Instrukce k četbě: počítání s římskými číslicemi MA0024 Historie matematiky – seminář vyučující: Helena Durnová Provokativní poznámka na úvod: Jako budoucí učitelé a učitelky matematiky jste si jistě již zvykli, že matematika není víra a že není od věci se o pravdivosti tvrzení samostatně přesvědčovat. To je ostatně podstata učení se matematice a patrně se na ní všichni shodneme. Pokud jde o historii matematiky, máme ale tendenci věřit téměř čemukoliv, co najdeme, přitom i zde platí to samé: tvrzení musí v jistém smyslu dávat smysl, i když to není vždy tak exaktní jako v matematice. V historii (podobně jako v literatuře) daleko více spoléháme na interpretaci. Obtížnost počítání s římskými číslicemi patří mezi tvrzení, která považujeme za daná a nepochybujeme o nich. Ostatně podobně považujeme za přežité počítání na tzv. abaku či tzv. počítání na linách. Traduje se také, že církev bránila rozvoji poznání, ovšem už se příliš neptáme, proč a jak. V době Internetu se veškeré texty (kvalitní i nekvalitní) šíří dříve nevídanou rychlostí, což klade větší nároky na čtenáře. Patrně se shodneme, že řada lidí čte pouze nadpis. Úkoly pro seminář dne 12. 3. 2020. 1. K článku na serveru www.bejvavalo.cz: "Složitá cesta moderní matematiky do střední Evropy a odpor církve proti jejímu rozšíření" a) Na základě nadpisu článku napište své očekávání ohledně toho, co se v článku dozvíte. b) Zhodnoťte, zda a proč považujete články na dotyčném serveru za důvěryhodné a proč. c) Přečtěte si článek. Najdete jej zde: https://www.bejvavalo.cz/clanek/slozita-cesta-modernimatematiky-do-stredni-evropy-a-odpor-cirkve-proti-jejimu-rozsireni/ Původní text pochází z knihy Josefa Úlehly Dějiny matematiky II. (Praha 1913) a byl nazván "Počátkové matematiky v střední Evropě". d) Shrňte stručně obsah článku (co jste se dozvěděli, jaká je hlavní teze článku, ...). e) Zamyslete se: odpovídá dnešní název ("Složitá cesta moderní matematiky do střední Evropy a odpor církve proti jejímu rozšíření") obsahu článku? Odpovídá původnímu názvu Úlehlovy kapitoly? 2. K článku "detlefsen1976.pdf" (Michael Detlefsen, Douglas K. Erlandson, J. Clark Heston a Charles M. Young, 1976, "Computation with Roman Numerals", Archive for the History of Exact Sciences, vol. 15, no. 2:141-148.) a) Přečtěte si článek. b) Vyzkoušejte si pravidla pro počítání s čísly zapsanými římskými číslicemi na vlastních příkladech. (Za tím účelem je třeba si příslušné pasáže pečlivě přeložit a pochopit; "concatenation" je"zřetězení".) c) Článek je z roku 1976. Proč ještě dnes slýcháme tvrzení o "neschopnosti počtářů ve starověkém Římě"? Úkoly zpracujte písemně a odevzdejte nejpozději týden před koncem zkouškového období odevzdejte e-mailem do 30. 4. ve formě pdf. Jako název souboru použijte své příjmení a datum 2020-03-12.