Symptomatologie a Triáda poruch
Symptomatologie
- Poruchy autistického spektra zahrnují širokou škálu různých symptomů, a proto se jedná o velice heterogenní skupinu osob s touto diagnózou. Z tohoto důvodů mluvíme o spektru poruch.
- PAS můžeme řadit dle míry závažnosti poruchy a možnosti adaptace a inkluze na vysoce funkční až po nízko funkční autismus.
- Lidé s vysoce-funkčním autismem vyžadují nižší míru péče a pomoci okolí, a mohou si najít práci, zařadit se plnohodnotně do společnosti, příp. si najít životního partnera a založit rodinu.
- Lidé s nízko-funkčním autismem se hůře adaptují na sociální prostředí a mají větší potíže při integraci do běžného života, vyžadují vyšší míru pomoci a podpory.
- Tzv. triáda PAS jsou hlavní průvodní symptomy této poruchy. Jedná se o:
- 1) Narušenou komunikaci
- 2) Narušenou sociální interakci
- 3) Repetitivní chování a zájmy.
Triáda poruch
Narušená komunikační schopnost
znamená, že řeč dítěte se nevyvíjí dle normy. Řeč může být opožděná, tzn. že se může objevit později než u neurotypických dětí, nebo se nemusí rozvinout vůbec.
Lidé s autismem, ale mohou úspěšně využívat jiné komunikační systémy, pokud nemají rozvinutou řeč, např. znak do řeči nebo PECS/VOKS (výměnný obrázkový komunikační systém).
Řeč není zasažena jen po obsahové stránce, ale také po stránce pragmatické.
Lidé s PAS mohou mít narušenou např. intonaci řeči, hlasitost či chápání sociálního významu a společenských pravidel jazyka (např. střídání během dialogu).
Narušená sociální interakce
se projevuje sníženým zájmem o interakci s okolím běžným způsobem.
Děti na rozdíl od většinového názoru mohou mít rády přítomnost ostatních osob a fyzický kontakt, avšak tato interakce bývá specifická. Mohou být kupříkladu hypersenzitivní na zvuky (pláč, aj. hlasité zvuky), ale naopak mohou mít rády silné haptické zážitky, např. silné obejmutí.
Preference a zvláštnosti se liší u konkrétních jedinců.
Repetitivní chování
je především důsledkem narušené imaginace.
Děti s PAS mohou mít kupříkladu obtíže při symbolické hře (předstíraní).
Jejich zájmy bývají úzce zaměřené a často se týkají neobvyklých oblastí vzhledem k jejich věku. Častým příkladem je doprava (dopravní prostředky a značky), zeměpis a astronomie, aj.
Pokud u dětí s PAS není více zasažen intelekt, jsou schopny se o tématu zájmu naučit velké množství detailních informací.