Inkluzivní speciální pedagogika - I. stupeň
Podpora žáků s poruchou chování a v riziku poruch chování
Klíčové pojmy
Etopedie, životní perspektivy, školní neúspěšnost, nálepkování, charakteristiky podle Bowera, poruchy chování a emocí, intervence
Projevy poruchy chování a jejich charakteristiky (v etopedické literatuře definováno jako charakteristiky „podle Bowera“)
Stupně vývoje poruchy chování a jejich charakteristiky „podle Bowera“
Školská klasifikace poruch chování podle charakteru, kterým se porucha projevuje:
Etopedie, životní perspektivy, školní neúspěšnost, nálepkování, charakteristiky podle Bowera, poruchy chování a emocí, intervence
Poruchy chování
Jedná se o termín velmi podobný výrazu „porucha chování a emocí“ (z anglického názvu „Emotional Behavior Disorder“), který zohledňuje emoční pozadí a neoddělitelnost prožívání od projevů chování, ať už na straně jedince s tímto postižením, ale také u osob vnímající nebo přímo posuzující takové chování (jedná se především o pedagogické autority, ale také to můžou být vrstevníci).Projevy poruchy chování a jejich charakteristiky (v etopedické literatuře definováno jako charakteristiky „podle Bowera“)
- neschopnost se učit, pokud ji nemůžeme vysvětlit intelektovými, smyslovými nebo zdravotními problémy,
- neschopnost navazovat uspokojivé sociální vztahy s vrstevníky a s učiteli,
- nepřiměřené chování a emotivní reakce v běžných podmínkách,
- celkový výrazný pocit neštěstí nebo deprese,
- tendence vyvolávat somatické symptomy jako bolest, strach, a to ve spojení se školními problémy.
Stupně vývoje poruchy chování a jejich charakteristiky „podle Bowera“
- reakce na problémy každodenního života,
- reakce na krizové životní situace,
- chování vymykající se očekávání,
- zafixované a opakované nevhodné chování s možností jeho ovlivnění a úpravy,
- zafixované a opakované nevhodné chování, které nelze ovlivnit v běžném prostředí školy a vyžaduje segregované školské prostředí.
- děti bez výraznějších problémů v chování,
- děti v riziku
- děti s problémy chování a s poruchami emocí a chování
- děti s poruchami emocí a chování.
Klasifikace poruchy chování
Pro účely práce s heterogenními skupinami lze použít především takové klasifikace, které se týkají přímo školního prostřední nebo školských zařízení zaměřených na poruchu chování.Školská klasifikace poruch chování podle charakteru, kterým se porucha projevuje:
- poruchy chování vyplývající z konfliktu: záškoláctví, lhaJednní, krádeže,
- poruchy chování spojené s násilím: agrese, šikana, loupeže,
- poruchy chovní související se závislostí: toxikomanie, závislost na automatech apod.
- poruchy chování s externími vlivy: patří sem agrese, hyperaktivita, porucha pozornosti, impulzivita,
- poruchy chování s interními vlivy: strach, komplex méněcennosti, úzkostnost, ztráta zájmu o dění, poruchy spánku,
- nezralé sociální vztahy: snížení schopnosti koncentrace, infantilního chování, snadná unavitelnost, snížená výkonnost,
- socializovaná delikvence: násilnické chování, vznětlivost, nezodpovědnost, poruchy vztahů.
Legislativa
pro etopedického působení mimo rámec běžného vzdělávání, které upravují zákonem definované omezení pro děti a mládež nebo jené specifika výchovy:- zákon č. 99/1963 Sb. Občanský soudní řád
- § 76 definující „pomalé“ předběžné opatření
- zákon č. 292/2013 Sb. Zákon o zvláštních řízeních soudních
- oddíl 5 Péče soudu o nezletilé
- zákon č. 89/2012 Sb. občanský zákoník
- zákon č. 109/2002 Sb. Zákon o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů
- zákon č. 561/2004 Sb. Zákon o předškolním, základním, středním, vyšším odborném jiném vzdělávání (školský zákon) ve znění dalších předpisů