Komunikace ve škole Mgr. Lenka Ďulíková Učo: 386350 Co můžeme říct o komunikaci? … (Co pro vás znamená komunikace a jak ji vnímáte?) Komunikace „…je procesem tvorby společného chápání a interpretování myšlenek, názorů a pocitů mezi dvěma a více jednotlivci“ (Palmer,Weaver) „…jednáním, jehož cílem z hlediska komunikátora je přenos sdělení jedné či více osobám prostřednictvím symbolů..“ (Kunczik) • Komunikace •prostředek VaV •zprostředkovává vztahy a činnosti •proces vzájemného dorozumívání - sdělování informací • 1)verbální komunikaci: slovem, písmem – obsah… „co říkáme“ 2)neverbální komunikaci: gesty, mimikou, postojem… 3)paralingvistická složka – citové zabarvení, emoce vyslovovaných zvuků… „jak říkáme“ 4) • Efektivní vyjadřování VK Co? = obsah sdělení -co chcete říci, věcná podstata… Jak? = forma sdělení -aby vám každý co nejlépe porozuměl, aby nedošlo ke zkreslenému/nesprávnému porozumění -stručně (středně) - jasně (logicky, postupně) - srozumitelně (odbornost? AJ?...) Komu? = adresát Proč? = vlastní účel sdělení, důvod proč komunikuji -čeho chci dosáhnout, proč danou věc říkáme, proč s ním o dané věci komunikujeme, co má být výsledkem? + ZV 3 ZÁKLADNÍ KOMUNIKAČNÍ AXIOMY (PAUL WATZLAWICK) 1)Nelze nekomunikovat – i odmítnutí vyslat nebo přijmout sdělení komentuje vztah lidí 1)Dvě úrovně komunikace - fce: obsahová a vztahová (jde-li o žádání, nařizování, zakazování…) 1)Vždy dochází ke zkreslení - co mělo být sděleno / jak tomu druhý skutečně rozuměl Komunikace •vyslání informací komunikátorem, jež zprostředkovává určitý obsah (sdělení) •reakce na sdělení podle způsobu, jakým vnímá obsah přijatého sdělení Výsledek obrázku pro komunikace Komunikační bariéry -brání EK -hluk, jazyk, stres, představa a zaujatost, zkreslení, okamžitý osobní stav… Jaká bariéra pro vás důležitá?...pro děti..? - Neverbální komunikace •obličej - mimika •oční kontakt •pohyby rukou – gesta •pohyby těla – kinezika •charakteristika řeči – paralingvistika •doteky – haptika •postoj těla - posturika •prostřednictvím předmětů •práce s prostorem, vzdálenost – proxemika • Problematika -oči (výš = autoritativní, níž = submisivní) -různé haptické zóny (kultura) -senzitivita kůže (problémy s doteky – přecitlivělost, neuspokojenost, frustrace, akutní bolest, autisté) x zvýšená potřeba (staří lidé, děti, chronická bolest) -„nepřátelský postoj“ (ruce v bok, překřížení končetin, ruce v pěst…) -znaková řeč J -SP obtíže (mrkání, tiky…) - - Zakončení předmětu J Esej: „V mé profesi asistenta pedagoga“ 1 A4 Times New Roman 12 Řádkování 1,5 386350@mail.muni.cz - Mgr. Lenka Ďulíková Aktivita: „V mé profesi asistenta pedagoga“