Inkluzivní speciální pedagogika - I. stupeň
Úprava prostředí, bariéry a kompenzační pomůcky
- Motivovat a připravovat na školní docházku a následně výuku.
- Mít reálná očekávání.
- Účastnit se běžných aktivit školy za pomocí úprav prostředí a pomůcek.
- Dokument Jsme úplně normální, kde dívka vysvětluje, jak okolí často nepřijímá, že chce provozovat běžné aktivity.
- Zplnomocňovat i žáky s postižením, aby chápali a nesli důsledky svého chování a přijali za ně zodpovědnost.
- Spolupracovat s rodiči a respektovat jejich právo na volbu výchovného stylu, preferencí spojených s výukou dítěte apod.
- Je nutné brát v potaz rodinou socioekonomickou situaci, rodinné vztahy, přístup rodičů k dítěti (odmítavý až hyperprotektivní), přístup rodičů ke škole a jejím zaměstnancům, celkovou rodinnou situaci spojenou s handicapem dítěte.
- I když jsou rodiče odmítaví ke spolupráci, musíme hledat cesty, jak s nimi komunikovat a kompromisy.
- Rodiče jsou primárními vychovateli dítěte a v konečném důsledku s ním tráví nejvíce času, mají na něj největší vliv.
- Spolupracovat s rodiči na doplňujícím domácím vzdělávání formou domácích úkolů a příprav.
- I kdybychom upravili výuku dítěti ideálním způsobem, bez zapojení rodičů se výsledky našich snah ve škole minimalizují.
- Respektování potřeb dítěte.
- Samostudiu, sebevzdělávání a seberozvoj učitele (např. rozšiřování vlastních učitelských kompetencí).