Inkluzivní speciální pedagogika - I. stupeň
Žák s tělesným postižením
Široká heterogenní skupina žáků s různými projevy a mírou potřebné podpory.
Může se jednat o kombinované postižení, či nikoliv.
- Častá je kombinace např. mentální postižení a tělesné postižení.
- Určuje se pak primární a sekundární postižení podle toho, které z nich má větší závažnost, hloubku a tím dopad na život daného člověka.
- Ovšem někdy může postižení mást. Ku příkladu mozková obrna může mít vliv na sníženou srozumitelnost řeči, což může na lidi neznalé problematiky působit i jako mentální postižení.
Vrozené x získané postižení - Jaký může být rozdíl v životní situaci?
- V případě vrozeného postižení je žákův vývoj sice více omezen, na druhou stranu se mnohdy lépe adaptuje.
- Člověk se získaným postižením se musí vyrovnat s přijetím nové životní situace.
Viditelnost postižení bohužel ovlivňuje jeho přijetí okolím.
- Viz. dokument Jsme úplně normální, kde jeden účastník vypovídá, že lidé jsou odmítaví, předsudeční, nechtějí komunikovat, nebo jsou lítostiví, příp. úzkostiví a neví jak komunikovat nebo bývají hodně aktivní, možná až příliš?
Mohou být opomíjeny potřeby dítěte psychické, sociální, seberealizace a uznání.
Oproti tomu biologické/fyzické potřeby často nemá problém okolí naplňovat.
Proč myslíte že tomu tak je?