Inkluzivní speciální pedagogika - I. stupeň
Etnická rozmanitost a sociální znevýhodnění ve vzdělávání
Klíčové pojmy
obecné definování, opatření a možnosti v ČR, odlišný mateřský jazyk (OMJ), příprava kolektivu, faktory ovlivňující dítě s OMJ
FELCMANOVÁ, L. a kol. Katalog podpůrných opatření. Dílčí část. Pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sociálního znevýhodnění. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015.
Inkluzivní škola. [online]. [2018-09-09]. Dostupné z: https://www.inkluzivniskola.cz/deti-zaci-s-omj
PUNČOCHÁŘ, M. Začlenění a vzdělávání dětí cizinců. Metodická příručka pro pedagogy. [online]. [2018-09-09]. Dostupné z: https://docplayer.cz/317911-Zacleneni-a-vzdelavani-deti-cizincu.html
obecné definování, opatření a možnosti v ČR, odlišný mateřský jazyk (OMJ), příprava kolektivu, faktory ovlivňující dítě s OMJ
Potřeba podpory ve vzdělávání vyplývající z kulturního prostředí žáka a jiných životních podmínek
Žák z jiného kulturního prostředí a jiných životních podmínek
- OMJ – odlišný mateřský jazyk
- Bez dostatečné znalosti vyučovacího jazyka potřebuje děti a žáci s OMJ podporu ve všech případech
- Škola doporučí zákonnému zástupci vyhledání pomoci ŠPZ
- Škole je vydáno doporučení pro práci se žákem s OMJ
- více Inkluzivní škola
Důležité
- Je vhodné být na příchod žáka/dítěte s OMJ dopředu připravený
- Stejně tak je důležité připravit i kolektiv
- Před příchodem:
- Vyžaduje zapojení školy a rodičů
- Informační materiál, propojení na organizaci pracující s cizinci
- Předat informace o vzdělávacím systému
- Získat informace o dítěti, ideálně mít s ním i pohovor
- Děti by měly být poučeny o možnostech komunikace s cizincem a kompenzačních strategiích (pomalá mluva, výslovnost, opakování) (stejně tak i učitelé)
- Děti je vhodné vybavit informacemi o dané zemi – uspořádat přivítání, interkulturní dny (atp.)
- Důležité je zjistit zájmy nového žáka a vypořádat se se stereotypy
- Podpora školy za pomoci rodilého mluvčího (externí spolupráce)
- První den
- Stanovit novému žákovi/dítěti dva tutory – kteří mu budou pomáhat a ukáží, kde co je
- Pokud žák/dítě neovládá ani základy češtiny je vhodné kombinovat kompenzační strategie
- Využití obrázků
- Slovníček základních slov a frází
- Zjednodušit maximálně komunikaci
Co hraje roli
Literatura
BURYÁNEK, J. Interkulturní vzdělávání. Příručka nejen pro středoškolské pedagogy. Praha: Člověk v tísni – společnost při ČT, o.p.s., 2002.FELCMANOVÁ, L. a kol. Katalog podpůrných opatření. Dílčí část. Pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sociálního znevýhodnění. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015.
Inkluzivní škola. [online]. [2018-09-09]. Dostupné z: https://www.inkluzivniskola.cz/deti-zaci-s-omj
PUNČOCHÁŘ, M. Začlenění a vzdělávání dětí cizinců. Metodická příručka pro pedagogy. [online]. [2018-09-09]. Dostupné z: https://docplayer.cz/317911-Zacleneni-a-vzdelavani-deti-cizincu.html