1. A. Podtrhněte koncovku v každém z následujících slov. B. Podtrhněte tvarotvorný základ v každém ze slov. a) skříně, koně, olovo, noci, konví, malý, černý b) učitele, stavbě, koncová, travnatý, vodárna, matčiny, otcovy 2. A. Připomeňte si termíny slovo motivované a slovo nemotivované. Čím se ve cvičení 1 od sebe liší slova v a) a slova v b)? B. Odlište slova motivovaná a slova nemotivovaná. – kuře, slepička, kohoutek, kočka, pes, ryba, žížala, hlemýžď, srnka, laň, pernatec – malý, slabý, travnatý, dřevěný, starý, vysoký, nízký – běžet, stát, zpomalit, zrychlit, blednout, mlčet, mluvit Slova motivovaná: Slova nemotivovaná: 3. a) Spojte každé slovo z levého sloupce se slovem v pravém sloupci, které k němu patří. b) Podtrhněte vždy tu část, kterou mají společnou. Jak se tato společná část nazývá? stolovat ryba knihovna stůl letadlo tráva rybník vázat vlasatý strom travnatý létat přivázat kniha stromoví vlas 4. Spojte každé slovo z levého sloupce se slovem v pravém sloupci, které k němu patří. b) Podtrhněte v každé dvojici spojených slov tu část, kterou mají společnou. stolovat rybniční knihovna stolní letadlový trávový rybníkář zavázat vlasatý stromek travnatý letadélko přivázat knižní stromoví vlasový 5. Od kterých slov jsou odvozena následující slova? a) zahrádkář, počítačový, letecký, kocouří, kořenný, cestovatel b) nebezpečný, prastarý, pakůň, proletět, přeplavat, nekuřák c) zámotek, úlovek, podložka, úlomek, odpadky (tj. odpadek), výpadek, výrobek