Stylistika

Pokyny a další podklady k samostudiu


Milé kolegyně, milí kolegové,

předně Vám přeji hodně zdraví, trpělivosti a rozvahy v mimořádné situaci. Vzhledem ke zrušení kontaktní výuky - na pokyn vedení univerzity i fakulty - zasílám informace k samostudiu, jimiž byste měli aspoň v základní a nezbytné míře vstřebat obsah našeho předmětu. Prosím pročtěte vše až do konce a přistupte k věci s odpovědností a pečlivostí, jíž si zasluhuje. 

Informace o formě, termínech a jiných záležitostech týkajících se ukončení předmětu Vám v souladu s pokyny vedení zašlu posléze.

1) Platí, že rozsah učiva v našem předmětu je specifikován v souboru "učební okruhy" v prvním vlákně této osnovy. Berte ho jako "check list", zda se v látce orientujete tak, že jste schopni vysvětlit zde uvedené koncepty a termíny, rozumíte jim ve vzájemných souvislostech a máte představu, co pod ně "spadá".

2) Jak jsem uváděl na seminářích, jádrem našeho pojetí je tzv. funkční stylistika - k této problematice míří také mnoho učebních okruhů a je jim věnovaný významný prostor v doporučených publikacích od Čechové a kol. i skriptech od Minářové. Chápu, že pokud je nemáte k dispozici, může být nyní obtížnější se k nim dostat, proto znovu upozorňuji na dálkově přístupný NESČ. Níže je klíčové heslo Funkční styl, z něhož se prokliky dostanete k řadě dalších důležitých pojmů, včetně konkrétních stylů primárních a sekundárních, které byste měli ovládat. V rámci jednotlivých funkčních stylů se vždy soustřeďte na:

a) dominantní funkci/funkce

b) normy dané stylové oblasti; případně tzv. konstitutivní faktory a typické vlastnost daného funkčního stylu

c) stylovou vrstvu - tedy typické jazykové prostředky pro danou oblast (tuto položku nezanedbejte, buďte schopni/y ji náležitě představit i s uvedením typických příkladů)

d) typické sl. postupy, útvary, styly

d) případné vnitřní členění dané stylové oblasti, pokud je poměrně široká (viz např. prostřední sloupeček přiloženého pdf s názvem Funkční styly - přehled)

3) V tomto týdnu jsme se měli zabývat kompoziční stránkou textů - měli byste se zorientovat v základních slohových postupech a na ně navazujících základních slohových útvarech - to vše pak v návaznosti na jednotlivé funkční styly. Jako podklad pro utřídění stěžejních pojmů (na základě odborné  literatury) můžete použít dva první handouty z třetího vlákna, o jejichž vytištění jsem Vás prosil. Měli byste být schopni definovat pojmy: slohový postup, slohový útvar - uvést příklady a vysvětlit podstatu základních slohových postupů a útvaru, dále byste měli vysvětlit rozdíl mezi horizontálním a vertikálním členěním textu a vysvětlit problematiku Kapitol, odstavce a jiné části výstavby textu; titul.

4) Vedle doporučené studijní literatury a zdrojů (opět viz první vlákno) přikládám vedle odkazu na NESČ ještě další, které jsou přístupny dálkově a které mohu doporučit jako kvalitní. Najdete v nich mnohá z témat uvedená v učebních okruzích. Třebaže (jako například v MMČ, dílu Komunikační situace a styl) jsou některá témata - tak jako v případných jiných zdrojích - nazvána alternativně (např. mediální diskurz namísto tradičního označení publicistický styl), nic nebrání tomu, abyste látku studovali i z nich.

a) publikace Moderní mluvnice češtiny  

b) studie ke stylistice, velmi doporučuji číst zejména :

M. Krčmová - Stratifikace současné češtiny 

M. Krčmová - Mluvenost a psanost jako slohotvorné činitele

M. Krčmová - Příznakovost a její specifika v morfologii


c) příspěvek zabývající se tzv. formální a neformální komunikací v češtině, jejich vazbou na spisovný a nespisovný jazyk, souvislost s jazykovými a stylistickými normami; to, zda jste zachytili některé ze zajímavých informací v textu si můžete ověřit, když se pokusíte zodpovědět přiložené otázky.

Přečtete si přiloženou studii o formálnosti a neformálnosti v jazykové komunikaci a zodpovězte následující otázky (vyhledejte v textu potřebné informace):

1) Uveďte alespoň 5 atributů obvykle spojovaných s (jazykovou) formálností

2) Na jaké kategorie člení normy A. Jedlička?

3) Jaké benefity může mít preference neformálních prostředků (tedy nelpění na formálních vyjadřovacích prostředcích) v určitých spíše oficiálních situacích?


d) Stylistika češtiny od doc. E. Minářové (určenou pouze studentům kurzu pro studijní účely)

5) V případě nejasností a otázek jsem k dispozici k e-mailovým, ev. i osobním konzultacím.