- Co děláme v českém školním systému často neefektivně - resp. čím ničíme vnitřní motivaci dětí?
- Jak byste to vy, budoucí učitelé mohli dělat jinak a lépe?
- Jaké překážky vás pravděpodobně čekají a jak je můžete překonávat?
Motivace
Dobrý den,
vítejte v online přednášce na téma motivace. Jedna z nejčastějších otázek, kterou si učitel klade je: "Jak připravit svojí hodinu zábavně a chytře, tak aby moje žáky bavila?"
Zkusíme si na ní dnes alespoň trochu odpovědět.
Množství psychologů se v průběhu historie pokoušelo vymyslet, co nás motivuje. Většinou tyto teorie dělíme do 4 různých proudů.
Sebedeterminační teorie
Tipy a triky
Rozšiřující zdroje, zcela dobrovolné
Pygmalion efekt
Pygmalion efekt (nebo také sebenaplňující proroctví) je proces, kdy pozitivní očekávání vede k pozitivnímu výsledku. Je to fenomén, při kterém ovlivňujeme situaci a lidi tak, že naplní naši původní předpověď.
Jako první tento efekt pojmenovali Rosenthal s Jacobsonem, kteří uskutečnili slavný experiment „Pygmalion in the Classroom“. Žákům na základní škole rozdali testy a vyučujícím řekli, že jde o měření IQ žáků a jejich studijních předpokladů (což bylo vskutku prvotní zaměření IQ testů). Poté náhodně vybrali skupinu žáků s průměrnými výsledky, ale učitelům sdělili, že tito žáci byli vyhodnoceni jako nadprůměrně inteligentní a očekávají u nich brzké zlepšení výsledků. Za nějakou dobu tito žáci opravdu začali dosahovat nadprůměrných výsledků, a to díky tomu, že učitelé k nim přistupovali jinak než k ostatním studentům – věnovali jim více času, vyvolávali je v hodinách a následně je chválili. Zvyšovali tím jejich motivaci a sebedůvěru, což vedlo k lepším výsledkům.