Registrační číslo projektu: CZ.1.07/3.2.01/02.0009 Název projektu: Sociální podnikání - šance pro 3. tisíciletí Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Strana 1 z 5 Projektové řízení – Belbinův test týmových rolí TÝMOVÁ PRÁCE Dotazník týmové role podle Belbina/otázky – rozdělte v každé sekci 10 bodů 1. sekce Čím podle mého soudu mohu týmu přispět: a myslím, že umím rychle rozpoznat a využít nové možnosti b dokážu dobře spolupracovat s mnoha různými lidmi c přicházet s nápady patří mezi mé přirozené klady d dokážu přimět jinou osobu k hovoru kdykoliv zjistím, že může významně přispět k tomu, aby tým dosáhl cíle e moje schopnost dotáhnout věci do konce má hodně společného s mou osobní efektivitou f jestliže to vede k odpovídajícím výsledkům, jsem ochoten čelit dočasné neoblíbenosti g rychle vycítím, co se nejspíše osvědčí v situaci, s níž jsem obeznámen h logicky podložené alternativy postupů dokážu přednést bez zaujatosti a předsudků 2. sekce Jestliže snad mám nedostatky v týmové práci, může to být z těchto důvodů: a nejsem klidný, pokud je špatně sestaven plán porady, není-li její průběh pod kontrolou a je-li celkově špatně vedená b mám sklony být příliš velkorysý vůči těm, kteří v diskusi nemají dostatek prostoru vyjádřit své oprávněné stanovisko c když tým přijde na novou myšlenku, mám sklon hodně mluvit d moje objektivnost mi brání snadno a s nadšením se připojit ke kolegům e je-li zapotřebí něco udělat, bývám někdy považován za energickou a dominantní osobnost f být vůdčí osobností je pro mne obtížné snad proto, že příliš citlivě reaguji na náladu v týmu g mám sklon příliš se zabývat vlastními nápady a tak občas ztrácím přehled o tom, co se děje h moji kolegové si někdy o mně myslí, že se zbytečně zabývám detaily a mám obavy z nezdaru 3. sekce Jsem-li s ostatními zapojen do projektu: a mám nadání ovlivňovat druhé, aniž bych na ně vyvíjel nátlak b svou všeobecnou bdělostí zabraňuji tomu, aby docházelo k chybám a opomenutí z nedbalosti c jsem hotov naléhat, aby se přikročilo k činnosti, jestliže se při poradě ztrácí čas,nebo odbíháli se od hlavního tématu d kolegové mohou počítat s tím, že přispěji něčím originálním e ve společném zájmu jsem vždy připraven podporovat dobrý návrh f se zápalem sleduji poslední vývoj a vyhledávám novinky g věřím, že kolegové oceňují mou schopnost střízlivého úsudku h lze se spolehnout, že zajistím organizaci nezbytných činností Registrační číslo projektu: CZ.1.07/3.2.01/02.0009 Název projektu: Sociální podnikání - šance pro 3. tisíciletí Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Strana 2 z 5 4. sekce Můj typický přístup k týmové práci je následující: a nevtíravým způsobem se snažím své kolegy lépe poznat b nezdráhám se zastávat názor menšiny, ani oponovat názorům ostatních c obvykle dokážu najít dostatek argumentů, abych zamítl pochybné návrhy d domnívám se, že má-li se uskutečnit nějaký projekt, mám talent zajistit jeho fungování e mám tendenci vyhýbat se tomu, co se nabízí a přicházet raději s něčím nečekaným f do každé činnosti, na které se v týmu podílím, vnáším nádech perfekcionismu g jsem ochoten využívat kontaktů mimo skupinu h zajímají mě všechny názory, má-li se však zvolit řešení, umím se bez váhání rozhodnout 5. sekce V zaměstnání jsem spokojen, protože: a s potěšením rozebírám různé situace a zvažuji všechny možnosti b zajímá mě hledat praktická řešení problémů c mám rád pocit, že pěstuji dobré pracovní vztahy d mohu mít velký vliv na rozhodování e mám možnost potkávat lidi, kteří nabízejí něco nového f dokážu lidi přimět, aby se dohodli o nutném postupu g jsem ve svém živlu, když se mohu nějakému úkolu věnovat s plným zaujetím h rád nacházím oblasti, které rozvíjejí mou představivost 6. sekce Kdybych měl nečekaně splnit obtížný úkol v omezeném čase a mezi neznámými lidmi: a než bych zvolil postup, chtělo by se mi stáhnout do koutku a hledat cestu ze slepé uličky b byl bych připraven ke spolupráci s tím, kdo prokáže nejkonstruktivnější přístup i v případě, že by bylo těžké s ním vyjít c našel bych způsob, jak úkol zjednodušit, zjistil bych, čím může jeden každý přispět k jeho splnění d díky svému vrozenému smyslu pro přesnost bych zabránil jakémukoliv zpoždění oproti harmonogramu e věřím, že bych zůstal klidný a zachoval si schopnost logicky uvažovat f i pod tlakem bych neochvějně sledoval svůj cíl g kdybych cítil, že skupina nepostupuje kupředu, byl bych připraven převzít iniciativu h vyvolával bych diskuse s cílem dát věci do pohybu a podnítit nové myšlenky 7. sekce Vztah k problémům, kterým musím v pracovní skupině čelit: a mám sklon dávat najevo svou netrpělivost s těmi, kdo kladou překážky pokroku b ostatní mě možná kritizují za to, že můj přístup je příliš analytický a málo intuitivní c vždy se chci ujistit, že je práce dobře udělaná, což může zajistit zdržení d mám sklo snadno se začít nudit a spoléhat pak na jednoho či dva nadšené členy skupiny, kteří můj zájem znova vzbudí e je pro mne obtížné dát se do práce, dokud nejsou jasně stanoveny cíle f někdy mi dělá potíže vysvětlit a objasnit komplikované myšlenky, které mě napadají g jsem si vědom toho, že od jiných vyžaduji to, čeho sám nejsem schopen h když narazím na skutečný odpor, zaleknu se a nejsem schopen srozumitelně podat své argumenty Registrační číslo projektu: CZ.1.07/3.2.01/02.0009 Název projektu: Sociální podnikání - šance pro 3. tisíciletí Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Strana 3 z 5 TÝMOVÁ PRÁCE Dotazník týmové role podle Belbina - vyhodnocení Body přeneste do tabulky I., sekce 1 - 7. Pak sečtěte body v jednotlivých sloupcích. Každý sloupec reprezentuje jeden týmový typ. Zjistěte, jak je vaše tendence k převzetí role vysoká (viz tabulka II.) Tabulka I. sekce tvůrce hledač zdrojů koordin átor navigáto r poradce- hodnotit el týmový pracovní k realizá tor dokončovatel 1. c a d f h b g e 2. g c b e d f a h 3. d f a c g e h b 4. e g h b c a d f 5. h e f d a c b g 6. a h c g e b f d 7. f d g a b h e c součet Tabulka II. tvůrce hledač zdrojů koordin átor navigáto r poradce- hodnotit el týmový pracovní k realizá tor dokončovatel velmi nízká 0-1 0-2 0-3 0-3 0-2 0-3 0-5 0-1 nízká 2-3 3 4-5 4-6 3-4 4-5 6-8 2-3 střední 4-7 4-7 6-9 7-14 5-9 6-10 9-12 4-8 vysoká 8-9 8-10 10-13 15-18 10-11 11-13 13-15 9-10 velmi vysoká 10 a víc 11 a víc 14 a víc 19 a víc 12 a víc 14 a víc 16 a víc 11 a víc Velmi nízký a nízký počet bodů označuje role, jimž byste se měl vyhýbat. Střední a vysoký počet bodů označuje role, které jste schopni ve skupině přijmout. Velmi vysoký počet označuje vaši přirozenou roli. Registrační číslo projektu: CZ.1.07/3.2.01/02.0009 Název projektu: Sociální podnikání - šance pro 3. tisíciletí Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Strana 4 z 5 TÝMOVÁ PRÁCE Dotazník týmové role podle Belbina/přehled role,kterýmbych semělvyhýbat role,kteréjsem schopenpřevzít přirozenérole typ, role přínos pro skupinu možné slabiny TVŮRCE má talent, fantazii, inteligenci a znalosti. tvořivý, s fantazií, nekonvenční, řeší obtížné problémy obtíže při řízení obyčejných lidí a při komunikaci s nimi HLEDAČ ZDROJŮ má schopnost pro práci s lidmi a zkoumání všeho nového. Dokáže reagovat na výzvu. extrovertní, nadšený, komunikativní, hledá možnosti, rozvíjí kontakty když vyprchá prvotní nadšení, ztrácí zájem KOORDINÁTOR dokáže se všemi, kteří by mohli přispět jednat a chovat se k nim nezaujatě. Má silný smysl pro cíl. vyzrálý, sebevědomý, sebejistý, dobrý vedoucí, objasňuje cíle, podporuje rozhodování ne nutně nejchytřejší člen skupiny NAVIGÁTOR je plný elánu a vždy připraven bojovat s netečností, neschopností, přehnaným uspokojením a sebeklamem dynamický, společenský, plný neklidu, provokuje, vyvíjí nátlak, hledá cesty, jak obcházet překážky náchylný k provokaci a ke krátkodobým výbuchům vzteku PORADCE-HODNOTITEL využívá rozvahy a úsudku, je věcný střízlivý, taktický, soudný, bere v úvahu všechny možnosti, precizní úsudek chybí mu elán a schopnost inspirovat ostatní TÝMOVÝ PRACOVNÍK dokáže reagovat na lidi a situace, podněcuje týmového ducha společenský, mírný, ochotný, umí naslouchat, konstruktivní, zabraňuje neshodám nerozhodný v kritických situacích REALIZÁTOR má organizační schopnosti, praktický zdravý rozum, je pracovitý a disciplinovaný. Má schopnost reagovat na lidi a situace a podněcovat týmového ducha. disciplinovaný, spolehlivý, konzervativní, výkonný, proměňuje myšlenky v praktické činy trochu nepružný, pomalu reaguje na nové možnosti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/3.2.01/02.0009 Název projektu: Sociální podnikání - šance pro 3. tisíciletí Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Strana 5 z 5 DOKONČOVATEL má schopnost dotahovat věci do konce, je perfekcionista horlivý, svědomitý, úzkostlivý, hledá a odstraňuje chyby a opomenutí, dodržuje termíny sklon k přehnaným obavám, neochota delegovat odpovědnost