Základy teorie a metodiky výchovy Mgr. Lenka Ďulíková 386350@mail.muni.cz Výchova u„je vhodné chápat jako celoživotní proces…cílevědomý a záměrný proces, který umožňuje změnu a rozvoj jedince v souladu s jeho potřebami, individuálními dispozicemi a sociálními vztahy“ (Čábalová, 2011) „proces záměrného působení na osobnost člověka s cílem dosáhnout pozitivních změn v jejím vývoji“ (Průcha a kol., 1995). u Vzdělání u„je relativně ukončeným stavem, který zahrnuje soubor získaných vědomostí, dovedností, postojů, názorů, hodnot, norem.“ Vzdělávání u„se vztahuje především k socializaci jedince s důrazem na rozvíjení kognitivních (poznávacích) stránek a kvalit jedince. Je procesem obohacování osobnosti poznáváním a rozvíjením dovedností, které umožňují toto poznání používat…proces získávání vědomostí, dovednosti, postojů, hodnot, norem a metod dalšího získávání poznatků, na rozdíl od pojmu vzdělání.“ (Čábalová, 2011) Socializace u„celoživotní proces sociálního učení, který není jen pasivním přebíráním vzorců, postojů atd., ale také aktivním získáváním zkušeností v sociálních interakcích“ (Nakonečný, 2005). Thorová (2015) dodává, že „vývojem se člověk mění v kulturní osobnost, která v dospělosti dokáže fungovat ve složitém systému lidské společnosti jako její součást a zároveň jako individuální bytost. uVztah jedince a společnosti je reciproční, jedinec je společností ovlivňován, ale zároveň ji mění“. u Interakce u„je podstatnou determinantou výuky, neboť naplňování výchovně vzdělávacích cílů je bez komunikace a interakce mezi učitelem a žákem či žáky nemožné.“ (Zormanová, 2014) Jde o vzájemný vztah. u Reflexe u„zastavení se u významného momentu zkušenosti, zaměření se na něj (aktivní věnování pozornosti), vystoupení z obvyklého rámce nazírání a přístupu k věci, otevření se něčemu novému, neočekávánému, co se v mysli „vynoří“ (myšlenka, pocit, postoj, zorný úhel, souvislost).“ (Havrdová, Hájný, 2008) u Sebereflexe u„je obecné zamýšlení se jedince nad sebou samým, nad svou osobností, ohlédnutí se zpět za svými činy, postoji, city, rekapitulování určitého úseku vlastního života či vlastního chování a rozhodování v situacích, které jsou pro daného člověka významné. Cílem je zhodnotit sama sebe, rozhodnout, co a jak změnit, zvolit strategii pro budoucnost.“ (Průcha, 1998) Axiologie u„učení o povaze hodnot, o jejich místě ve společnosti a ve struktuře světa hodnot, o jejich vzájemných vztazích i jejich poměru ke společenským a kulturním faktorům na jedné straně a struktuře osobnosti na straně druhé.“ (Kolář a kol., 2012) u Kompetence u„souhrn vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot důležitých pro osobnostní rozvoj a uplatnění každého člena společnosti.“ (RVP ZV, MŠMT, Praha 2015) u u„obsah vzdělávání (učivo) v širším slova smyslu a proces jeho osvojování, tj. jako veškerou zkušenost žáka (učícího se), kterou získává ve školském (vzdělávacím) prostředí, a činnosti, které jsou spojeny s jeho osvojováním a hodnocením“. (Máňák, Janík, Švec, 2008) Kurikulum u„stanovuje pro předškolní, základní i gymnaziální vzdělávání stejné klíčové kompetence“ (RVP ZV, MŠMT, Praha 2015), …“smyslem je stanovit standardní a závaznou úroveň vzdělávání, kterou by měli dosáhnout všichni žáci v úrovni vědomostí, dovedností, postojů a kompetencí.“ (Čabalová, 2011) u RVP Cíl výuky ukvalitativní a kvantitativní změny u žáků v oblasti kognitivní, afektivní a psychomotorické, kterých má být dosaženo v procesu výuky, zamýšlený výsledek učební činnosti, ke kterému učitel se žáky směřuje…odvozen z hodnotové soustavy naší společnosti, zakotven v hlavních školských dokumentech u uVýchovně vzdělávací proces tvoří řada prvků, které v systému plní různé funkce, vždy se navzájem ovlivňují, vytvářejí komplexní celek, nelze je libovolně měnit bez následků pro další rozvoj celého systému! (Maňák, 2003) u Cíl výchovy udosahujeme ho soustavou výchovných prostředků v relativně dlouhodobém procesu, mění se s vývojem společnosti, žádoucí vlastnosti člověka, týká se celé osobnosti člověka u „Dětský věk jest věkem, jenž podléhá vlivu. Proto nejdůležitější při výchově jest výběr vlivů, jež budou na dítě působiti.“ (L. N. Tolstoj) u Cíle výuky uZakotveny v hlavních školských dokumentech: u uNPV upro celou vzdělávací soustavu uRVP upopisuje závazné výstupy a obsahy vzdělávání na jednotlivých stupních (primární, nižší sekundární…) nebo na konkrétních oborech (gymnázium…) uŠVP usi vytváří každá škola samostatně podle požadavků v RVP, školy si tak mohou vytvářet samostatné předměty, určovat ve kterých ročnících se bude probírat které učivo i jeho rozsah Předmět zkoumání TMV uvýchova u u u prostředky výchovný proces výchovný proces cíl výchozí stav u uProstředky výchovy – vyučování, metody výchovy, organizační formy, pomůcky uintencionálně (přímo, záměrně) ufunkcionálně (nepřímo, bezděčně) u uPodmínky ovlivňují výběr výchovných cílů a prostředků u Cíle výchovy u uPodmínky výchovy uVNĚJŠÍ (sociální a přírodní okolnosti) uVNITŘNÍ (dosažená úroveň a předpoklady vychovávaných jedinců a skupin – jejich věkové, individuální a skupinové zvláštnosti) u ovlivňují se navzájem u Skener_20180404 (3) Báze moci v komunikaci uCo je moc? u uobsah a VZTAH (moc ovlivňuje naši komunikaci a opačně) u uFrench a Raven (1968) uLegitimní – paní učitelka, zaměstnavatel uOdměňovací uDonucovací uReferenční – partner/ka, kamarád/ka uExpertní – lékař, média u u u Autorita a kázeň uAutorita ujedna z podstatných forem uskutečňování moci - založena na obecném uznávání oprávněnosti, tj. legitimity, vlivu určité osobnosti, instituce nebo skupiny uformální x neformální… upartnerský vztah edukátora a žáka + řád (odpovědnost) u umoc - schopnost donutit někoho, aby si počínal jinak, než by chtěl u u Čím můžeme dávat najevo autoritu? Kázeň udobrovolné (vnitřní)/nucené (vnější) podřizování se jednotlivce/společnosti určité autoritě, pořádku, řádu, dodržování zadaných norem chování ufunkce: orientace ve společnosti, chrání před bezprávím a konflikty, sebekázeň, fungování společnosti, výkonová Jak na nekázeň? uzapojit děti ihned, pozorovat, oční kontakt, interakce, skupinová práce, motivace! uneustoupit, když jsou narušována pravidla, nezastrašovat „ještě jednou to budu muset říct…“, čekat na vyplnění v klidu upochvaly, odměny a eliminace hrozby a trestu ucíl práce, zapojení, dodržení času, otázky udržují při aktivitě, zpětná vazba… unabídnout a ukázat to pozitivní a krásné….jít příkladem u u u Agrese unepřátelství, útočnost vůči osobě, předmětu či překážce na cestě k uspokojování potřeby, může se projevit otevřeně, být potlačena, být přesunuta, projevit se psychosomatickými důsledky ujednání poškozující ostatní, ale i jakékoliv jednání a chování, které směřuje k dosažení určitých výhod a prosazení cílů unebezpečí šikany! u u ufyzická aktivní přímá – např. rvačka ufyzická aktivní nepřímá – např. pokud někomu zaplatíme, aby někomu ublížil u ufyzická pasivní přímá – např. bráním někomu, aby dosáhl cíle ufyzická pasivní nepřímá – např. odmítání splnit kladené požadavky u uverbální aktivní přímá – např. slovní urážky uverbální aktivní nepřímá – např. šíření pomluv u uverbální pasivní přímá – např. odmítám se s někým mluvit uverbální pasivní nepřímá – např. pokud se někoho nezastaneme, když ho ostatní kritizují u Šikana uvývojové stupně šikanování: u1. zrod ostrakismu u2. fyzická agrese a přitvrzování manipulace u3. klíčový moment – vytvoření jádra u4. většina přijímá normy agresorů u5. totalita neboli dokonalá šikana u uponižování/týrání jedinců jinými, cílené a obvykle opakované užití násilí jedincem nebo jedinci vůči osobě, která se nemůže nebo neumí bránit uagresivní chování ze strany žáka/ů vůči žákovi/skupině žáků/učiteli, opakuje se (nikoli nutně) uvědomé, záměrné, úmyslné (skryté) snaze ublížit fyzicky, emocionálně, sociálně…. uhttp://www.msmt.cz/vzdelavani/socialni-programy/metodicke-dokumenty-doporuceni-a-pokyny?highlightW ords=Metodick%C3%A9+doporu%C4%8Den%C3%AD+pro+prim%C3%A1rn%C3%AD+prevenci+rizikov%C3%A9ho+chov%C3%A1 n%C3%AD+%C5%A1kol%C3%A1ch u Psychická a fyzická energie Burn out uvýsledek dlouhého pozvolného procesu: u u0. fáze: výkon, snaží se, přesto má pocit, že požadavkům není možné dostát a jeho snaha není dostatečně ohodnocena, „podhoubí“ u1. fáze: pocit, že nic nestíhá, ztráta systému u2. fáze: neuróza (např. úzkost), pocit, že stále musí něco dělat, chaotické jednání u3. fáze: pocit – že se nemusí nic, přítomnost druhých lidí dráždí, ztráta veškerého nadšení a zájmu, únava, zklamání, vyčerpání u uPrevence: postoj, práce není všechno, sociální opora, VČ, terapie… uDůsledek dlouhodobého stresu… Literatura uŠAFRÁNKOVÁ, Dagmar. Pedagogika. Praha: Grada, 2011. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-2993-0. uKOLÁŘ, Zdeněk. Výkladový slovník z pedagogiky: 583 vybraných hesel. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3710-2. uMAŇÁK, Josef, Tomáš JANÍK a Vlastimil ŠVEC. Kurikulum v současné škole. Brno: Paido, 2008. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. ISBN 978-80-7315-175-1. uMAŇÁK, Josef. Nárys didaktiky. 3. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2003. ISBN 80-210-3123-9. uTHOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6. uNAKONEČNÝ, Milan. Sociální psychologie organizace. Praha: Grada, 2005. Psyché (Grada). ISBN 802470577x. uZORMANOVÁ, Lucie. Obecná didaktika: pro studium a praxi. Praha: Grada, 2014. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4590-9. uPrůcha, J., Mareš, J., Walterová, E. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 1998. 328 s. ISBN 80- 7178-252-1 uRámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online]. Praha: MŠMT, 2013. 142 s. [cit. 2018-04-02]. Dostupné z WWW:. uHAVRDOVÁ, Zuzana a Martin HAJNÝ. Praktická supervize: průvodce supervizí pro začínající supervizory, manažery a příjemce supervize. Praha: Galén, c2008. ISBN 978-80-7262-532-1. uROSENBERG, Marshall B. Co řeknete, změní váš svět. Přeložil Hana ANTONÍNOVÁ. Praha: Portál, 2015. ISBN 9788026209126. uASISTENTPEDAGOGA.CZ: PORTÁL PRO ŠKOLNÍ ASISTENTY A ASISTENTY PEDAGOGŮ [online]. Středočeský kraj: OP VK, 2013 [cit. 2018-04-05]. Dostupné z: http://www.asistentpedagoga.cz/ u u u Literatura uProč si tak vzácně s druhými rozumíme? Může za to ledovec. O nás a našem životě mezi lidmi - s mozkem na mysli [online]. Praha, 2010, 2010 [cit. 2018-04-25]. Dostupné z: http://www.brain-in-mind.cz/2010/04/pricina-proc-si-nerozumime-ledovec.html. uDEVITO, Joseph A. Základy mezilidské komunikace: 6. vydání. Praha: Grada, 2008. Expert (Grada). ISBN 978-80-247-2018-0. uEKMAN, Paul. Odhalené emoce: naučte se rozpoznávat výrazy tváře a pocity druhých. Přeložil Eva NEVRLÁ. V Brně: Jan Melvil Publishing, 2015. Pod povrchem. ISBN 978-80-87270-81-3. uPaul Ekman: Outsmart Evolution and Master Your Emotions. In: Youtube [online]. 1.08.2013 [cit. 2018-04-25]. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=pVp5pGSwZkg. Kanál uživatele Big Think. uSTARÝ, K. Formativní hodnocení. Zpráva o mezinárodním semináři OECD. Pedagogika, 2005b, roč. 55, č. 4, s. 394-396. uČtyři dohody - Nehřešte slovem... Hodný chlapeček a holčička. In: Youtube [online]. 5.12.2014 [cit. 2018-04-25]. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=nlZ7JzPZ2ZI. Kanál uživatele Petr Havránek. u u u u u