Inkluzivní speciální pedagogika - I. stupeň

Žák s tělesným postižením

Široká heterogenní skupina žáků s různými projevy a mírou potřebné podpory. 

Může se jednat o kombinované postižení, či nikoliv. 

  • Častá je kombinace např. mentální postižení a tělesné postižení. 
  • Určuje se pak primární a sekundární postižení podle toho, které z nich má větší závažnost, hloubku a tím dopad na život daného člověka. 
  • Ovšem někdy může postižení mást. Ku příkladu mozková obrna může mít vliv na sníženou srozumitelnost řeči, což může na lidi neznalé problematiky působit i jako mentální postižení. „„

Vrozené x získané postižení - Jaký může být rozdíl v životní situaci? 

  • V případě vrozeného postižení je žákův vývoj sice více omezen, na druhou stranu se mnohdy lépe adaptuje. 
  • Člověk se získaným postižením se musí vyrovnat s přijetím nové životní situace. „

Viditelnost postižení bohužel ovlivňuje jeho přijetí okolím. 

  • Viz. dokument Jsme úplně normální, kde jeden účastník vypovídá, že lidé jsou odmítaví, předsudeční, nechtějí komunikovat, nebo jsou lítostiví, příp. úzkostiví a neví jak komunikovat nebo bývají hodně aktivní, možná až příliš? „

Mohou být opomíjeny potřeby dítěte psychické, sociální, seberealizace a uznání. 

Oproti tomu biologické/fyzické potřeby často nemá problém okolí naplňovat. 

Proč myslíte že tomu tak je?