Inkluzivní speciální pedagogika - I. stupeň
Vybrané druhy NKS
Mutismus
tzv. oněmění je často spojováno s velkou životní změnou dítěte, např. začátek školní docházky. Většinou se projevuje nemluvností ve školní prostředí, doma potom dítě mluví normálně.Dyslálie
se projevuje chybnou výslovností některých hlásek, nebo skupin hlásek. Porozumění u těchto dětí bývá nenarušené.Huhňavost
jsou dva typy. Otevřená huhňavost bývá často přítomna u dětí s rozštěpovou vadou, kdy vzduch při řeči nepřirozeně uniká do nosu. Naopak zavřená huhňavost se projevuje tzv. rýmovitým zvukem řeči a bývá často přítomna u dětí se zvětšenou nosní mandlí.Koktavost
funkční porucha řeči, která se nejnápadněji projevuje nedobrovolným přerušováním plynulosti procesu mluvení. Projevuje se tedy neplynulou řečí. Osoba tyto neplynulosti často nedokáže ovlivnit vůlí. Neplynulosti vznikají zejména na začátku slova či věty opakováním prvního písmene či slabiky. Tato NKS bývá pro děti velmi stresující.ukázka (od 1:02:32-1:06:25) - Miroslav Sýkora
ukázka (10:11) - Koktavost neboli balbutismus
Breptavost
projevuje se překotným tempem mluvy. Může ústit až ve vynechávání některých písmen či slov ve větě. Obtíže se projevují i ve volném písemném projevu žáků, který je překotný a chaotický.Vývojová dysfázie
projevuje se narušením jak expresivní tak senzorické složky řeči. Vyznačuje nerovnoměrným vývojem všech složek řečového projevu. U těchto dětí se může projevit porucha hrubé a jemné motoriky, grafomotoriky, paměti, gramatické stránky jazyka, výslovnosti, porozumění, zrakového vnímání, sluchového vnímání, …ukázka (2:39)