Pedagogická psychologie - přednášky

Motivace

Dobrý den,

vítejte v online přednášce na téma motivace. Jedna z nejčastějších otázek, kterou si učitel klade je: "Jak připravit svojí hodinu zábavně a chytře, tak aby moje žáky bavila?" 

Zkusíme si na ní dnes alespoň trochu odpovědět. 

Množství psychologů se v průběhu historie pokoušelo vymyslet, co nás motivuje. Většinou tyto teorie dělíme do 4 různých proudů. 

•Homeostatické modely  (Cannon, Sternberg, Hull)
•Pobídkové modely (Incentivní) (Atkinson, Young, McClelland)
•Poznávací modely (Kognitivní) (Woodworth)
•Humanistické modely (Maslow, Ryan & Deci)

Více se o nich můžete dozvědět v krátkém videu: 

Sebedeterminační teorie


Aktuálně asi nejznámější a nejpoužívanější teorie motivace je od Ryan a Deci - SDT Sebedeterminační teorie (na středních školách vás pravděpodobně naučili zjednodušené rozdělení na vnější a vnitřní motivaci, které k ní patří). Dle této teorie se 
motivace u lidí dostaví, pokud máme pocit smysluplnosti naší práce, pocit autonomie (nevykonáváme jen příkazy) a jsme součástí spolupracujícího kolektivu. 

Velmi dobře je posledních 40 let výzkumu v této oblasti popsáno v následujícím videu: 


Tipy a triky


Z předcházejícího videa už asi tušíte, jak u žáků zvýšit motivaci, pro jistotu ale uvádíme pár zdrojů s přehlednými nápady:
 

Rozšiřující zdroje, zcela dobrovolné

Pygmalion efekt

Pygmalion efekt (nebo také sebenaplňující proroctví) je proces, kdy pozitivní očekávání vede k pozitivnímu výsledku. Je to fenomén, při kterém ovlivňujeme situaci a lidi tak, že naplní naši původní předpověď.

Jako první tento efekt pojmenovali Rosenthal s Jacobsonem, kteří uskutečnili slavný experiment „Pygmalion in the Classroom“. Žákům na základní škole rozdali testy a vyučujícím řekli, že jde o měření IQ žáků a jejich studijních předpokladů (což bylo vskutku prvotní zaměření IQ testů). Poté náhodně vybrali skupinu žáků s průměrnými výsledky, ale učitelům sdělili, že tito žáci byli vyhodnoceni jako nadprůměrně inteligentní a očekávají u nich brzké zlepšení výsledků. Za nějakou dobu tito žáci opravdu začali dosahovat nadprůměrných výsledků, a to díky tomu, že učitelé k nim přistupovali jinak než k ostatním studentům – věnovali jim více času, vyvolávali je v hodinách a následně je chválili. Zvyšovali tím jejich motivaci a sebedůvěru, což vedlo k lepším výsledkům.

Jak využila Pygmalion efekt ve své učitelské praxi Rita Pierson můžete vidět v tomto videu:

Otázky


K zamyšlení
Když teď máte tyto informace, zkuste si zodpovědět následující otázky:

  • Co děláme v českém školním systému často neefektivně - resp. čím ničíme vnitřní motivaci dětí?
  • Jak byste to vy, budoucí učitelé mohli dělat jinak a lépe? 
  • Jaké překážky vás pravděpodobně čekají a jak je můžete překonávat? 

Diskutovat mezi sebou i s námi můžete na diskuzním fóru předmětu, těšíme se na zajímavé příspěvky.