Inkluzivní speciální pedagogika - I. stupeň

Intervence

Mezi známé a často užívané intervence pro děti s autismem patří např: 
  • strukturované učení (angl. TEACCH program), 
  • behaviorální přístupy (aplikovaná behaviorální analýza), 
  • AAK (alternativní a augmentativní komunikace), 
  • Sonrise, aj.

Strukturované učení 

  • spočívá ve vizualizaci a strukturalizaci prostředí. 
  • Upravuje prostředí dítěte tak, aby bylo přehledné, 
  • využívá piktogramy a časový harmonogram dne, což dítěti pomáhá lépe se orientovat v prostředí.

Behaviorální přístupy

Existuje množství programů, které jsou založené na Aplikované behaviorální analýze (ABA), některé jsou zaměřené na 

  • implementaci ABA ve školách (PaTTAN), 
  • jiné na implementaci ABA ve specializovaných centrech 
  • a intenzivních domácích programech (EIBI). 

Všechny tyto přístupy ale mají společné to, že jsou založené na behaviorálních principech, které jsou univerzálně platné, a tudíž použitelné pro každé dítě na jakékoliv úrovni. 

Jsou založené na úpravě prostředí a motivaci dětí skrze jejich oblíbené činnosti a předměty, díky které se pak děti lépe učí. ABA má prokazatelně efektivní výsledky u dětí s PAS.

AAK 

  • je spíše o různé metody než o ucelenou intervence. 
  • Ve skutečnosti různé intervence využívají AAK. 
  • Jedná se podporu nebo náhradu komunikačních dovedností. 
  • Patří mezi ně různé komunikační systémy: Makaton, Bliss, Znak do řeči, VOKS, aj.

Sonrise 

je založen na několika principech, které je možné všeobecně uplatnit u dětí s PAS, nebo s jinými obtížemi

  • zapojení dospělého člověka do stereotypních her dítěte, 
  • využívání motivace k učení, interaktivní hra, 
  • energický přístup, přijetí dítěte a jeho zvláštností, 
  • optimistický přístup, 
  • rodiče jako nejdůležitější článek terapeutického procesu, 
  • bezpečné a co nejméně rozptylující prostředí. 
Ačkoliv všechny zmíněné principy jsou užitečné pro interakci s dětmi s PAS, neposkytují ucelenou metodiku práce s dítětem.