Kultura organizace Organizační kultura, kultura organizace, podniková kultura •= soustava hodnot, norem, přesvědčení, postojů a domněnek, která možná nebyla nikde výslovně zformulována, ale určuje způsoby chování a jednání lidí a způsoby vykonávání práce. –„tmel organizace“ –„pocit to jsme my“ –Sdílený systém významů, který je základem komunikace a vzájemného pochopení –Zhodnocení organizace ve smyslu, co je zač a co se tam dělá, čím chce být • Složky kultury •Hodnoty •Normy •Artefakty •Rituály •Historky •Mýty •Hrdinové •Styly vedení nebo řízení • Firemní poslání •V USA nutnost (mission statement) •V ČR občas •Každý zaměstnanec by ho mě znát a každý by se podle něj měl chovat. •Bez poslání není cíle –Př. Výběr dovolené •Kam se chce firma dostat, proč se do podnikání pouští, co očekává od zaměstnanců •Na rozdíl od cílů nebývá jasně měřitelné – Když plánujete svoji letní rodinnou dovolenou, zcela jistě tušíte, co byste na té dovolené chtěli či nechtěli zažít anebo čeho dosáhnout. Někdo chce poznat novou zemi a její památky, jiný chce poznat hlavně místní lidi a jejich kulturu a někdo jiný si chce zase třeba jen odpočinout u moře. Deset různých lidí, kteří pojedou na dovolenou do stejné země a stejného hotelu, může mít deset různých poslání, která si bude chtít dovolenou naplnit. Málokterý z nich však s vámi bude sdílet hotel, aniž by předem plánoval vyrazit do dané země a hotelu. Těžko jen přijdete na letiště, zeptáte se, kam to teď zrovna letí nejdřív, sednete do letadla, a po přistání vystoupíte a kouknete se po nějakém hotelu. Nevěděli byste totiž, kolik vás taková dovolená bude stát, co budete potřebovat na sebe, kolik dní si tam můžete dovolit strávit, ani co vás tam vlastně čeká. A přesně to je důvod, proč také firmy respektive jejich majitelé nebo top management definují poslání společnosti (angl. mission statement), i když poslání má na rozdíl od rodinné dovolené poněkud dlouhodobější charakter. Pokud jasně definujete poslání společnosti, máte zcela jasno, kam se chcete dostat. Nevíte sice ještě jak, za kolik a za jak dlouho na místo dorazíte, ale víte, co je posláním vaší firmy, proč se vlastně do podnikání pouštíte, a v čem budete chtít pomoci od svých zaměstnanců. Pokud toto budete mít při každodenní práci na paměti a budete to zohledňovat i při svém rozhodování, je navíc vysoce pravděpodobné, že se toto poslání dříve či později naplníte. I když poslání na rozdíl od cílů nebývá vždy jasně měřitelné. f3d76b_f4e1c1314b51498492454ee87c96b6df_mv2.jpg • •“To help people around the world plan and have the perfect trip.” • •“To help people worldwide where the need is greatest, delivering emergency medical aid to people affected by conflict, epidemics, disasters or exclusion from health care.” • •“To give people the power to share and make the world more open and connected.” • •“To become the number 1 fashion destination for 20-somethings globally.” • •“To connect the world’s professionals to make them more productive and successful.” asos_mission_statement.png linkedin_mission_statement-300x84.png Msf_logo.svg.png facebook_mission_statement-80x80.png Poslání •Poslání společnosti The Coca Cola Company: Osvěžit svět. Inspirovat okamžiky optimismu a štěstí. Vytvářet hodnotu a odlišnost. •Poslání společnosti Starbucks Corporation: Naším závazkem je nabízet svým zákazníků nejlepší kávu na světě a vynikající zážitek z kávy. Do komunity, v níž působíme, přinášíme společenské, ekologické a ekonomické výhody a to způsobem, jakým provádíme naše obchody. •Poslání společnosti Google: Posláním společnosti Google je uspořádat informace z celého světa tak, aby byly všeobecně přístupné a užitečné. • Zdroje: The Coca Cola Company. Mission, Vision & Values [online]. 2006-2009 [cit. 2010-02-17]. Dostupný z WWW: . Starbucks Corporation. Příběh společnosti Starbucks [online]. 2003- [cit. 2010-02-17]. Dostupný z WWW: . Google. Informace o korporaci : Přehled společnosti [online]. 2010- [cit. 2010-02-17]. Dostupný z WWW: . 4dfd416eff34750ca8a83a2148b36159.png Poslání a erb •Vyberte si reálnou nebo smyšlenou organizaci •Navrhněte pro ni poslání •Nakreslete Erb kultury organizace –erb rozdělte na 4 části, které budou symbolizovat hlavní rysy kultury organizace – Greater_coat_of_arms_of_the_Czech_Republic_(Presidential_version).svg.png tree-line-civil-service-entrance-examination-coat-of-arms-edital-escudo-de-caso-castro-processo-bra zil-png-clip-art.png