Vážené studentky, dovoluji si vám zaslat poslední pokyny k semináři z Francouzské literatury 17.-19. stol. Úkoly ke splnění jsou vyznačeny žlutě. Výuka v týdnu 27.4.- 30.4. Jak už jsme si napsaly před dvěma týdny, druhá polovina 19. století ve Francii se v literatuře vyznačuje rozdělením uměleckých proudů. Zatímco próza pokračuje směrem k realismu, v poezii se autoři odkloní od citové naléhavosti a společenské angažovanosti romantismu zpátky především k básnickým otázkám krásy myšlenky a formální dokonalosti. Začínají lartpourlartismem, pokračují přes parnasismus k symbolismu, aby nakonec vše vyústilo do avantgard začátku 20. století. Symbolismus je básnický umělecký směr, který je charakterizován nejen dokonalou formou, ale rovněž velmi těžko pochopitelným obsahem. Symboly básníci nerozumí ty, které jsou obecně známe a tudíž pochopitelné, ale různé obrazy, jejichž skutečný význam si musí čtenář domyslet sám. Je jasné, že s takovou filozofií symbolistní poezie neoslovila příliš velký okruh čtenářů. Jejími obdivovateli byli především jiní básníci, kteří se jí inspirovali. Nejznámějšími autory tohoto období, kteří nejsou typickými symbolisty, a proto jsou dodnes masově čteni a obdivováni, jsou Arthur Rimbaud a Paul Verlaine. Poslechněte si prosím dvě jejich básně a zamyslete se a) nad zvukomalebností Verlainových básní, jíž jsou proslulé. Zde verze od Lea Férrého https://www.youtube.com/watch?v=1sXfEDW-PME b) revoltou Rimbauda, která je ovšem naprosto dokonale sjednocena s formou sonetu. https://www.youtube.com/watch?v=3l_jn4e0P1I c) poslechněte si prosím analýzu Verlainovy básně Il pleure dans mon coeur, abyste viděly, jakým způsobem analyzují poezii ve Francii. https://www.youtube.com/watch?v=r_A47NruL84 Tento kurz je náš poslední. Poslala jsem nyní opravy všech seminárních prací a začátkem týdne doopravím vaše týdenní úkoly. Zašlete mi prosím opravy svých seminárních prací co nejdříve, abych je mohla opravit a udělit vám zápočty. S přáním krásného prodlouženého víkendu Marcela Poučová