Dominantní nónový akord a jeho obraty Přidáme-li k D^7 další diatonickou tercii získáme pětizvuk, který se nazývá dominantní nónový akord. Jeho funkční označení je D^9[7]. Protože v harmonii pracujeme jen se čtyřmi hlasy budeme pravidelně vynechávat kvintu základního tvaru. Dominantní nónový akord má dvě možné podoby – ze stejného důvodu, jak je tomu u II^7 a [DEL: DS :DEL] ^7. Přidaná diatonické tercie k D^7 je totiž opět šestým stupněm dané tóniny a tento má dvě možné podoby v dur i v moll. V C dur tedy můžeme najít dominantní nónový „velký“ složený z tónů g-h-f-a (vynechaná kvinta d), ale také – a dokonce častěji – dominantní nónový „malý“ složený z tónů g-h-f-as. Přívlastek „malý“ nebo „velký“ je dán velikosti nóny, která je v prvním případě velká a v druhém malá. Tento akord musí být vždy zapsán takovým způsobem, aby obsahoval interval nóny (nebo nónu + oktávu). Tóny g-a (resp. g-as) z uvedeného příkladu tedy nikdy nesmí svírat interval sekundy. Uvedené naprosto striktně dodržuje i běžná hudební praxe. Dominantní nónový akord se nejčastěji vyskytuje i v živé hudbě v základním tvaru, takže o obratech se zmíníme jen letmo a až na závěr tohoto textu. Nástup na D^9[7] je analogický s nástupy na septakordy. Snažíme se na něj nastoupit tak, že bude basový tón (u základního tvaru zároveň základní tón) nastupovat straným nebo protipohybem vůči septimě i nóně, pokud by to nebylo možné, tak alespoň vůči nóně. Rozvádí se pravidelně a prakticky vždy do T takovým způsobem, že citlivý tón stoupá a septima i nóna klesají po sekundách na tóny tónického trojzvuku. Např.: S f^2 (septima) ----------- e^2 A a^1 (nóna) -------------- g^1 T h (citlivý tón) -------- c^1 B g (základní tón) ------ c Dominantní nónový akord má i obraty, jejichž názvy jsou i přes zdánlivou komplikovanost a krkolomnost snadno zapamatovatelné díky číselnému vyjádření ^7[6 ](sextseptimový) ^5[4 ](kvartkvintový)[1] a ^3[2] (sekundtercový) – je zde tedy skrytá číselná řada 7-6-5-4-3-2… No, skrytá snad ani moc není… Poslední obrat, který by měl nónu v basu neexistuje, protože by nemophla být respektována zásada o povinné nónové vzdálenosti základního tónu a nóny. D.ú.: XV 33/1 (s. 69) ________________________________ [1] V tomto případě je v basu kvinta základního tvaru, která je u základního tvaru a zbývajících obratů standardně vynechávána, vynecháme zde tedy septimu.