Didaktika finančního vzdělávání jaro 2020 Mgr. et Mgr. Michal Škerle (učo 145399) Proč je finanční vzdělávání důležité? uAť chceme nebo nechceme, peníze jsou důležitou součástí našeho života. uTržní ekonomika je na penězích postavena a my se musíme naučit s penězi zacházet. uA to i přesto, že je pro nás nejdůležitější životní hodnotou něco jiného (např. zdraví, rodina, smysluplná práce). uBez peněz se v dnešním světě zkrátka nedá žít. Proč potřebujeme finanční gramotnost? uPodle dotazníkového šetření Ministerstva financí z roku 2016: u2/3 dospělých se nechovají ekonomicky zodpovědně (ekonomicky zodpovědný člověk je zjednodušeně ten, který lépe využívá finanční produkty, využívá svá práva a zodpovědněji se rozhoduje ve světě financí) u57 % domácností nesestavuje rodinný rozpočet u37 % respondentů si nedokáže představit, jak by řešili ztrátu hlavního příjmu jejich domácnosti u19 % dospělých aktivně nespoří (a většina těch, co spoří, tak činí na běžném účtu nebo v hotovosti) u15 % domácností nepokryje své životní náklady v případě výpadku příjmů ani po dobu jednoho měsíce u42 % lidí nedokáže správně vypočítat úrok (formou jednoduchého úročení) u85 % osob se spoléhá na financování jejich životních nákladů v důchodu na stát Proč potřebujeme finanční gramotnost? Česká republika 2018 Počet osob v exekuci 821 tis. Počet osob se 3 a více exekucemi 489 tis. Počet osob s 10 a více exekucemi 159 tis. Podíl osob v exekuci 9,2 % Celkový počet exekucí 4,68 mil. Vymáhaná jistina 297 mld. Kč Co je finanční gramotnost? uDůležitost a prospěšnost finančního vzdělávání si uvědomily země OCED již před více než deseti lety (v České republice usnesením vlády č. 1594 ze 7. prosince 2005). uNásledně u nás vznikl Systém budování finanční gramotnosti na základních a středních školách (2007) a později i ucelená Národní strategie finančního vzdělávání (2010) uV rámci Systému byly stanoveny Standardy finanční gramotnosti, ze kterých pak vycházejí požadavky Rámcových vzdělávacích programů. Historie finančního vzdělávání v ČR 2005 – Usnesení vlády ČR č. 1594 2007 – Systém budování finanční gramotnosti (SBFG) na ZŠ a SŠ 2010 – Národní strategie finančního vzdělávání (NSFV); v gesci Ministerstva financí ve spolupráci s MPO a MŠMT. Rámcový vzdělávací program ŠVP Od září 2013 jsou školy povinny tyto standardy začlenit do ŠVP 2003 – OECD: Financial Education Project Standardy finanční gramotnosti (nové standardy od r. 2017) Definice finanční gramotnosti uNárodní strategie finančního vzdělávání (NSFV) přináší definici FG. Zkráceně to znamená toto: u uFinanční gramotnost je souhrn znalostí, dovedností a postojů, nezbytných k dosažení finanční prosperity prostřednictvím zodpovědného finančního rozhodování. u uFinanční gramotnost jako součást ekonomické gramotnosti formuje znalosti, dovednosti a hodnotové postoje, které by měl občan mít, aby se dokázal uplatnit v současné společnosti. 7 Finanční gramotnost se zabývá rozsáhlou oblastí osobních financí, a proto se rozděluje do několika specifických oblastí: urozpočtová gramotnost je schopnost spravovat osobní nebo rodinný rozpočet a zároveň dělat správná finanční rozhodnutí v různých situacích. Rozpočtová gramotnost zahrnuje vedle výše popsané obecné složky také dvě složky specializované: správu finančních aktiv (např. vkladů, investic a pojištění) a správu finančních závazků (např. úvěrů nebo leasingu) ucenová gramotnost představují kompetence nezbytné pro porozumění cenovým mechanismům a inflaci, upeněžní gramotnost je schopnost spravovat hotovostní a bezhotovostní peníze, provádět transakce s nimi, a dále spravovat peněžní nástroje, unumerická gramotnost je schopnost využít matematické dovednosti k řešení numerických úloh spojených s financemi, uinformační gramotnost obsahuje orientaci v dostupných informacích a schopnost tyto informace najít a správě využít, uprávní gramotnost je schopnost orientace v právním systému, přehled o právech a povinnostech a také možnostech, kam se obrátit o pomoc. u Standardy finanční gramotnosti uSoučástí Systému budování finanční gramotnosti na ZŠ a SŠ jsou tzv. Standardy finanční gramotnosti. uJsou zdrojem pro Rámcové vzdělávací programy (RVP). uVe Standardech je určeno, co by měl z hlediska finanční gramotnosti umět absolvent daného stupně vzdělání (ZŠ 1. a 2. stupeň / SŠ). u4 okruhy: uPeníze - Nakupování a placení uHospodaření domácnosti uPřebytek rozpočtu domácnosti uSchodek rozpočtu domácnosti u Standardy finanční gramotnosti Standardy finanční gramotnosti 1. stupeň ZŠ 2. stupeň ZŠ SŠ PENÍZE hotovostní a bezhotovostní forma peněz stanovení ceny podle nákladů, poptávky a konkurence doklady a smlouvy reklamace zboží kritické posouzení nabídky vliv inflace na hodnotu zboží vhodné způsoby placení nekalé obchodní praktiky vhodné způsoby směny cizí měny bezhotovostní placení, debetní a kreditní karty vliv inflace na příjmy, vklady, úvěry bankovní účet a výpis z účtu ochrana proti inflaci Standardy finanční gramotnosti 1. stupeň ZŠ 2. stupeň ZŠ SŠ HOSPODAŘENÍ DOMÁCNOSTÍ jednoduchý rozpočet – přebytkový, schodkový, vyrovnaný sestavení rozpočtu jednotlivce i domácnosti; druhy příjmů a výdajů zopakovat učivo ze ZŠ příjmy a výdaje domácnosti čistý a hrubý příjem způsoby zvýšení příjmů a snížení výdajů bilance (majetek vs. závazky domácnosti) finanční produkty, úročení a poplatky plánování (životní a finanční) a rizika Standardy finanční gramotnosti 1. stupeň ZŠ 2. stupeň ZŠ SŠ PŘEBYTEK ROZPOČTU DOMÁCNOSTI proč a jak spořit spotřeba, úspory a investice spoření, investice řešení přebytku pojištění pojištění zajištění na stáří SCHODEK ROZPOČTU DOMÁCNOSTI půjčky - základ řešení schodku úroky, úvěry, RPSN úvěry – druhy, podmínky zadlužení, předlužení důsledky nesplácení oddlužení Je toto finančně gramotný člověk? u u u u u uhttps://www.youtube.com/watch?v=rF4vJpMGXYU u uhttps://www.youtube.com/watch?v=EQ-wc7jQOe8 u uhttps://www.youtube.com/watch?v=-XXdUMgESO0 u Jaký je finančně gramotný člověk? uFinančně gramotný člověk je ten, který rozumí financím a umí s nimi zacházet v různých životních situacích uuplatňuje svá práva a plní své povinnosti uřeší finanční problémy včas umá přehled o svých výdajích a příjmech užije úměrně svým finančním možnostem urozumí výhodám (finančního) plánování uvytváří finanční rezervy a řeší včas zabezpečení na dobu, kdy nebude schopen dosahovat příjmů uuchovává důležité doklady a chrání své osobní údaje usplácí své dluhy včas a v plné výši usměřuje k dosažení finanční prosperity u u RVP základního vzdělávání uV RVP základního vzdělávání je finanční gramotnost zakotvena přímo ve vzdělávacích oblastech, není to tedy průřezové téma, nicméně můžeme ji najít na více místech. u uPrvní stupeň uFG je zde uvedena v oblasti „Člověk a jeho svět“, „Lidé kolem nás“ u uDruhý stupeň u„Člověk a společnost“, „Člověk, stát a hospodářství“, „Člověk a svět práce“, „Provoz a údržba domácnosti“ , ulze očekávat postupné rozšiřování výuky FG RVP středního vzdělávání - gymnázia uV RVP G je FG zakotvena v části „Člověk a svět práce“, která obsahuje tyto části: uTrh práce a profesní volba – to je v podstatě kariérové poradenství uPracovněprávní vztahy – ta je zaměřena na právo a bezpečnost práce uTržní ekonomika – tj. základy ekonomické gramotnosti (ekon. pojmy, subjekty, marketing) uNárodní hospodářství a úloha státu v ekonomice – zaměřeno na základy makroekonomie (fiskální, monetární, sociální politika) ua konečně Finance – ty jsou zde popsány v podstatě přesně podle Standardů FG. RVP středního vzdělávání – SOŠ (obory M) uFG se zde objevuje již v klíčových kompetencích, a to v sekci „Personální a sociální kompetence“ u uDále je zakotvena ve „Společenskovědním vzdělávání“ u uV matematickém vzdělávání se pak objevuje finanční matematika. u uV rámci revize RVP se finanční gramotnost bude posouvat do samostatné sekce EKONOMICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ. uLze očekávat, že bude ještě více podporováno propojení finanční gramotnosti se světem práce. Obojí se spojuje právě v Ekonomické gramotnosti, která bude v příštích letech ještě více akcentována. u u u RVP středního vzdělávání – SOU (obory H) uFG je stejně jako u SOŠ uvedena již v klíčových kompetencích. u uV obsahu učiva pak najdeme v části „Člověk a společnost“: uhospodaření jednotlivce a rodiny; řešení krizových finančních situací, sociální zajištění občanů u uOproti SOŠ je zde navíc část „Člověk a hospodářství“, která je sice více zaměřená ekonomicky, obsahuje ale i část FG. Více se zde klade důraz na oblast spojenou se zaměstnáním (mzdy apod.) u u RVP středního vzdělávání – Nástavby (obory L) uZde se FG opět objevuje již v klíčových kompetencích, ovšem tentokrát v části „Matematická a finanční gramotnost“ u uFG je pak součástí MATEMATICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ u uNicméně FG zde není příliš uchopena ani v RVP – nejspíš se předpokládá, že ji mají žáci nabýt již v rámci SOU. u Jak lze zařadit FG do výuky usamostatný předmět povinný/volitelný usoučást jiných předmětů (OV, ZSV, Člověk a jeho svět, Ekonomika, …) uprojektové dny upřednášky odborníku z praxe / workshopy usoutěže (např. Rozpočti si to!) Co by si žáci měli odnést z výuky FG? uVelmi obecně řečeno: umám-li peníze – KAM s NIMI unemám-li peníze – nekvalifikovaně se NEZADLUŽOVAT uZAJIŠŤOVAT se před riziky – např. vhodným pojištěním u uCílem není, aby člověk uměl zcela sám jednat, ale: upoučeně jednat s finančním poradcem unepodlehnout běžným finančním trikům u u Některé příklady finančně negramotných lidí. uhttp://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10213556322-krotitele-dluhu/309292320110028