Irena Budínová: DM2 přednáška 2 26.02.2018 1 ROVNICE NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE Irena Budínová PROPEDEUTIKA ROVNIC Nežli začne samotné učivo Rovnice, je důležité, aby žáci řešili úlohy vedoucí na rovnice jinými prostředky. Jedná se o typy úloh: Úlohy s váhami, Úlohy zadané příběhem, Řešení tzv. aritmetických úloh. Irena Budínová: DM2 přednáška 2 26.02.2018 2 ÚLOHY S VAHAMI Kolik kroužků musíme umístit na pravou stranu poslední váhy, aby nastala rovnováha? Jaká je hodnota jednotlivých útvarů? (1. stupeň – 6. ročník) ÚLOHY S VAHAMI Doplňte na váhy závaží tak, aby nastala rovnováha. 11 7 2 8 9 3 5 7 Irena Budínová: DM2 přednáška 2 26.02.2018 3 SLOVNÍ ÚLOHY A STRATEGIE JEJICH ŘEŠENÍ Na následující úloze budeme diskutovat různé možnosti řešení: Tatínek kupoval tři autíčka, červené, modré a zelené. Modré stálo dvakrát více než červené, zelené stálo tolik co červené a modré dohromady. Všechna autíčka stála dohromady 120 Kč. Vypočítej cenu každého autíčka. Řešení experimentem, Aritmetické řešení s grafickým znázorněním. Algebraické řešení ŘEŠENÍ ARITMETICKÉ ÚLOHY Hledejte různé možnosti řešení následujících úloh: Myslím si číslo. Když k němu přičtu 7 a výsledek vynásobím 8, dostanu 160. Které číslo si myslím? Řešení experimentem Aritmetické řešení od konce Algebraické řešení Irena Budínová: DM2 přednáška 2 26.02.2018 4 POSTUPNÉ ZAVÁDĚNÍ SYMBOLIKY POMOCÍ SLOVNÍCH ÚLOH 1. Intuitivní zápis slovní úlohy. 2. Postupné zavádění písmena jakožto neznámé. Ukažme možnou učitelovu intervenci na následující úloze: Davidova maminka váží třikrát tolik a ještě o 5 kg více než David. Kolik kg váží David, když maminka váží 59 kg? POSTUPNÉ ZAVÁDĚNÍ SYMBOLIKY POMOCÍ ÚLOH S VAHAMI U váhy můžeme domluvit následující symboliku: neznámé závaží … neznámá … označíme x, známé závaží má udanou číselnou hodnotu … číslo. 6 Irena Budínová: DM2 přednáška 2 26.02.2018 5 EKVIVALENTNÍ ÚPRAVY ROVNIC Jedná se o takové úpravy celé rovnice, při jejichž použití mají rovnice před úpravou a po úpravě stejné kořeny (rovnice původní a rovnice upravená mají stejnou množinu všech řešení). záměna obou stran rovnice přičtení (odečtení) stejného čísla nebo stejného výrazu k oběma stranám rovnice vynásobení obou stran rovnice stejným číslem různým od nuly nebo stejným mnohočlenem, který má pro každou proměnnou hodnotu různou od nuly vydělení obou stran rovnice stejným číslem různým od nuly nebo stejným mnohočlenem, který má pro každou proměnnou hodnotu různou od nuly. VYVOZENÍ EKVIVALENTNÍCH ÚPRAV POMOCÍ ÚLOH S VAHAMI 62 242 4 66 6 2 2 2 2 Irena Budínová: DM2 přednáška 2 26.02.2018 6 ROVNOST Rovnost je „binární relace a určujeme, zda daná dvojice čísel do relace patří nebo nepatří, tedy zjišťujeme pravdivost výroku pro daná čísla“ (Malinová, 1983). Jedná se o relaci, která je: reflexivní, tj. pro každé a z dané množiny a = a symetrická, tj. pro každé a, b z dané množiny platí: jestliže a = b, pak b = a tranzitivní, tj. pro každé a, b, c, z dané množiny platí: jestliže a = b a zároveň b = c, pak a = c. tedy je to relace ekvivalence. ROVNICE Rovnice je a) zápis rovnosti dvou výrazů, z nichž alespoň jeden obsahuje neznámou, b) výroková forma A(x), jejíž obor pravdivosti hledáme. Na ZŠ se žáci seznamují s lineární rovnicí s jednou neznámou a s některými rovnicemi, které na ni vedou. Pro žáky je výhodou vycházet z aritmetických dovedností (úlohy rovnicového charakteru) Irena Budínová: DM2 přednáška 2 26.02.2018 7 LINEÁRNÍ ROVNICE O JEDNÉ NEZNÁMÉ Rovnice typu ax+b=0. Tato rovnice může mít vzhledem ke koeficientům a, b nekonečně mnoho řešení, žádné řešení, právě jedno řešení. Při výuce postupujeme od nejjednodušších tvarů rovnice, postupně zavádíme nové jevy. ŘEŠENÍ ROVNICE Při řešení rovnice hledáme její kořen – číslo, které po dosazení za neznámou změní rovnici v rovnost. Postupujeme podle algoritmu – přesné posloupnosti kroků, jejímž cílem je nalezení neznámé. Rovnici je potřeba upravovat jako celek – to nekoresponduje s dosavadními používanými aritmetickými metodami Irena Budínová: DM2 přednáška 2 26.02.2018 8 ŘEŠENÍ LINEÁRNÍ ROVNICE Ekvivalentní úpravy, které provádíme s celou rovnicí, je nutné ze začátku zdůrazňovat: 3x – 2 = 16 3x – 2 + 2 = 16 + 2 3x : 3 = 18 : 3 x = 6 Vždy provádíme zkoušku správnosti z důvodu eliminace numerické chyby dosazením kořene do obou stran rovnice. Úloha: Řešte rovnici, proveďte zkoušku: x(4+x) = (x-2)(x+5) ROVNICE S NEZNÁMOU VE JMENOVATELI Na ZŠ rovnice se zlomky s neznámou ve jmenovateli, které lze převést na lineární rovnici. Tyto rovnice je možno řešit ekvivalentními nebo důsledkovými úpravami Důsledkové úpravy: úpravy, které mohou změnit množinu řešení dané rovnice. Na ZŠ se jedná o: vynásobení rovnice výrazem s neznámou, který je roven nule, vydělení rovnice výrazem s neznámou, který je roven nule, umocnění obou stran rovnice na druhou, odmocnění obou stran rovnice. Irena Budínová: DM2 přednáška 2 26.02.2018 9 ŘEŠENÍ RŮZNÝCH ROVNIC NA ZŠ Některé důsledkové úpravy ubírají řešení zadané rovnici, jiné naopak přidávají. Při použití důsledkové úpravy je nutné provést zkoušku z toho důvodu, abychom odstranili přidaná řešení. Na ZŠ je možné se důsledkovým úpravám vyhnout. Úloha: Řešte rovnici a) pouze ekvivalentními úpravami, b) i důsledkovými úpravami. ŘEŠENÍ RŮZNÝCH ROVNIC NA ZŠ Úloha: Šířka obdélníku je o 2 větší než jeho výška. Obsah obdélníku je 120. Jaké jsou jeho rozměry? Úloha: Obsah obdélníku je 72. Jeho šířka je dvakrát větší než jeho výška. Jaké jsou rozměry obdélníku? Úloha: Řešte rovnici (x-3)(x+3)-1=26. Úloha: Řešte rovnici 2x2+x+1=x2-x+1. Irena Budínová: DM2 přednáška 2 26.02.2018 10 SOUSTAVY LINEÁRNÍCH ROVNIC SE DVĚMA NEZNÁMÝMI Jedná se o soustavu rovnic typu ax+by=c dx+ey=f Soustavu rovnic řešíme následujícími metodami: dosazovací metoda sčítací metoda velice často se volí kombinace dvou předchozích metod komparační metoda grafické řešení – až po probrání lineární funkce ŘEŠENÍ SOUSTAVY ROVNIC Zásady: Rovnice píšeme stále pod sebe, jednotlivé kroky oddělujeme vodorovnou čárou. Výsledek zapisujeme jako uspořádanou dvojici. Zkoušku provádíme dosazením obou kořenů do zadané soustavy. Je-li nekonečně mnoho řešení, nebo není-li žádné řešení, prověřujeme správnost řešení např. pomocí komparační metody – z obou rovnic vyjádříme stejnou neznámou a porovnáme. Irena Budínová: DM2 přednáška 2 26.02.2018 11 ŘEŠENÍ SOUSTAVY ROVNIC Řešte soustavu rovnic s neznámými x, y: Řešte soustavu rovnic: DIOFANTICKÉ ROVNICE Diofantické neboli neurčité rovnice jsou rovnice, které obsahují více neznámých než rovnic. Nejjednodušší je řešit diofantickou rovnici 1. stupně o dvou neznámých. Je možné je řešit experimentálně, redukční metodou, nebo kongruencemi. Irena Budínová: DM2 přednáška 2 26.02.2018 12 DIOFANTICKÉ ROVNICE Na ZŠ nejsou předmětem běžného učiva, mohou být však obohacujícím učivem pro bystré a nadané žáky. Také se často objevují v Matematické olympiádě. Úloha: Na okně jsou pavouci a mouchy. Dohromady mají 38 noh. Kolik je kterých? LINEÁRNÍ NEROVNICE Na 1. stupni – pojem nerovnosti. Nerovnost je binární relace a>b. Tato relace je antireflexivní, antisymetrická, tranzitivní (uspořádání) Zápis nerovnosti dvou výrazů, ve kterém musíme určit neznámé číslo tak, aby daná nerovnost platila, nazýváme nerovnice. Řešit nerovnici znamená najít taková čísla, aby po dosazení těchto čísel za neznámou se nerovnice změnila ve správnou nerovnost. Nalezená čísla se nazývají řešení dané nerovnice. Irena Budínová: DM2 přednáška 2 26.02.2018 13 LINEÁRNÍ NEROVNICE Rozlišujeme ostré nerovnice a neostré nerovnice. Žáci se musí seznámit s pojmem intervalu, úlohy řeší v množině reálných čísel nebo přirozených čísel. Velmi vhodné je řešení úloh pomocí číselné osy. Zkoušku správnosti provádíme náhodným dosazením čísla z nalezeného intervalu. ŘEŠENÍ LINEÁRNÍCH NEROVNIC Nejčastěji užívané úpravy lineární nerovnice jsou: 1. Přičítání nebo odčítání stejného výrazu k oběma stranám nerovnice. 2. Násobení nebo dělení obou stran nerovnice stejným číslem různým od nuly. Irena Budínová: DM2 přednáška 2 26.02.2018 14 Úloha: Řešte nerovnici s neznámou v množině přirozených čísel: Úloha: Řešte soustavu nerovnic s neznámou x: ŘEŠENÍ NEROVNIC Úloha: Řešte nerovnici s neznámou x: Aplikační úloha: Dokažte, že nerovnost a2+1 ≥ 2a platí pro každé reálné číslo a. Irena Budínová: DM2 přednáška 2 26.02.2018 15 KVADRATICKÁ ROVNICE NA SŠ Rovnice typu ax2+bx+c=0. Kořeny kvadratické rovnice hledáme nejčastěji následujícími způsoby: pomocí vzorce, pomocí Viétových vzorců, pomocí doplnění na úplný čtverec, ve speciálních případech, kdy b=0 (ryze kvadratická rovnice) nebo c=0 používáme rozklad mnohočlenů. Úloha: Určete kořeny následujících kvadratických rovnic: Irena Budínová: DM2 přednáška 2 26.02.2018 16 LITERATURA Bečvář, J., Bečvářová, M., Vymazalová, H.: Matematika ve starověku. Egypt a Mezopotámie. Edice Dějiny matematiky, 23. svazek. Praha: Prometheus, 2003 Czudek, P. a kol.: Slovní úlohy řešené rovnicemi. 555 úloh pro žáky a učitele ZŠ, studenty a profesory SŠ. Praha: sdružení podnikatelů HAV, 1998 Hejný, M.: Vyučování matematice orientované na budování schémat: aritmetika 1. stupně. PdF UK, Praha 2014. ISBN 978- 80-7290-776-2 Tipps, S., Johnson, A., Kennedy, L. M.: Guiding Children’s Learning of Mathematics. Wadsworth, Cangage Learning, 2011