Asistentská pedagogická praxe 2 Učitelství pro 1. stupeň ZŠ, 4. semestr (jaro 2020) Seminární úkol Cíl: poznávat svět dítěte, hlavně se zaměřit na kognitivní vývoj a s ním související oblasti a aktivity. Úkol: Diagnostika dětských prekoncepcí (naivních teorií) - kresba s komentářem Zapojte nejlépe alespoň tři děti, příp. více (možnosti srovnání z hlediska věku, podnětnosti domácího prostředí, pohlaví apod.). Pokyny: “Nakresli… …. Podívej se a řekni, co jsi nakreslil… Co je toto…? A co toto?...“ 1. Např. · Nakresli, jak vypadá lidské tělo vevnitř. · Nakresli zeměkouli. · Nakresli hlavu plnou myšlenek. · Nakresli, jak to vypadá pod zemí. · apod. To, co má dítě kreslit, by mělo být reálné (tj. nikoli pohádkové náměty), ale nejspíš to nikdy skutečně nevidělo. Ale může o tom hodně vědět a mít svoje představy. „Řekni, co jsi namaloval(a).“ (pečlivě zaznamenat komentář) Zásada: nehodnotit, neopravovat „chyby“, v rozhovoru používat zásadně pojmy, kterými komentuje dítě svůj výtvor. Literatura: FISHER, R. Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál, 1997. HOLT, J. Jak se děti učí. Praha: Agentura STROM, 1995. KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA,B. Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2001. LANIADO, N. Jak odmalička rozvíjet inteligenci dětí. Praha: Portál, 2004. PIAGET, J. Psychologie inteligence. Praha: SPN, 1970. VACEK, P. Rozvoj morálního vědomí žáků. Praha: Portál, 2008.