Inkluzivní speciální pedagogika - I. stupeň

Etnická rozmanitost a sociální znevýhodnění ve vzdělávání

Klíčové pojmy
obecné definování, opatření a možnosti v ČR, odlišný mateřský jazyk (OMJ), příprava kolektivu, faktory ovlivňující dítě s OMJ


Potřeba podpory ve vzdělávání vyplývající z kulturního prostředí žáka a jiných životních podmínek

Žák z jiného kulturního prostředí a jiných životních podmínek

  • OMJ – odlišný mateřský jazyk
  • Bez dostatečné znalosti vyučovacího jazyka potřebuje děti a žáci s OMJ podporu ve všech případech
  • Škola doporučí zákonnému zástupci vyhledání pomoci ŠPZ
  • Škole je vydáno doporučení pro práci se žákem s OMJ
  • více Inkluzivní škola

Důležité

  • Je vhodné být na příchod žáka/dítěte s OMJ dopředu připravený
  • Stejně tak je důležité připravit i kolektiv
  • Před příchodem:
    • Vyžaduje zapojení školy a rodičů
    • Informační materiál, propojení na organizaci pracující s cizinci
    • Předat informace o vzdělávacím systému
    • Získat informace o dítěti, ideálně mít s ním i pohovor
    • Děti by měly být poučeny o možnostech komunikace s cizincem a kompenzačních strategiích (pomalá mluva, výslovnost, opakování) (stejně tak i učitelé)
    • Děti je vhodné vybavit informacemi o dané zemi – uspořádat přivítání, interkulturní dny (atp.)
    • Důležité je zjistit zájmy nového žáka a vypořádat se se stereotypy
    • Podpora školy za pomoci rodilého mluvčího (externí spolupráce)
  • První den
    • Stanovit novému žákovi/dítěti dva tutory – kteří mu budou pomáhat a ukáží, kde co je
    • Pokud žák/dítě neovládá ani základy češtiny je vhodné kombinovat kompenzační strategie
      • Využití obrázků
      • Slovníček základních slov a frází
      • Zjednodušit maximálně komunikaci

Co hraje roli

Literatura

BURYÁNEK, J. Interkulturní vzdělávání. Příručka nejen pro středoškolské pedagogy. Praha: Člověk v tísni – společnost při ČT, o.p.s., 2002.
FELCMANOVÁ, L. a kol. Katalog podpůrných opatření. Dílčí část. Pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sociálního znevýhodnění. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015.
Inkluzivní škola. [online]. [2018-09-09]. Dostupné z: https://www.inkluzivniskola.cz/deti-zaci-s-omj
PUNČOCHÁŘ, M. Začlenění a vzdělávání dětí cizinců. Metodická příručka pro pedagogy. [online]. [2018-09-09]. Dostupné z: https://docplayer.cz/317911-Zacleneni-a-vzdelavani-deti-cizincu.html