Inkluzivní speciální pedagogika - I. stupeň

Podpora žáků se zrakovým postižením

Klíčové pojmy:

Oftalmopedie, zorné pole, zraková ostrost, slabozrakost, osoby se zbytky zraku, nevidomost, prostorová orientace a samostatný pohyb (POSP), kompenzační pomůcky, Braillovo písmo, bílá hůl, Pichtův psací stroj

Lidé se zrakovým postižením

Různorodá skupina lidí 

  • osoby, kterým jejich zraková vada činí obtíže při nejrůznějších činnostech v životě
  • nedostatečná kvalita (až absence) zrakového vnímání

Dle typu vad

  • narušení zorného pole (trubicové vidění)
  • narušení / ztráta zrakové ostrosti (refrakční vady)
  • obtíže při zpracování zrakových informací
  • poruchy barvocitu
  • okulomotorické obtíže (strabismus)
  • osoby slabozraké
  • osoby se zbytky zraku,
  • osoby nevidomé

Problémové oblasti

  • dopad na vzdělávání, pracovní uplatnění, ale i ve využití volného času
  • ovlivňuje celou osobnost --> psychický vývoj, fyzický vývoj, poznávací procesy
  • vznik tzv. senzorické deprivace
  • míra potřebné podpory závisí na: etiologii, době vzniku, závažnosti vady, včasné diagnostice, atp.
    • pokud se jedná o vadu vrozenou, žák může mít výraznější obtíže, např. v chápání některých pojmů = jev se nazývá verbalismus.

  • Orientace v prostoru a samostatný pohyb
  • Sebeobsluha
  • Práce s informacemi
Snížení dopadu postižení

  • využití kompenzačních pomůcek
  • rozvoj zbylých zrakových funkcí



 Literární zdroje

Bartoňová, M., & Vítková, M. (2013). Specifika ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy: Specific features in teaching pupils with special educational needs in an inclusive learning environment in primary schools. Brno: Masarykova univerzita.

Bartoňová, M., & Vítková, M. (2013). Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami VII: Education of pupils with special educational needsVII. Brno: Masarykova univerzita.

Müller, O. (2001). Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. Olomouc: Univerzita Palackého.

Hájková, V., & Strnadová, I. (2010). Inkluzivní vzdělávání: [teorie a praxe]. Praha: Grada.

Vítková, M. (2007). Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami I.: Education of pupils with special educational needs I. Brno: Paido.