Inkluzivní speciální pedagogika - I. stupeň
Dítě / žák se zrakovým postižením
- kompenzace vady se zaměřuje na další smysly (mj. sluch a hmat), případně na stimulaci zachovaného zrakového vnímání
- nutné rozvíjet pozornost, paměť a myšlení především prostřednictvím řeči
- děti se ZP mohou mít problém s artikulací z důvodu absence vizuální informace o tom, jak mluvidla fungují. Můžeme učit správnou výslovnost skrze hmatové podněty (srov. lidé s hluchoslepotou).
- absence zrakových podnětů má často za následek snížení pozornosti i celkové mozkové aktivity
Inkluzivní vzdělávání
- začíná v raném věku
- Výhody - konfrontace s intaktními dětmi, možnost zapojení do týmové práce, být součastí skupiny
- Cíl - všestranný rozvoj osobnosti (jako u všech), ovšem s ohledem nejen na kompetence dle běžného kurikula (kompetence k učení, k řešení problémů, komunikativní, sociální a personální), ale i s ohledem na kompetence specifické práce s pomůckami, samostatný pohyb, čtení a psaní v Braillově písmu, senzomotorické dovednosti, aj.
Spolupráce více sektorů:
- děti, žáci a studenti se SVP (podmínkou je přítomnost zrakové vady) od 3 - 26 let
- rodiče
- pedagogičtí pracovníci
- třídní učitelé, (školní) speciální pedagogové, asistenti pedagoga, výchovní poradci apod.
- medicínské obory
- neziskové organizace
- Tyfloservis
Nutné sledovat projevy zrakové vady u žáka
- Nápadné přibližování či naopak oddalování k/od pracovní plochy
- Natáčení hlavy
- Sundávání brýlí, časté a výrazné mrkání
- Podhlížení/nadhlížení brýlí
- Narážení do věcí (nábytek ve třídě, při tělesné výchově do spolužáků apod.)
- Snížená prostorová orientace (častý projev v neznámém v prostředí – př. Divadlo, bazén; při změně světelných podmínek – nedostatečné osvětlení prostoru)
- Písemný projev: neschopnost dodržovat linky, nápadně velké písmo, výrazné nepřesnosti, časový stres – žák nestíhá přepsat/opsat/zapsat si informace
- Vyrušování při sezení v zadní lavici, nebo má žák špatné známky, nechápe látku... je třeba ověřit, zda se nemůže jednat ku příkladu o nerozpoznanou zrakovou vadu - pokud žák nedohlédne na tabuli, nemají úplný přístup k informacím
- učitel, žák a ideálně i spolužáci (v rámci průřezových témat, situačních her) by měli být informováni o postižení
- vhodná spolupráce s odborníky, kteří přiblíží možnosti a okolnosti vzdělávání
Rodič v roli „odborníka na vlastní dítě“; tzn. že s dítětem pracují podle doporučených speciálněpedagogických aktivit, předávají informace i škole
Ukázka procesu poskytování poradenských služeb + práce pedagogů
- vstupní vyšetření (školní dotazník, individuální konzultace)
- návštěva školy před vydáním Doporučení
(metody, organizace, prohlídka školy a třídy, speciální pedagog, asistent pedagoga... apod.) - odeslání Doporučení
- průběžná kontrola poskytování podpůrných opatření (PO)
- vyhodnocení poskytování PO (1x ročně)
Úprava podmínek pro žáky se ZP - Co je důležité dodržet, čeho si všímat
- projev zájmu, znalost a respektování potřeb
- úprava učebních materiálů - reliéfní učebnice
- zvýšená unavitelnost očí
- omezení hluku
- optické pomůcky (lupy)
- neoptické pomůcky
- technologie (PC s hlasovým/hmatovým výstupem – žáci s těžším stupněm postižení)
- bezpečný prostor - úprava prostředí, osvětlení
- úprava tiskových materiálů - zvětšené písmo
- kontrastní prostředí (kontrastní barvy)
- dostatečný popis, komentování
- kognitivní zátěž čtení Braillova písma
- náročnost hmatové zpracování informací vůbec
- formou hry realizujeme zrakovou stimulaci (soubor technik, metod a postupů jak využít i sebemenší zbytky zraku. Zároveň nacvičujeme využití zraku („umět se dívat“)
Základní pravidla pro komunikaci
- v případě vrozené vady je nutné co nejdříve najít adekvátní způsob komunikace, aby mohli děti navázat vztah s pečujícími osobami
- Jednat s respektem, neponižovat
- Není nutné na lidi se ZP mluvit pomalu a nahlas, ale zároveň není možné předpokládat výjimečné rozvinutí ostatních smyslů.
- Mluvit přímo s člověkem ne s průvodcem („Paní, chce si pán sednout?“)
- Pozdravit jako první, představit se, oznámit podání ruky, oznámit odchod z místnosti.
- Mluvit na člověka tváří v tvář.
- Nedotýkat se apod. vodícího psa bez vědomí majitele.
- Nehýbat s věcmi člověka se ZP.
- Není nutné vyhýbat se popisům zrakových vjemů (např. barev) ani slovním obratům tipu „podívat se, mrknout, …“
- Pomoc nabídněte, ale nevnucujte!
Zásady bezpečnosti v prostředí školy - příklady
- volné uličky ve třídě
- nenechávat na chodbách předměty
- označené konce schodišť
- pásky na skleněných dveřích, stěnách
- atd.