Inkluzivní speciální pedagogika - I. stupeň
Intervence
Mezi známé a často užívané intervence pro děti s autismem patří např:
- strukturované učení (angl. TEACCH program),
- behaviorální přístupy (aplikovaná behaviorální analýza),
- AAK (alternativní a augmentativní komunikace),
- Sonrise, aj.
Strukturované učení
- spočívá ve vizualizaci a strukturalizaci prostředí.
- Upravuje prostředí dítěte tak, aby bylo přehledné,
- využívá piktogramy a časový harmonogram dne, což dítěti pomáhá lépe se orientovat v prostředí.
Behaviorální přístupy
Existuje množství programů, které jsou založené na Aplikované behaviorální analýze (ABA), některé jsou zaměřené na
- implementaci ABA ve školách (PaTTAN),
- jiné na implementaci ABA ve specializovaných centrech
- a intenzivních domácích programech (EIBI).
Všechny tyto přístupy ale mají společné to, že jsou založené na behaviorálních principech, které jsou univerzálně platné, a tudíž použitelné pro každé dítě na jakékoliv úrovni.
Jsou založené na úpravě prostředí a motivaci dětí skrze jejich oblíbené činnosti a předměty, díky které se pak děti lépe učí. ABA má prokazatelně efektivní výsledky u dětí s PAS.
AAK
- je spíše o různé metody než o ucelenou intervence.
- Ve skutečnosti různé intervence využívají AAK.
- Jedná se podporu nebo náhradu komunikačních dovedností.
- Patří mezi ně různé komunikační systémy: Makaton, Bliss, Znak do řeči, VOKS, aj.
Sonrise
je založen na několika principech, které je možné všeobecně uplatnit u dětí s PAS, nebo s jinými obtížemi
- zapojení dospělého člověka do stereotypních her dítěte,
- využívání motivace k učení, interaktivní hra,
- energický přístup, přijetí dítěte a jeho zvláštností,
- optimistický přístup,
- rodiče jako nejdůležitější článek terapeutického procesu,
- bezpečné a co nejméně rozptylující prostředí.