Inkluzivní speciální pedagogika - I. stupeň

Vnímání postižení a inkluze z historického hlediska, inkluzivní vzdělávání, legislativní rámec

Základní osnova

Hlavní mezinárodní dokumenty v oblasti lidských práv, inkluze a inkluzivního vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami:
  • Všeobecná deklarace lidských práv (1948)
  • Úmluva OSN o právech dítěte (1989)
  • Prohlášení ze Salamanky a Akční rámec pro speciální vzdělávání (1994)
  • Prohlášení OSN o právech osob s postižením (2006)
 
Existuje samozřejmě velké množství dalších mezinárodních úmluv a prohlášení, např. Úmluva o právech osob s mentálním postižením, atd.
 
Aktuální legislativa v České republice:
  • Školský zákon 561/2004 Sb. ve znění pozdějších předpisů
    • novela 82/2015 Sb.
    • § 16 Podpora vzdělávání dětí, žáků a studentů se SVP
    • § 116 Školská poradenská zařízení
  • Vyhláška č. 72/2005, ve znění vyhlášky č. 197/2016 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních
  • Vyhláška č. 27/2016 Sb. o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných – účinnost od 1.9.2016
    • podpůrná opatření
    • individuální vzdělávací plán (IVP)
    • plán pedagogické podpory (PlPP)
    • asistent pedagoga
    • doporučení (z vyšetření ze školského poradenského zařízení)
    • postup při poskytování podpůrných opatření (PO) 1. st. / 2.-5. st.
    • organizace vzdělávání žáků s přiznanými PO
    • pravidla vzdělávání žáků uvedených v § 16 odst. 9 zákona
    • nadaný a mimořádně nadaný žák
    • její přílohy – pomůcky – hlavně 1. a 2. st., IVP, PlPP
    • a její novela 270/2017 Sb.
 
Aktuální národní dokumenty
  • Akční plán inkluzivního vzdělávání 2016-2018
    • Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2020
    • 5 strategických cest pro vzdělávací systém
    • detailně popsány vize, plánované aktivity podpory, projekty...
  • Národní program vzdělávání (Bílá kniha)
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání
    • část D; kapitola 8 - vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
      • vzdělávání žáků s přiznanými podpůrnými opatřeními (PO)
      • systém péče o žáky s přiznanými PO
      • podmínky vzdělávání žáků s přiznanými PO
    • část D; kapitola 9 - vzdělávání žáků nadaných a mimořádně nadaných
      • definují podmínky vzdělávání
  • Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání základní škola speciální  

Koho se inkluze týká v celosvětovém kontextu?

Groups excluded from/or marginalised within education (UNESCO, 2009, p.7)
 

Medicinský a sociální model postižení


















 


Inkluze (UNESCO, 2005)
  • proces vytváření optimálních podmínek pro různorodé potřeby žáků prostřednictvím většího zapojení žáků do vzdělávání, kulturního a společenského života a minimalizace vyčlenění (exkluze) v rámci vzdělání a ze vzdělání
Definic inkluze je asi tolik, co pohledů na ni. Můžete se podívat také do Indexu inkluze od Bootha a Ainscowa, knih prof. Lechty, doc. Hájkové, prof. Vítkové, atd.
 
Inkluze ve školním prostředí
  • Je to snaha o co možná společnou edukaci postižených a nepostižených žáků
  • Je to snaha poskytnout v různých formách výchovu a vzdělání jedinců se speciálními potřebami v co možná nejméně restriktivním prostředí, které optimálně odpovídá jeho potřebám
Výzkumy ukazují, že osobní postoje a přesvědčení učitelů ve značné míře ovlivňují způsob výuky, očekávání od žáků a komunikaci s nimi. Každý pedagog by si měl být vědom toho, jaké jsou jeho postoje a jakým způsobem mohou jeho pedagogickou práci ovlivňovat. Proto nabízíme několik otázek k zamyšlení.
  • Koho se týká inkluzivní vzdělávání?
  • Jaké je zastoupení lidí s postižením/znevýhodněním ve veřejném životě?
  • Jak se staví většinová populace k lidem s postižením nebo znevýhodněním (včetně etnických, kulturních, náboženských minorit? Odkud informace pro tyto postoje čerpá?
  • Jakou roli hraje homogenita české společnosti v přístupu Čechů k diverzitě?
  • Jaká je vaše osobní zkušenost? Ovlivňuje nějak vaše postoje a očekávání?
Pro zajímavost:
TED Talk Jeníka Tyla o životě s bipolární poruchou a osvětová kampaň osob s psychiatrickým onemocněním
 
Dylan Alcott – paralympijský reprezentant Austrálie s nadsázkou hovoří o svém životě s postižením a střetu s názorem „zdravé“ většiny.
 

Disability Sensitivity Training Video: https://www.youtube.com/watch?v=Gv1aDEFlXq8&t=143s

Budu chodit do stejné školy… https://www.youtube.com/watch?v=HKmn9FmH6So&list=PL3Wv3QI6zULd3sUPLzsC6jkwql8bR0aod
 
Integrace x Inkluze - https://www.youtube.com/watch?v=PqZE9WRoOrI&list=PL3Wv3QI6zULd3sUPLzsC6jkwql8bR0aod&index=5
0:44 – 1:30
































Platné pro rok 2013
  • Školský zákon 561/2004 Sb. ve znění pozdějších předpisů
    • novela 82/2015 Sb.
  • Vyhláška č. 72/2005, ve znění vyhlášky č. 197/2016 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních
  • Vyhláška č. 27/2016 Sb. o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných – účinnost od 1.9.2016
    • novela č. 270/2017 Sb. a č. 416/2017 Sb. - obě novely mění kmenovou vyhlášku č. 27/2016 Sb.
    • doporučuji vyhledat kompletní znění platné od 1.1.2018
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání
  • Akční plán inkluzivního vzdělávání 2016-2018