1 Kombinatorika – možnosti využití v učivu matematiky na základní škole Irena Budínová, Růžena Blažková Kombinatorika je matematická disciplína, která se zabývá rozdělováním, uspořádáváním, výběrem prvků z nějaké množiny. První kombinatorické poznatky můžeme najít již v nejstarších dochovaných textech ze staré Číny a Indie. Skutečná kombinatorika vzniká v 16. – 17. století v souvislosti s určením pravděpodobnosti výhry hazardních her a je spojena se jmény např. N. Tartaglii, B. Pascala, P. Fermata. K dalšímu vývoji kombinatoriky v 18. století přispěli zejména J. Bernoulli, G. W. Leibniz, L. Euler. Klasická kombinatorika se zabývá otázkou výběru a rozmístění prvků do tzv. konfigurací daných prvků do skupin s určitými vlastnostmi. Nejjednodušší typy konfigurací mají své specifické názvy – variace, permutace, kombinace. V současné době se kombinatorika prudce rozvíjí, aplikace tzv. kombinatorické analýzy zahrnují, mimo jiné, ekonomické problémy. Výrazné je její využití v teorii pravděpodobnosti, statistice, teorii informací, lineárním programování apod. Kombinatorické metody hrají významnou roli v teoretické matematice, např. v teorii grup. Pro žáky základní školy je význam kombinatoriky jednak z hlediska výukového, jednak k rozvoji kombinačního myšlení. - Kombinatorika je nástrojem ke zvládnutí dalších témat školské matematiky, např. algebry, teorie čísel, pravděpodobnosti a statistiky, dále pak kódování, šifrování. - Výsledků kombinatoriky se využívá v dalších vědních oborech, jako jsou např. lingvistika, chemie, biologie, fyzika, spojová technika. - Zvládnutí základů kombinatoriky má význam pro život člověka obecně, neboť jej učí vybírat a posuzovat všechny možnosti, které v dané situaci mohou nastat a volit optimální řešení. Ze široké škály užití kombinatoriky lze uvést např. sestavování rozvrhu hodin ve škole, sestavování jízdních řádů, optimální rozdělování práce mezi stroje, volba kombinací plodin při osevu zemědělských kultur na pozemcích, spojení mezi molekulami či atomy, určení počtu čísel tažených v různých hrách, výběr prvků v různých hrách apod. Na základní škole se kombinatorika nevyučuje. Přesto by se žáci měli občas setkat s jednoduchou kombinatorickou úlohou, aby si postupně rozvíjeli kombinační myšlení. Pod pojmem „ kombinační myšlení“ na ZŠ rozumíme: - schopnost uvědomovat si vztahy mezi zkoumanými objekty, - posoudit, zda, vybrané skupiny jsou uspořádané či neuspořádané, - umět rozlišit, zda se ve skupinách prvky mohou nebo nemohou opakovat, - umět zobecňovat a najít pravidlo pro určení počtu skupin dané úlohy. 2 Metodami práce na základní škole jsou především experiment s následným zobecněním a užití grafického znázornění. Na ZŠ se pokud možno vyhýbáme kombinatorickým vzorcům, spíše sledujeme obecná zákonitosti. Př. 1: Čtverec o straně 4 jednotky je rozdělen rovnoběžkami se stranami na 16 jednotkových čtverců. Určete, kolik je v daném obrazci čtverců. Řešení: V obrazci jsou čtverce různých velikostí: 1 čtverec s délkou strany 4, 4 čtverce s délkou strany 3, 9 čtverců s délkou strany 2 a 16 čtverců s délkou strany 1. Všechny možnosti sečteme: 1+4+9+16=30. Využili jsme tedy kombinatorické pravidlo součtu. Pravidlo součtu: Jestliže A1, A2, ..., An jsou konečné množiny, které mají po řadě p1, p2, ... pn prvků a jsou-li každé dvě disjunktní, pak počet prvků sjednocení těchto množin A1A2...An je roven p1+p2+... +pn. Př. 2: Určete počet všech dvojciferných čísel, v jejichž dekadickém zápisu se každá číslice vyskytuje nejvýše jednou. Řešení: Na první pozici můžeme vybrat z 10 cifer 9 cifer (nemůžeme nulu), na druhou pozici zbývajících 9 cifer (i nulu), celkem 9 ∙ 9 = 81. Použili jsme kombinatorické pravidlo součinu. Pravidlo součinu: Jestliže vybíráme uspořádané k-tice čísel, přičemž první člen můžeme vybrat n1 způsoby, druhý n2 způsoby, ... k-tý člen nk způsoby, pak počet všech uspořádaných k-tic je roven n1.n2...nk. Kombinace bez opakování 1. Kamarádi hrají tenis systémem každý s každým. Zvolte si postupně počet hráčů a sledujte, jak se mění počet zápasů v závislosti na počtu hráčů. Řešení: Výhodou je situaci buď znázornit geometrickým modelem (mnohoúhelníkem) nebo pomocí písmen. V druhém případě přitom vedeme k tomu, aby byl jejich zápis systematický. 2 hráči – 1 zápas, 3 hráči – 3 zápasy (AB, AC, BC), 4 hráči – 6 zápasů (AB, AC, AD, BC, BD, CD), atd. 2. V rovině je dáno 5 různých bodů, žádné tři z nich neleží na jedné přímce. Kolik různých přímek a kolik různých úseček je těmito body určeno? (viz seminář) 3 3. Kolik stran a úhlopříček má konvexní pětiúhelník? (5 stran, 5 úhlopříček) 4. Kolik úhlopříček má pravidelný šestiúhelník (n- úhelník)? Řešení: čtyřúhelník má 2 úhlopříčky, pětiúhelník má 5 úhlopříček, šestiúhelník má 9 úhlopříček. Obecně ( ) . 5. Ve společnosti je 12 osob. Podají si ruce každý každému. Kolik podání ruky to bude? (Můžeme použít představu z předchozích dvou příkladů) 6. Kolik způsoby si můžete vybrat z osmi různých zákusků dva různé zákusky? Řešení: Pro názornost můžeme začít se 3 zákusky, 4 zákusky, atd. Opět je možno využít mnohoúhelníku ke geometrické představě. Nebo písmeny: AB, AC, AD, AE, AF, AG, AH (7), BC, BD, … (6), CD, … (5, 4, 3, 2, 1). Dva zákusky můžeme vybrat z osmi zákusků 28 způsoby. 7. Jsou dány úsečky a = 6,4 cm, b = 4,7 cm, c = 50 mm, d = 32 mm. Vypočítejte obvody a obsahy všech obdélníků, jejichž stranami mohou být úsečky a, b, c, d. Řešení: V této úloze stojí vedle kombinatorického zkoumání také převody jednotek, znalost pojmů obvod a obsah obdélníku. Žáci nejdříve vytvoří všechny možné obdélníky a k nim pak budou dopočítávat údaje: a,b; a,c; a,d; b,c; b,d; c,d 8. Zahradník vypěstoval 8 druhů růží. Kolik má možností výběru kytice ze tří druhů růží? Řešení: Druhy růží si označíme písmeny podle barev: červená, růžová, fialová, žlutá, oranžová, bílá, modrá, světle růžová Pro začátek vybíráme trojice ze čtyř druhů: ČRF, ČRŽ, ČFŽ, RFŽ – 4 možnosti, ∙ ∙ ∙ ∙ = 4 Trojice z pěti druhů: ČRF, ČRŽ, ČRO, ČFŽ, ČFO, ČŽO, RFŽ, RŽO, FRO, FŽO – 10 možností, ∙ ∙ ∙ ∙ = 10 Pro osm druhů se můžeme pokusit vypsat všechny možnosti, ale můžeme se dopustit chyby. Proto je lepší vycházet ze zobecnění: ∙ ∙ ∙ ∙ = 56. 9. V turnaji bylo sehráno 28 zápasů. Kolik družstev se turnaje zúčastnilo, jestliže hrál každý s každým právě jednou? Řešení: Experimentem – 4 družstva, 6 zápasů ∙ , 5 družstev, 10 zápasů ∙ , družstev tedy musí být 8 ∙ = 28 . 10. Pět kamarádů A, B, C, D, E jelo stanovat. Měli jeden stan pro dvě osoby a jeden stan pro tři osoby. Kolika způsoby se mohli rozdělit? Řešení: Dvě osoby z pěti vybereme stejným počtem možností jako tři osoby z pěti, a to ∙ = 10. Je tedy 10 možností, jak se mohou rozdělit. 11. Kuželky jsou sestaveny do čtverce tak, že v každé řadě jsou tři kuželky. Při házení koulí můžeme shodit 0 až 9 kuželek. Kolik je všech možností shození kuželek? 4 Řešení: 1 + 9 + 36 + 84 + 126 + 126 + 84 + 36 + 9 + 1 = 512 (např. = 84 = ∙ ∙ ∙ ∙ , jedná se o náročnější úlohu) 12. Šest kamarádek A, B, C, D, E, F se rozhodlo, že budou vytvářet všechny možné skupiny po jedné, po dvou, po třech, po čtyřech, po pěti. Jak se mohly rozdělit? Kolik různých skupin vždy mohly vytvořit? Řešení: 6+15+20+15+6, např. = ∙ ∙ ∙ ∙ ∙ ∙ = 15. 13. V rovině je dáno 7 různých bodů, z nichž žádné tři neleží v téže přímce. Kolik různých trojúhelníků je těmito body určeno? Řešení: Body jsou nekolineární, tj. každá trojice bodů určí trojúhelník: = 35. Žáci mohou postupovat experimentálně: 3 body, 1 trojúhelník; 4 body, 4 trojúhelníky; 5 bodů: body si očíslujeme, z 1. bodu můžeme udělat 6 trojúhelníků, nový obrázek – z 2. bodu můžeme udělat 3 trojúhelníky, ze 3. už jen 1. Celkem 10 trojúhelníků. Atd. Náročnější úloha, již by bylo zapotřebí zobecnění. 14. V rovině je dáno 9 různých bodů, z nichž žádnými třemi neprochází přímka a žádnými čtyřmi neprochází kružnice. Kolik různých kružnic je těmito body určeno? Řešení: Každý trojúhelník má svoji kružnici opsanou. Hledáme proto trojice bodů: = 84 15. Jsou dány úsečky délek 6 cm, 4 cm, 3 cm, 8 cm, 2 cm, 5 cm. Kolik různých trojúhelníků můžeme pomocí těchto úseček sestrojit? Řešení: Z kombinatorického hlediska máme 20 možností. Nesníme ale zapomenout na trojúhelníkovou nerovnost. Potom musíme zvažovat možnosti. Např. k úsečkám 2 a 3 lze jedině 6 nebo 8. Celkem je pouze 5 možností (236, 238, 248, 258, 348). K-členná kombinace z n prvků je neuspořádaná k-tice sestavená z těchto prvků tak, že každý se v ní vyskytuje nejvýše jednou. K-členná kombinace z n prvků je k-prvková podmnožina n-prvkové množiny. Symbol       k n se nazývá kombinační číslo. Pro všechna celá nezáporná čísla n,k, n