Vývojová psychologie
KAPITOLA 4. Kojenecké období aneb První rok života
Cíle kapitoly – po prostudování tohoto textu student dokáže:
- používat správně psychologickou (a částečně i biologickou) terminologii související s kojeneckým obdobím
- rozlišit vývoj zdravého, přiměřeně se vyvíjecího dítěte v prvním roce života od abnormalit
- vyjmenovat důležité autory zabývající se tímto obdobím a pochopit jejich pojetí
- nahlížet na tuto etapu v lidském životě z pozice vyvíjejícího se jedince i z pozice rodičů
- pochopit význam kojeneckého období pro celý další život jedince
Doporučená studijní literatura:
- Diettrichová, Jaroslava, Papoušek, Mechthild (2004). Chování dítěte raného věku a rodičovská péče. Praha: Grada
- Kiedroňová, Eva (2010). Rozvíjej se, děťátko… Praha: Grada.
- Langmeier Josef, Krejčířová Dana (2006). Vývojová psychologie. Praha: Grada
- Říčan, Pavel (2004). Cesta životem. Praha: Portál.
- Šulová, Lenka (2010). Raný psychický vývoj dítěte. Praha: Karolinum.
- Vágnerová, Marie (2012). Vývojová psychologie I. Dětství a dospívání. Praha: Karolinum.
Čas potřebný ke studiu:
Odhadovaný čas k prostudování této kapitoly, zodpovězení otázek a zamyšlení se jsou 4 hodiny.
Obsah kapitoly:
- Zákonitosti vývoje v kojeneckém věku
- Vývoj motorických schopností
- Vývoj smyslových schopností
- Kognitivní vývoj v kojeneckém věku
- Sociální vývoj v kojeneckém období
- Vývoj řeči v kojeneckém období
- Stručný přehled schopností kojence v klíčových obdobích