Inkluzivní speciální pedagogika - I. stupeň

Organizační informace

Předmět je zaměřen na práci s  heterogenní skupinou žáků převážně v prostředí školy a při mimoškolních výchovných a vzdělávacích aktivitách. Cílem předmětu je připravit studenty na práci s dětmi, žáky, studenty a dospělými s různými typy speciálních vzdělávacích potřeb. Předmět si klade za cíl vybavit studenty znalostí základních východisek a principů inkluzivního vzdělávání, možností práce s heterogenní skupinou a individuálního přístupu k žákům se SVP.

Organizace:
Prezenční forma: Obsah kurzu je rozdělen do přednášek a seminářů. Informace z obou připravují studenty na státní závěrečné zkoušky z tzv. společného základu.


Kombinovaná forma: Obsah kurzu je rozdělen do jednoho společného setkání a samostudia. Informace z obou připravují studenty na státní závěrečné zkoušky z tzv. společného základu.

Požadavky pro udělení zápočtu

Prezenční forma: 

1) aktivní účast na výuce
2) včasné odevzdání úkolu / projektu do IS a jeho přijetí vyučujícím 

Pro udělení zápočtu musí student dosáhnout nejméně 70%.
Docházka do seminářů je povinná dle Studijního a zkušebního řádu PdF MU.

Projekt / Úkol:
Prezenční forma:

Videoprojek

Studenti ve skupinách po 5 zpracují návrh aktivity pro heterogenní skupinu žáků, studentů nebo dospělých dle vlastního výběru.
Do aktivity musí být plnohodnotně zapojeni také žáci/studenti/dospělí s různým druhem a stupněm SVP (dle zvolené kazuistiky).
Studenti zpracují myšlenkovou mapu, která zobrazí vybranou aktivitu a její adaptaci, včetně adaptace metod a forem práce, odstraňování měkkých a tvrdých bariér, úpravy pravidel aktivity, využití podpůrných opatření nebo kompenzačních pomůcek.
Studenti aktivitu zrealizují a pořídí videozáznam, který zachytí adaptaci prostředí/pravidel/komunikace, atd.
Studenti svou práci prezentují v závěrečném semináři. Prezentace má délku max. 10-15 minut, obsahuje 3minutové video z aktivity a vyjádření k bodům výše.
Odevzdání: Studenti zpracovanou prezentaci po přijetí vyučujícím vloží do odevzdávárny v ISu dle domluvy s vyučujícím.

Pomůcka

bude doplněno - viz zadání ze semináře


Aktivní účast:

Aktivní účast má mnoho podob, nepatří však mezi ně následující:

Výsledek obrázku pro student reading mobile phone in class    Výsledek obrázku pro sleeping student

Diskutujte s námi, podělte se o vlastní zkušenost, ptejte se, zkoušejte si věci na vlastní kůži.


Požadavky k ukončení - pro studenty na Erasmu

Neúčast na přednášce není potřeba nijak nahrazovat.

Požadavky k ukončení semináře

 1) Seminární práce

náhradou za docházku vypracujete práci, ve které zpracujete téma: Jak se realizuje inkluzivní vzdělávání u žáků se SVP v zemi, kde jste na Erasmu + porovnáste se situací v ČR.
Obsah: Stručně a výstižně zpracujete uvedenou problmatiku.
Formát: Citace zdroje ve formátu APA nebo dle citační normy ISO. Velikost písma 12" Times New Roman, řádkování 1,5. Rozsah maximálně 4 normostrany (4x 1800-2000 znaků) + použitá literatura. Nezapomeňte správně citovat v textu. Uvést pouze výčet literatury není dostačující.
Odevzdání: do odevzdávárny v ISu - označenou Erasmus
 

2) Úkol do semináře - myšlenková mapa / pomůcka / infografika a jiné

Volba úkolu a zpřesnění zadání probíhá dle domluvy s vyučujícími

Myšlenková mapa

Zpracujte návrh libovolné aktivity pro heterogenní skupinu žáků, studentů nebo dospělých dle vlastního výběru.
Obsah: Zvolená aktivita musí plnohodnotně zapojovat také žáky/studenty/dospělí s různým druhem a stupněm SVP (dle zvolené kazuistiky, kterou najdete ve studijních materiálech).
Do myšlenkové mapy zpracujte vybranou aktivitu a její adaptaci, včetně adaptace metod a forem práce, odstraňování měkkých a tvrdých bariér, úpravy pravidel aktivity, využití podpůrných opatření nebo kompenzačních pomůcek. Dále musí zahrnovat adaptaci prostředí/pravidel/komunikace, atd. Bude-li potřeba, doplňte myšlenkovou mapu o patřičný komentář.
Formát: Myšlenková mapa v libovolném provedení / zpracování. Možno vytvořit ručně a následně nafotit jako celek, ale i dílčí části.
Odevzdání: Zpracovanou prezentaci myšlenkové mapy vložte do odevzdávárny v ISu - označenou Erasmus

Pomůcka pro žáka se SVP

Zpracujte a vyrobíte nějakou pomůcku, kterou budete moci pak využít ve své praxi (vzhledem ke své aprobaci). Než se pustíte do výroby konkrétní pomůcky, pošlete mi Váš výběr a stručný popis/vysvětlení do e-mailu na schválení. 

Pomůcku vyrobíte, následně sepíšete „průvodní“ dokument, které bude obsahovat: 

  • popis pomůcky, k čemu je určená (co má rozvíjet, jak, proč, zdůvodnění), 
  • pro jaké žáky ji doporučujete (jejich základní charakteristiku) a proč
  • jaké je primární využití a jaké jsou další varianty práce s pomůckou
  • na závěr přidáte fotografie / záznam videa aktivity s pomůckou

Nezapomeňte na správné citační záznamy a správné citování v textu. Dejte si na pomůcce záležet, zůstane Vám. 

 Požadavky na zpracovaný dokument k pomůcce: 

  • Odborná část: rozsah – 2 A4 popisu + úvodní list + fotodokumentace; 
  • 1. strana – název semináře, seminární skupina, název pomůcky, jméno a příjmení studenta, učo, termín odevzdání, jméno cvičícího 
  • 2. a 3. str. – zpracovaný text; 1,5 řádkování, písmo Times New Romann, vel. 12., okraje 2,5; 
  • další strany – fotodokumentace 
  • Formální úprava – podle požadavků normostrany (1800 znaků na 1 A4). 
  • Nesmí chybět CITACE dle normy APA nebo ISO!!! – publikace, internetové zdroje; výčet použité literatury na konci není dostačující. 

Zpracované práce odevzdáte do odevzdávárny v ISu - označenou Erasmus.

Infografika

Zpracujte schématickou infografiku dle schváleného tématu vyučujícím. Důležitý je obsah, výstižnost, přehlednost. Před realizací nutné schválení vyučujícím. 

Formát minimálně A4; technické provedení libovolné (elektronicky, ručně; hlavně čitelně)

Zpracované odevzdáte do odevzdávárny v ISu - označenou Erasmus.