemědělství, sídla, dopravu, průmysl, obchod, energie, obyvatelstvo atd.) jednak za účelem pochopení vlivu přírodních podmínek na činnost člověka a jednak za účelem pochopení vzniku rozdílných kulturních, náboženských, technických, hospodářských, politických a rozmanitých ekologických systémů. ►Seznámit se se životem různých národů a společností žijících na Zemi a ocenit kulturní bohatství lidstva. ►Rozumět strukturám a procesům ve vlastní zemi a místním regionu jako prostoru denního života. ►Chápat výzvy i šance týkající se globálních problémů lidstva. Didaktika přírodních věd Poloha a rozšíření - lidé žijí na Zemi v místech s rozdílnou absolutní a relativní geografickou polohou… Místo – každé místo má vlastní přírodní a kulturní charakter… Vztahy mezi člověkem a prostředím - lidé využívají prostředí v němž žijí různými způsoby... Prostorové interakce- zdroje jsou na Zemi rozloženy nerovnoměrně… Region - regiony jsou území vymezená pomocí různých kritérií… Systémy – interakce mezi různými složkami prostředí… Ochrana ŽP - nezbytnost chránit životní prostředí… Změna - přítomnost má své kořeny v minulosti… Konflikt - žijeme ve světě plném konfliktů, které se lidé snaží řešit různými způsoby… Plánování - v úvahu je nutné brát i dopad plánované změny na životní prostředí… Nerovnost – třídní, rasová - existuje všude ve světě spolu s nerovnoměrným rozmístěním moci a bohatství… Politická moc - člověk a skupiny lidí jsou schopni ovlivňovat dění doma i ve světě… Migrace - lidé se pohybují mezi státy i uvnitř státu… Soustředění / rozptyl - každá oblast má svoji určitou atraktivitu… Sítě, uzly - příklad dopravního spojení mezi místy v určité oblasti… Chování - přístupy, hodnoty a chování lidí, kteří dělají určitá rozhodnutí… Měřítko / vzdálenost - různé situace mohou být sledovány z různých hledisek… Podobnost / rozdílnost - rozdíly - etnické, sociální, kulturní…/ podobnost - potřeba lásky, přátelství… Předvídání - je možné a dokonce nutné předvídat určité prostorové změny a procesy… Ekonomický rozvoj - všude jsou patrné rozdíly v ekonomickém rozvoji… Dovednosti ►Využívat slovních, obrazových, kvantitativních a symbolických zdrojů geografických informací (texty,obrázky, grafy, tabulky, schémata, mapy). ►Umět aplikovat metody pozorování, mapování v terénu, rozhovor, interpretace druhotných zdrojů a statistických podkladů. ►Využívat vlastních komunikativních, intelektuálních, praktických a sociálních dovedností k zodpovězení různých geografických otázek místního, národního i mezinárodního charakteru. ► ►Tyto aktivní způsoby poznávání umožňují: klást si otázky a objevovat problémy, sbírat a třídit informace, zpracovávat, interpretovat a hodnotit data, generalizovat, dopracovat se k určitým pravidelnostem, pravidelnosti aplikovat, vytvářet si vlastní názory, formulovat vlastní hodnocení, řešit problémy, umět spolupracovat při skupinové práci, v jednání uplatňovat vlastní názory a postoje. SBĚR INFORMACÍ sběr dat z terénního výzkumu sběr dat ze sekundárních zdrojů (knihy, časopisy, stat. ročenky, internet atd...) ZPRACOVÁNÍ INFORMACÍ převedení získaných údajů do grafů, náčrtů, map, plánů..; práce s textem, tvořivé psaní; umělecká a návrhářská práce, prostorový design.... INTERPRETACE INFORMACÍ interpretace údajů pomocí grafů, diagramů, kartogramů, náčrtů, map, atlasů, plánů, fotografií, leteckých a družicových snímků atd. HODNOCENÍ zjišťování věrohodnosti a objektivity získaných informací prostřednictvím vhodných nástrojů k jejich posouzení, kritické myšlení, hodnocení z více úhlů včetně vlastního pohledu Didaktika přírodních věd 23 DSC_0043 Zeměpis – práce s mapou a leteckými snímky Didaktika přírodních věd 24 DSC_0081 Příprava na mapování krasových jevů Didaktika přírodních věd 25 DSC_0016 Biologie – odlov hmyzu Didaktika přírodních věd 26 fotoD2 Biolog a kolega Boris v jedné z jeho nesčetných fotografických pozic. „Šetrný“ sběr dat fotografováním Didaktika přírodních věd 27 DSC_0300 Fyzika – délky a míry Didaktika přírodních věd 28 DSCN2267 Výtvarná výchova – práce s přírodním materiálem C:\Users\EDA\Desktop\PODZIM_11\CERIGEO_CZECH 24. - 27. 8. 2011\3.jpg Stejná lokalita, ale jiná činnost Postoje, hodnoty a chování ►k zájmu o prostředí v němž žijí i o mnohotvárnosti přírodních a kulturních jevů na Zemi, ►k schopnosti ocenit krásu přírody i rozmanitost podmínek života lidí na Zemi, ►k pocitu odpovědnosti za zachování životního prostředí pro budoucí generace, ►k chápání významu hodnot a postojů člověka v procesu rozhodování, ►k ochotě přiměřeně uplatňovat své geografické vědomosti a dovednosti v zaměstnání a osobním i ve veřejném životě. ►k respektování rovnoprávnosti všech lidí, ►k angažování při řešení místních, regionálních, národních i mezinárodních problémů podle Všeobecné deklarace lidských práv. ► ►Výuka geografie má také velký význam pro výchovu k mezinárodním porozumění, environmentální výchovu a prolíná s občanskou výchovou. K zamyšlení ►Zamysli se a pomoz si literaturou ke stanovení cílů ostatních přírodovědných předmětů. ► ►Na základě zkušeností a studia literatury se zamysli nad dovednostmi, které jsou specifické pro Váš druhý předmět. Děkuji vám za pozornost