Ekonomie pro pedagogy 1 podzim 2019 Úvod do mikroekonomie Zkoumání jednotlivých subjektů působících v ekonomice: §Domácností / jednotlivců §Firmem Trh a tržní mechanizmus Nabídka a poptávka se potkávají na trhu a jejich vzájemným působením prostřednictvím tržního mechanizmu se dosahuje rovnovážní ceny a rovnovážného množství. Trh a hospodářský systém §členění hospodářského systému üzvykový systém ücentrálně plánovací systém ütržní systém §znaky firmy v rámci hospodářského systému: üsystémově indiferentní •princip kombinace výrobních faktorů •princip hospodárnosti •princip finanční rovnováhy üsystémově podmíněné •princip autonomie •výdělečný princip •princip soukromého vlastnictví faktory nezávislé na hospodářském systému faktory závislé na hospodářském systému Princip kombinace výrobních faktorů princip hospodárnosti princip finanční rovnováhy tržní hospodářství autonomní firma autonomní určování hospodářského plánu plánované hospodářství firma jako výkonný orgán národního hospodářství výdělečný princip (maximalizace zisku) princip soukromého vlastnictví centrální hospodářský plán princip plnění plánu princip společenského vlastnictví Trh a hospodářský systém Trh a tržní struktury Na trhu působí subjekty (spotřebitelé a výrobci) a dle množství těchto subjektů a podmínek jejich působení na trhu lze trhy rozdělit do struktur. Konkurence = mezi subjekty (nabídka a poptávka) a mezi výrobci §Dokonalá konkurence ümnoho výrobců, identický produkt, bez barier vstupu a výstupu §Monopolistická konkurence ümnoho výrobců, diferencovaný produkt, malé bariery vstupu a výstupu §Oligopol ümálo výrobců, diferencovaný produkt, značné bariery vstupu a výstupu §Monopol üjeden výrobce, specifický produkt, specifické podmínky působení na trhu Trh a tržní struktury §Dokonalá konkurence ümnoho výrobců, identický produkt, bez barier vstupu a výstupu Trh a tržní struktury §Dokonalá konkurence üpokud je cena vyšší než rovnovážná, vede k zisku firmy a motivuje další výrobce k vstupu do odvětví a zvýšení nabídky, co vede k snížení ceny, až do momentu, kdy žádná firma nedosahuje zisku = trh pak v rovnováze Trh a tržní struktury §Dokonalá konkurence üpokud je cena nižší než rovnovážná, vede k ztrátě firmy a motivuje výrobce k výstupu z odvětví a snížení nabídky, co vede k zvýšení ceny, až do momentu, kdy žádná firma nedosahuje ztráty = trh pak v rovnováze Trh a tržní struktury §Monopol üjeden výrobce, specifický produkt, specifické podmínky působení na trhu ümonopol dokáže využít svoji sílu pro určení ceny nabízeného statku Trh a tržní struktury §Monopol – Cenová diskriminace üDokonalá cenová diskriminace – monopol účtuje dle ochoty spotřebitele platit – monopol získá cely přebytek spotřebitele üReálná cenová diskriminace vSlevy pro děti vSlevy pro studenty a důchodce vMnožstevní slevy, slevové kupóny… v üRegulace monopolu – Antimonopolní legislativa - ÚOHS: vbránit koncentraci – omezit fúze a akvizice, rozdělit firmu vregulovat cenu – bránit domluvám na spolupráci firem v Děkuji za pozornost! Příjemný zbytek dne!