Inkluzivní speciální pedagogika - I. stupeň

Vybrané druhy NKS

Mutismus

tzv. oněmění je často spojováno s velkou životní změnou dítěte, např. začátek školní docházky. Většinou se projevuje nemluvností ve školní prostředí, doma potom dítě mluví normálně.

Dyslálie

se projevuje chybnou výslovností některých hlásek, nebo skupin hlásek. Porozumění u těchto dětí bývá nenarušené.

Huhňavost

jsou dva typy. Otevřená huhňavost bývá často přítomna u dětí s rozštěpovou vadou, kdy vzduch při řeči nepřirozeně uniká do nosu. Naopak zavřená huhňavost se projevuje tzv. rýmovitým zvukem řeči a bývá často přítomna u dětí se zvětšenou nosní mandlí.

Koktavost

funkční porucha řeči, která se nejnápadněji projevuje nedobrovolným přerušováním plynulosti procesu mluvení. Projevuje se tedy neplynulou řečí. Osoba tyto neplynulosti často nedokáže ovlivnit vůlí. Neplynulosti vznikají zejména na začátku slova či věty opakováním prvního písmene či slabiky. Tato NKS bývá pro děti velmi stresující.

ukázka (od 1:02:32-1:06:25) - Miroslav Sýkora

ukázka (10:11) - Koktavost neboli balbutismus   

Breptavost

projevuje se překotným tempem mluvy. Může ústit až ve vynechávání některých písmen či slov ve větě. Obtíže se projevují i ve volném písemném projevu žáků, který je překotný a chaotický.

Vývojová dysfázie

projevuje se narušením jak expresivní tak senzorické složky řeči. Vyznačuje nerovnoměrným vývojem všech složek řečového projevu. U těchto dětí se může projevit porucha hrubé a jemné motoriky, grafomotoriky, paměti, gramatické stránky jazyka, výslovnosti, porozumění, zrakového vnímání, sluchového vnímání, …

ukázka (2:39)
 

Dysartrie

tato NKS bývá často přidružena u dětí s mozkovou obrnou. Projevuje se oslabeným svalstvem v orofaciální oblasti (porucha motoriky mluvidel) a tím bývá komplexně narušena artikulace. Mohou být současně přítomny i poruchy polykání, nadměrné slinění apod.