Inkluzivní speciální pedagogika - I. stupeň

Dítě / žák se zrakovým postižením

  • kompenzace vady se zaměřuje na další smysly (mj. sluch a hmat), případně na stimulaci zachovaného zrakového vnímání
  • nutné rozvíjet pozornost, paměť a myšlení především prostřednictvím řeči
    • děti se ZP mohou mít problém s artikulací z důvodu absence vizuální informace o tom, jak mluvidla fungují. Můžeme učit správnou výslovnost skrze hmatové podněty (srov. lidé s hluchoslepotou).
  • absence zrakových podnětů má často za následek snížení pozornosti i celkové mozkové aktivity

Inkluzivní vzdělávání

  • začíná v raném věku
  • Výhody - konfrontace s intaktními dětmi, možnost zapojení do týmové práce, být součastí skupiny
  • Cíl - všestranný rozvoj osobnosti (jako u všech), ovšem s ohledem nejen na kompetence dle běžného kurikula (kompetence k učení, k řešení problémů, komunikativní, sociální a personální), ale i s ohledem na kompetence specifické práce s pomůckami, samostatný pohyb, čtení a psaní v Braillově písmu, senzomotorické dovednosti, aj.

Spolupráce více sektorů:

  • děti, žáci a studenti se SVP (podmínkou je přítomnost zrakové vady) od 3 - 26 let
  • rodiče
  • pedagogičtí pracovníci
    • třídní učitelé, (školní) speciální pedagogové, asistenti pedagoga, výchovní poradci apod.
  • medicínské obory
  • neziskové organizace
  • Tyfloservis

Nutné sledovat projevy zrakové vady u žáka

  • Nápadné přibližování či naopak oddalování k/od pracovní plochy
  • Natáčení hlavy
  • Sundávání brýlí, časté a výrazné mrkání
  • Podhlížení/nadhlížení brýlí
  • Narážení do věcí (nábytek ve třídě, při tělesné výchově do spolužáků apod.)
  • Snížená prostorová orientace (častý projev v neznámém v prostředí – př. Divadlo, bazén; při změně světelných podmínek – nedostatečné osvětlení prostoru)
  • Písemný projev: neschopnost dodržovat linky, nápadně velké písmo, výrazné nepřesnosti, časový stres – žák nestíhá přepsat/opsat/zapsat si informace
  • Vyrušování při sezení v zadní lavici, nebo má žák špatné známky, nechápe látku... je třeba ověřit, zda se nemůže jednat ku příkladu o nerozpoznanou zrakovou vadu - pokud žák nedohlédne na tabuli, nemají úplný přístup k informacím
  • učitel, žák a ideálně i spolužáci (v rámci průřezových témat, situačních her) by měli být informováni o postižení
  • vhodná spolupráce s odborníky, kteří přiblíží možnosti a okolnosti vzdělávání

Rodič v roli „odborníka na vlastní dítě“; tzn. že s dítětem pracují podle doporučených speciálněpedagogických aktivit, předávají informace i škole

Ukázka procesu poskytování poradenských služeb + práce pedagogů

  1. vstupní vyšetření (školní dotazník, individuální konzultace)
  2. návštěva školy před vydáním Doporučení
    (metody, organizace, prohlídka školy a třídy, speciální pedagog, asistent pedagoga... apod.)
  3. odeslání Doporučení
  4. průběžná kontrola poskytování podpůrných opatření (PO)
  5. vyhodnocení poskytování PO (1x ročně)

Úprava podmínek pro žáky se ZP - Co je důležité dodržet, čeho si všímat

  • projev zájmu, znalost a respektování potřeb
  • úprava učebních materiálů - reliéfní učebnice
  • zvýšená unavitelnost očí
  • omezení hluku
  • optické pomůcky (lupy)
  • neoptické pomůcky
  • technologie (PC s hlasovým/hmatovým výstupem – žáci s těžším stupněm postižení)
  • bezpečný prostor - úprava prostředí, osvětlení
  • úprava tiskových materiálů - zvětšené písmo
  • kontrastní prostředí (kontrastní barvy)
  • dostatečný popis, komentování
  • kognitivní zátěž čtení Braillova písma
  • náročnost hmatové zpracování informací vůbec
  • formou hry realizujeme zrakovou stimulaci (soubor technik, metod a postupů jak využít i sebemenší zbytky zraku. Zároveň nacvičujeme využití zraku („umět se dívat“)

Základní pravidla pro komunikaci

  • v případě vrozené vady je nutné co nejdříve najít adekvátní způsob komunikace, aby mohli děti navázat vztah s pečujícími osobami
  • Jednat s respektem, neponižovat
    • Není nutné na lidi se ZP mluvit pomalu a nahlas, ale zároveň není možné předpokládat výjimečné rozvinutí ostatních smyslů.
  • Mluvit přímo s člověkem ne s průvodcem („Paní, chce si pán sednout?“)
  • Pozdravit jako první, představit se, oznámit podání ruky, oznámit odchod z místnosti.
  • Mluvit na člověka tváří v tvář.
  • Nedotýkat se apod. vodícího psa bez vědomí majitele.
  • Nehýbat s věcmi člověka se ZP.
  • Není nutné vyhýbat se popisům zrakových vjemů (např. barev) ani slovním obratům tipu „podívat se, mrknout, …“
  • Pomoc nabídněte, ale nevnucujte!

Zásady bezpečnosti v prostředí školy - příklady

  • volné uličky ve třídě
  • nenechávat na chodbách předměty
  • označené konce schodišť
  • pásky na skleněných dveřích, stěnách
  • atd.