CJp207 Didaktika českého jazyka a literární výchovy pro základní školy 2 Požadavky ke zkoušce Zkouška bude mít dvě hodnocené složky - písemnou (viz níže) a ústní (didaktika českého jazyka, okruhy a požadavky zadává dr. Veřmiřovský - viz samostatný soubor). Písemná část: Půjde o přípravu na vyučovací hodinu integrující výuku jazykovou, slohovou a literární v kompaktním tvaru lekce, jejímž východiskem bude vybraný literární text. Hodina bude zaměřena na žáky 2. stupně ZŠ nebo příslušného ročníku víceletého gymnázia (toto zaměření bude uvedeno). Další konkrétní požadavky a pokyny: 1. Vybraný literární text bude využit k prezentaci dílčího obsahu jazykové, slohové a literární výchovy tak, aby cíle hodiny korespondovaly se třemi očekávanými výstupy uváděnými RVP ZV - půjde o jeden výstup jazykové výchovy (např. ČJL-9-1-01 …), jeden výchovy slohové a komunikační výchovy (ČJL-9-2-01…), jeden literární výchovy (ČJL-9-3-01…). Tyto konkrétní očekávané výstupy budou v přípravě také uvedeny. 2. Text si budete vybírat na začátku semestru z nabídky vložené v IS. 3. Finální podoba přípravy bude odpovídat tak detailní přípravě, aby podle ní mohl kdokoliv bez další přípravy jít učit (jasně popsaný postup, zařazeny veškeré potřebné materiály). 4. Hlavička přípravy bude obsahovat především cíle hodiny (a jejich vztah k očekávaným výstupům – viz bod 1). Dále bude uvedena celková časová dotace (lze i dvouhodinovka, pokud by to téma vyžadovalo) i přibližný odhad času potřebného na jednotlivé fáze hodiny, budou pojmenovány zvolené výukové metody a formy práce, případně uvedeny potřebné pomůcky, technika, popř. další informace podle potřeby. KRITÉRIA HODNOCENÍ FINÁLNÍ PODOBY PŘÍPRAVY NA VYUČOVACÍ JEDNOTKU jako součásti zkoušky: 1. Správná formulace cílů vyučovací jednotky a především jejich naplnění v hodině. Cíle budou odrážet důraz na aktivní myšlenkovou činnost žáků v hodině. 2. Adekvátnost textu, optimální využití jeho „možností“ v jazykové a slohové složce hodiny. 3. Adekvátnost textu, optimální využití jeho „možností“ v literárněvýchovné složce hodiny. 4. Věcná (odborná) správnost, mj. správná práce s pojmy, zvážení zařazení literárněhistorického kontextu apod. 5. Důsledné promyšlení (a uvedení v přípravě) metodické a organizační stránky práce v hodině - podle přípravy byl měl být kdokoliv jiný schopen okamžitě učit. 6. Zařazení všech ve výuce potřebných materiálů – pracovní listy, doplňující informace, obrazový materiál, popř. odkazy na snadno dostupné zdroje. 7. Originalita, ale funkční – nějaký dobrý nápad. Hodnocení každého z bodů: 1, 2 nebo 3 body Hodnocení práce: Počet bodů Hodnocení 18-16 A 17-15 B 14-12 C 11-10 D 9-7 E Méně než 7 F Optimální rozsah přípravy (bez literární ukázky): 3 normostrany