MA0024 Historie matematiky seminář (vyučující: Helena Durnová) Instrukce k četbě: Glen van Brummelen: Why History of Mathematics Závěrečná četba pro naše setkávání. Snad se Vám bude líbit. Úkoly pro seminář dne 30. 4. 2020 Přečtěte si podrobněji alespoň jeden z důvodů ("Motivation", "Research", "Critical Thinking", "Diversity", "Implications"; v případě nejvyšší nouze "Communication", tj ten ze všech nejstručnější), které Glen vna Brummelen uvádí pro výuku historie matematiky na střední škole (tj. v rámci hodin matematiky pro všechny studenty středních škol ve věku kolem 17 let). Tato výuka byla zavedena nejen v Kanadě, o níž je v článku řeč, ale také např. v Dánsku. Pokud nehovíte historii, všimněte si dvou čistě matematických témat: vepsání rovnostranného trojúhelníka do čtverce a řešení kvadratické rovnice "babylónskou" metodou. Podle popisu v článku a při využití vlastních znalostí napište česky, jak postupovat (můžete to přeložit, ale nemusí to být doslova; nemáme hodinu angličtiny, ale historie matematiky; jde pouze o to, abyste postup pochopili). Připište případně další vlastní myšlenky; i ty nejodvážnější a nejprovokativnější jsou vítány. Poznámka na konec Nevím, zda jste od počátku počítali s tím, že by vaše elaboráty četl někdo jiný než já. V rámci zpětné vazby rozšířím své "poznámky" k jednotlivým úkolům o odkazy na další četbu a tak podobně. Často jste např. váhali, co to je moderní matematika --- odpověď není stručná a každý pod tím chápe něco jiného. V příslušné složce nyní najdete úvahu jednoho matematika na toto téma. (Pro pořádek dodávám, že to číst nemusíte, ale můžete.) Termín pro dodání všech textů je jeden týden před koncem zkouškového období, tedy někdy v září.