Základní tón x basový tón Basový tón je nejnižším tónem souzvuku – ať se jedná o základní tvar (kvintakord, septakord), nebo obrat Základní tón je basovým tónem základního tvaru (kvintakordu, septakordu), u obratů ho nalezneme v některém z horních tří hlasů. Tedy: sextakord C dur má basový tón e a ten je v basu (logicky, když se mu říká basový…), jeho základní tón je tón c a ten nalezneme v některém z horních hlasů. Dominantní septakord a jeho obraty Dominantní septakord vzniká v dur i v moll přidáním diatonické tercie k durovému kvintakordu na pátém stupni dané tóniny. Výsledkem je tvrdě malý, nebo-li dominantní septakord. Jeho použití je dáno číslem 7 pod basovým tónem na pátém stupni tóniny. Funkční označení je tedy D^7. Na D^7^ je potřeba nastoupit takovým způsobem, aby základní tón nastupoval stranným nebo protipohybem vůči septimě. Skládá-li se tedy dominantní septakord z tónů g-h-d-f, jsou tyto možnosti: 1. tón g je zadržen a na septimu f nastupujeme směrem dolů nebo nahoru (stranný pohyb) 2. fón f je zadržen a na tón g nastupujeme směrem dolů nebo nahoru (stranný pohyb) 3. Na tón g nastupujeme směrem nahoru a na tón f směrem dolů (protipohyb) 4. Na tón g nastupujeme směrem dolů a na tón f směrem nahoru (protipohyb) Rozvádí se do VI stupně – obdobně jako dominantní kvintakord = c.t. stoupá na tónickou primu (tercii VI stupně, tedy v C dur tón c), zbývající dva horní hlasy klesají, výsledkem je VI stupeň se zdvojenou tercií (klamný závěr). Tóniky a) Pravidelně: Citlivý tón stoupá, septima klesá. Výsledkem je tzv. ztrojená tónika. Ztrojená proto, že se skládá ze tří basových tónů a jedné tercie. Vnikne to např. následujícím způsobem: S: d^2 c^2 A: f^1 e^1 T: h c^1 B: G c Takový rozvod je možný výhradně na konci harmonické věty! b) Pravidelně s použitím neúplného D^7: Citlivý tón stoupá, septima klesá. Výsledkem je úplná T se zdvojeným basem. Neúplný D^7 = dominantní septakord složený ze zdvojeného basového tónu, citlivého tónu (tercie) a septimy – kvinta je tedy vynechána. Takový rozvod probíhá tedy takovým způsobem: S: f^2^ e^2 A: g^1 g^1 T: h c^1 B: g c Použití neúplného D^7 se nepředepisuje a je na osobním uvážení. Pozor! Nepoužívat před VI stupněm! c) S odchylkou: Použijeme úplný D^7. Citlivý tón má tendenci stoupat, septima klesat. Podle toho, kde se tyto tóny nachází, použijeme jednu ze dvou odchylek: a) citlivý tón bude klesat, b) septima bude stoupat. Ad a) Citlivý tón bude při rozvodu D^7 do T klesat právě tehdy, když bude ve středních hlasech (= alt, tenor). S: d^2 c^2 A: f^1 e^1 T: h g B: g c Ad b) Septima bude při rozvodu D^7 do T stoupat právě tehdy, když bude níž než citlivý tón (v široké harmonii připadá v úvahu pouze tenor). S: h^1 c^2 A: d^1 e^1 T: f g B: G c Obraty D^7 jsou D[5]^6, D[3]^4, D^2. Při nástupu platí totéž jako u D^7. Na základní tón a septimu od tohoto základního tónu nastupujeme stranným nebo protipohybem. Je třeba si uvědomit, že základní tón u obratů není v basu. Je to logické, ale… zkušenost mi velí tento fakt zdůraznit. Máme tedy třeba následující tvar D[3]^4 a D^2: S: f^2 7 S: h^1 A: g^1 ZT A: d^1 T: h T: g ZT B: d B: f 7 Tóny, na které je nutno nastoupit stranným nebo protipohybem jsou označeny[1]. Rozvod do T i VI stupně probíhá bez výjimek pravidelně = citlivý tón stoupá, septima klesá. Co je v dané tónině citlivý tón bývá jasné, někdy dělá problém pojem „septima“, která je toutéž septimou, na kterou jsme nastupovali předepsaným způsobem – tedy septima od základního, nikoli basového, tónu akordu. Nejeden student v takovém případě statečně hledá septimu od basového tónu a když ji nenachází, propadá zcela zbytečně malomyslnosti. ________________________________ [1] Podobné příklady doporučuji přepsat do not, ale zkusit si uvedené tvary představit i bez zápisu.