Problematika specifických vývojových poruch učení a jejich diagnostiky
Připomeňte si, co víte o specifických vývojových poruchách učení (SPU). Předpokládám, že to pro vás není nové téma a setkali jste se s ním v průběhu bakalářského studia.
Na úvod přidávám odkaz na spíše popularizační formát diskuze v rádiu (ať máte informace zase jiným kanálem než jen auditivním) https://junior.rozhlas.cz/dyslektici-dysgrafici-dyskalkulici-co-potrebuji-deti-s-vyvojovymi-vadami-8052061#volume
Diagnostika SPU
Diagnostika
specifických poruch učení je záležitostí interdisciplinární. Podílí se na ní
psycholog, speciální pedagog a sociální pracovnice. Významná je i učitelská
diagnostika, která je důležitým východiskem pro další odborné vyšetření.
Odborným garantem diagnostiky specifických poruch učení jsou
pedagogicko-psychologické poradny a nově vznikající speciálně-pedagogická
centra (Zelinková, 2003).
Cílem
diagnostiky je připravit podmínky pro kvalifikovanou péči a nápravnou pomoc.
Z tohoto pohledu můžeme v diagnostice specifických poruch učení
rozlišit tři základní složky, které se mohou vzájemně prolínat (Matějček, 1995).
- V první
řadě musíme zjistit, zda se v konkrétním případě vyšetřovaného dítěte
skutečně jedná o specifické poruchy učení a vyloučit tzv. nepravé
dyslexie.
- Druhým
krokem je podrobný rozbor případu, který nám podá informace o klinickém
obrazu poruchy konkrétního dítěte.
- V neposlední
řadě musíme zjistit všechny
podmínky a okolnosti, které jsou významné
z hlediska následné nápravné péče.
Diagnostika
na specializovaném pracovišti se opírá o nepřímé a přímé zdroje diagnostických
informací. Prvním diagnostickým vodítkem je zpravidla zpráva učitele. Obsahuje
informace o školním prospěchu, výukových či výchovných obtížích. Opakované
zprávy poukazují na dynamiku vývoje obtíží i efektivitu nápravných opatření.
Speciálně
pedagogické vyšetření, které je iniciováno pro podezření na některou ze
specifických poruch učení, využívá různé informace o dítěti a jeho školní
práci. Cenným zdrojem diagnostických informací je analýza výsledků činností
dítěte z nejrůznějších oblastí. Všímáme si úrovně i procesu kresby,
domácích i školních písemných projevů apod. Na základě předběžných poznatků
volí speciální pedagog i vybrané testové metody.
Důležitou součástí diagnostiky je získání anamnestických dat, která čerpáme z rozhovoru s rodiči. Anamnestický rozhovor by měl předcházet vyšetření dítěte. Umožňuje vhled do mnohých oblastí rodinného života. Zásadní význam má pro etiologickou úvahu, ale poskytuje cenné informace i o klinickém obraze poruchy a individuální charakteristice osobnosti dítěte. Jednotlivé části anamnestického rozhovoru rozvádíme podle individuální povahy případu. Zaměřujeme se na možné rizikové faktory působící v období prenatálním, perinatálním a postnatálním. Zjišťujeme dispenzarizaci dítěte na odborném pracovišti. Raný vývoj sledujeme zejména z hlediska psychomotorického a řečového vývoje. Významným faktorem je poznání zájmů a aktivit dítěte jak v předškolním, tak ve školním období. Scholarita posuzuje sociální adaptaci, vztah ke školní práci a domácí přípravě včetně délky přípravy. Zjišťujeme školní úspěšnost, výukové, případně kázeňské problémy z pohledu rodičů i dítěte.
Pro
potvrzení diagnózy konkrétní specifické poruchy učení je nezbytné komplexní
posouzení struktury všech schopností a dovedností dítěte. Významným
diagnostickým kritériem je určitá diskrepance mezi úrovní inteligence a školní
výkonností dítěte. Nezbytnou složkou diagnostického programu je tedy psychologické
vyšetření a stanovení intelektových schopností dítěte. Nejvhodnější je Wechslerův
test, který je členěn na verbální a neverbální část. Diferencovanost
jednotlivých subtestů umožňuje orientační zhodnocení různých dílčích
schopností. Rozdíl ve výkonu mezi neverbálními a
verbálními subtesty může poukázat na etiologické hledisko a zároveň může být
orientačním vodítkem zaměření intervenčního působení.
Vlastní
speciálně pedagogické vyšetření dítěte začíná krátkým rozhovorem, který umožní navázat
osobní kontakt s dítětem a zároveň uvolnit jeho psychické napětí.
Speciálně pedagogická diagnostika posuzuje výkon dítěte ve čtení, psaní a pravopisu.
V případě potřeby se zaměřuje i na vyšetření matematických dovedností.
Další speciálně zaměřené zkoušky zjišťují míru postižení jednotlivých dílčích
složek a schopnost koordinace a integrace jednotlivých dílčích funkcí.
Hodnocení
výkonu ve čtení posuzujeme ve vztahu k inteligenci dítěte. Na odborných pracovištích
se používají k posouzení výkonu ve čtení standardizované texty, jejichž
výběr závisí na obtížnosti textu. Normy umožňují zjistit úroveň čtení vzhledem
k požadovanému výkonu v určitém postupném ročníku (Matějček 1995,
uvádí osm textů).
Výkon
ve čtení posuzujeme z hlediska rychlosti, přesnosti, typu chyb,
čtenářských návyků a míry porozumění čtenému textu. Zároveň sledujeme i
průvodní chování při čtení. Diagnostická kritéria, vymezující stupeň závažnosti
poruchy.
- Významným
diagnostickým kritériem je posouzení rychlosti čtení s přihlédnutím k
úrovni intelektového vývoje dítěte. V průběhu tří minutového čtení
sledujeme výkonnostní křivku. Rychlost čtení určuje počet správně
přečtených slov za první minutu. Tento počet se převádí na čtenářský
kvocient (ČQ). Hranice sociálně únosné rychlosti čtení na přelomu 2. a 3.
ročníku je 60-70 slov za minutu.
- Charakteristickým
ukazatelem poruch čtení je počet a kvalita chyb.
Za příznak
poruchy se považuje ve 2. ročníku přibližně každé sedmé slovo přečtené chybně.
Jednotlivé chyby se hodnotí podle lokalizace, kvality a smyslu chyby.
- Dalším
posuzovaným faktorem je stupeň
vývoje čtenářských návyků, který
ovlivňuje nejenom rychlost čtení, ale i porozumění textu. Kritériem
specifické poruchy ve 2. ročníku je přetrvávající hláskování či
slabikování.
- Porozumění
čtenému textu se ověřuje pomocí volného vyprávění přečteného textu.
Doplňujícím vyšetřením je zkouška tichého čtení.
V souvislosti
s poskytováním zvýšeného normativu na integrované žáky stoupá zároveň
potřeba sjednocení kritérií pro diagnostiku. Současná poradenská praxe vychází
při stanovení diagnózy z diskrepance intelektové a čtenářské výkonnosti.
Analýza Kucharské poukazuje na značnou nejednotnost kritérií, jak ve stanovení
výše inteligenčního kvocientu (IQ), tak i výše čtenářského kvocientu (ČQ).
Jednotlivá poradenská pracoviště nejsou jednotná ani při stanovení velikosti
požadovaného rozdílu mezi IQ a ČQ.
K vyšetření
písemného projevu využívají poradenští pracovníci specificky zaměřené věty (Matějček. 1995).
Základními diagnostickými nástroji jsou přepis, opis a diktát. Výraznější
chybování v opisu a přepisu naznačují obtíže zejména v oblasti
zrakového vnímání, chybování v diktátu se vztahuje spíše
k problematice sluchového vnímání . Významným zdrojem informací je analýza
školních i domácích sešitů. Úroveň psaní hodnotíme z hlediska
grafomotorické a pravopisné stránky. U
starších dětí můžeme posuzovat i obsahovou stránku volného písemného projevu
(Zelinková, 2003).
- Při
posouzení grafomotorické stránky písemného projevu hodnotíme
velikost a tvar písmen, jistotu tahů, tlak na podložku, dodržování
jednotného směru písma, sklon k přetahování nebo nedotahování linek.
Všímáme si znaků organicity v písmu, rytmu psaní a pracovního tempa.
Jak uvádí Matějček (1995), grafická složka písemného projevu může
významně ovlivňovat i pravopis dítěte.
- Při
hodnocení pravopisu dítěte se zaměřujeme na specifické
dysortografické chyby a ústně ověřujeme znalost gramatických pravidel (Matějček,1995;
Zelinková, 2003).
K vyšetření
matematických schopností se v poradenské praxi používá nejčastěji soubor
zkoušek zpracovaný Novákem.
- Barevná
kalkulie pro děti ve věku od 7 do 10 až 10,11 let.
- Kalkulie
IV nahrazuje předcházející vydáni Kalkulie III a je určena pro děti
staršího školního věku.
- Číselný
trojúhelník poskytuje doplňující
informace (numerický, grafický a
prostorový faktor).
- K
dalšímu doplnění výše uvedených testů se používá Reyova figura.
K posouzení matematických
dovedností nejsou k dispozici standardizované zkoušky. Využívá se soubor
úkolů, který byl sestaven na základě symptomatiky dyskalkulie a posuzuje schopností klasifikace, seriality
spojování pojmů s číslem, zvládání základní matematické symboliky a
matematických operací.
Zkoušky
speciálních schopností se zaměřují na poruchy zrakové a sluchové percepce,
pozornosti a paměti, narušení motorické koordinace a pohybové souhry v různých
oblastech. Sledují poruchy integrace a koordinace jednotlivých dílčích funkcí.
Matějček (1995) poukazuje na nutnost komplexního posouzení výsledků, získaných
pomocí jednotlivých testů. Výběr testů se vztahuje k povaze konkrétního případu
s ohledem i na časovou náročnost a úspornost celého vyšetření. Na některé
dysfunkce poukazuje i psychologické
vyšetření.
- Edfeldtův
reverzní test poukazuje na závažnost narušení zrakové
diferenciace a upozorňuje na nepřekonané reverzní tendence. Je
určen pro děti od 5 do 8 let.
U starších
dětí můžeme využít zkoušku vizuální diferenciace.
- Rey-Osterriethova
komplexní figura hodnotí vizuální percepci senzomotorické
dovednosti, zrakovou pozornost a paměť.
Zkouška umožňuje i orientační zhodnocení
prostorových schopností, které jsou součástí matematické inteligence.
Metodu lze použít u dětí od 5,6 do 17, 5 roku. Pokorná (2000) ji
doporučuje pro vyšetření dětí od 8. roku věku. Používá se k vyloučení
podezření na organické postižení a k hodnocení dětí se specifickými
poruchami učení.
- Zkouška
sluchové diferenciace (WM) slouží k posouzení schopnosti rozlišit zvuky
mluvené řeči. Test je vhodný pro děti od 5 let. Neúspěšnost po 6. roce
věku vzbuzuje podezření na poruchu fonematického sluchu. Po 7. roce věku
má neúspěšnost v této zkoušce diferenciálně diagnostický význam.
- Zkouška
sluchové analýzy a syntézy hodnotí úroveň schopnosti rozkládat slova na
hlásky a z hlásek slova skládat. U školáků od 2. ročníku se používá při
podezření na specifickou poruchu učení. Metoda je součástí Moseleyovy
testové baterie a pro potřeby české praxe ji upravil Matějček.
- Žlabovy
zkoušky rytmu posuzují audiomotorickou koordinaci a integraci.
Schopnost percepce a reprodukce rytmické sestavy poukazuje zároveň na
úroveň sluchové diferenciace, paměti a pozornosti, ale i vnímání časové
posloupnosti.
- Žlabův
test jazykových
schopností využíváme k
diagnostice artikulační neobratnosti,
specifických asimilací sykavek a
k posouzení jazykového citu.
Specifický
logopedický nález je kritériem poruchy od 2. ročníku. Zkouška
jazykového citu se zaměřuje především na hodnocení morfologicko-syntaktické
stránky jazykových schopností. Signalizuje obtíže v chápání gramatických
pravidel a nesprávný způsob jejich aplikace.
- Zkouška
laterality Matějčka a Žlaba umožňuje zjistit míru vyhranění laterality
končetin, očí a uší.
- Soubor
specifických zkoušek zjišťuje úroveň pravolevé a prostorové orientace.
Zkoušky posuzují schopnost orientace ve čtverci, na vlastním těle.
- Orientační
test dynamické praxe (OTDP) je screeningový test, který je určen k posouzení
přesnosti unilaterálních a bilaterálních pohybů horních
a dolních končetin i pohybů jazyka. Klade důraz na napodobení předvedeného
pohybového úkonu.
- Prediktivní
baterie čtení (Inizan) Institut pedagogicko-psychologického poradenství
vydal tuto baterii jako metodický materiál pro pedagogicko-psychologické
poradny. Jednotlivé zkoušky obsahují celkem 10 subtestů. Přínosem
Inizanovy prediktivní baterie je mimo jiné i možnost ohodnotit profil
výkonu dítěte v jednotlivých položkách a posoudit rozdíl jeho výkonu
ve verbálních a performačních zkouškách. Baterie je určena pro posouzení
školní zralosti a depistáž rizikových předškolních dětí od cca 5 let
(Lazarová, 2000; Svoboda, Krejčířová, Vágnerová, 2001).
Test rizika
poruch čtení a psaní pro rané školáky (Švancarová, Kucharská)
Screeningová
zkouška je určena pro hodnocení zralosti různých funkcí, potřebných pro výuku čtení
a psaní. Obsahuje 13 subtestů zaměřených na posouzení schopnosti zrakového a
sluchového vnímání, pozornosti a paměti, intermodálního kódování, prostorové,
pravolevé orientace a vizuomotoriky. Zjišťuje artikulační obratnost mluvidel a
smysl pro rým i rytmus.
Dále přikládám přehledně zpracovaný sumarizující text k SPU. Projděte si ho, opět předpokládám, že část věcí budete znát a zaměřte se především na kapitolu 4, která pojednává o dignostice.