Podpora žáků se zrakovým postižením
Oftalmopedie, zorné pole, zraková ostrost, slabozrakost, osoby se zbytky zraku, nevidomost, prostorová orientace a samostatný pohyb (POSP), kompenzační pomůcky, Braillovo písmo, bílá hůl, Pichtův psací stroj
Lidé se zrakovým postižením
Různorodá skupina lidí
- osoby, kterým jejich zraková vada činí obtíže při nejrůznějších činnostech v životě
- nedostatečná kvalita (až absence) zrakového vnímání
Dle typu vad
- narušení zorného pole (trubicové vidění)
- narušení / ztráta zrakové ostrosti (refrakční vady)
- obtíže při zpracování zrakových informací
- poruchy barvocitu
- okulomotorické obtíže (strabismus)
- osoby slabozraké
- osoby se zbytky zraku,
- osoby nevidomé
Problémové oblasti
- dopad na vzdělávání, pracovní uplatnění, ale i ve využití volného času
- ovlivňuje celou osobnost --> psychický vývoj, fyzický vývoj, poznávací procesy
- vznik tzv. senzorické deprivace
- míra potřebné podpory závisí na: etiologii, době vzniku, závažnosti vady, včasné diagnostice, atp.
- pokud se jedná o vadu vrozenou, žák může mít výraznější obtíže, např. v chápání některých pojmů = jev se nazývá verbalismus.
- Orientace v prostoru a samostatný pohyb
- Sebeobsluha
- Práce s informacemi
- využití kompenzačních pomůcek
- rozvoj zbylých zrakových funkcí
Bartoňová, M., & Vítková, M. (2013). Specifika ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy: Specific features in teaching pupils with special educational needs in an inclusive learning environment in primary schools. Brno: Masarykova univerzita.
Bartoňová, M., & Vítková, M. (2013). Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami VII: Education of pupils with special educational needsVII. Brno: Masarykova univerzita.
Müller, O. (2001). Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. Olomouc: Univerzita Palackého.
Hájková, V., & Strnadová, I. (2010). Inkluzivní vzdělávání: [teorie a praxe]. Praha: Grada.
Vítková, M. (2007). Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami I.: Education of pupils with special educational needs I. Brno: Paido.