Sok221 Pedagogicko-psychologická diagnostika Literatura ▷Text dr. Kohoutka v IS-e ▷Svoboda, M., Humpolíček, P., & Šnorek, V. (2013). Psychodiagnostika dospělých. Praha: Portál. ▷Svoboda, M., Krejčířová, D., & Vágnerová, M. (2015). Psychodiagnostika dětí a dospívajících (Třetí vydání). Praha: Portál. ▷Ter Laak, J. J. F. (2015). Psychologická diagnostika. Jak řešit otázky klientů: Průvodce pro studenty, výzkumníky a praktické diagnostiky. Brno: Masarykova univerzita. ▷Mertin, V., & Krejčová, L. (Eds.). (2012). Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnnostika. Praha: Wolters Kluwer ČR. ▷Urbánek, T., Denglerová, D., & Širůček, J. (2011). Psychometrika: měření v psychologii. Praha: Portál. ▷Gould, S. J. (1998). Jak neměřit člověka: pravda a předsudky v dějinách hodnocení lidské inteligence. Praha: Nakladatelství Lidové noviny.) ▷ Plán ▷Definice a rozdělení ▷Základní psychometrické vlastnosti diagnostických metod ▷Inteligence: ○Proč se zjišťuje ○Jak se zjišťuje ○Co nefunguje ○Alternativy Reyova-Osteriethova figura / Test Komplexní Figury Proces: ▷Kopie ▷3 minuty pauza ▷Reprodukce po 3 minutách ▷Oddálené vybavení po 30 minutách Vyhodnocení: ▷Rozdělení na 18 částí, 0-2 body (je tam? Přesnost?) ▷Posouzení s normami (pro věk) ▷ Vyžaduje: ▷Vizuální percepce ▷Grafomotorika ▷Vizuální paměť ▷Pozornost ▷Exekutivní funkce ▷ ▷Jak vybrat studenty, kterým umožnit studium oboru na VŠ? (přijímací řízení na VŠ) ▷Jak vybrat studenty, kterým udělit VŠ titul? ▷Žák v 1. ročníku zaostává za ostatními dětmi. Jak posoudit, jestli ho přesunout do speciální školy/ změnit kurikulum? ▷Váš kolega má už nějakou dobu špatnou náladu. Jak zjistit, jestli je to běžné „horší období“, anebo je to deprese? ▷Hledáte nového kolegu na pozici policistu. Jak vybrat mezi uchazeči? ▷Jste učitel a máte dojem, že vztahy ve vaší třídě úplně nefungují. Jak to zjistit? ▷Jak by probíhala administrace (testování)? ▷V jakých podmínkách? ▷Příklad položek/úkolů? ▷Kolik položek, kolik času by to zabralo? ▷Jak by se to vyhodnotilo? ▷Jak by byli získané informace využity? ▷ ▷ Definice Proces: (Walsch a Betz, 2001, dle Ter Laak, 2015, str. 11) 1. Sběr diagnostických informací 2. Pochopení těchto informací 3. Jejich integrace, z které vyplyne posudek nebo rada, a 4. Intervence s cílem vyřešit problém nebo ulevit od bolesti. Systematická definice. Prvky systému psychologického posuzování: (Ter Laak, 2015, str. 12) - Utváření teorie: psychologové osobnosti, sociální, vývojoví, obecní psychologové - Operacionalizace a měření: psychometrici, statistici, tvůrci modelů - Nástroje: testy, dotazníky, postupy pozorování. Test a nástroj ▷ ▷ Rozdělení ▷Nomotetický přístup – idiografický přístup ▷Standardizované – nestandardizované ▷Klinické ▷Výkonové testy – testy osobnosti (projektivní, objektivní, dotazníky) ▷Jednodimenzionální – vícedimenzionální ▷Individuální – skupinová administrace ▷ Příklad rozdělení psychodiagnostiky 1 Klinické: Pozorovaní, rozhovor, anamnéza, analýza spontánních produktů 2 Vývojové škály 3 Výkonové testy 3.1 Inteligence 3.2 Různých schopností: percepce, lateralita, pozornost, paměť, jazyk a řeč, školní dovednosti, tvořivosti... 4 Testy osobnosti: 4.1 Dotazníky a škály 4.2 Projektivní: verbální, grafické (kresba), manipulační (volby) 4.3 Objektivní testy osobnosti “ A picture containing sitting, table, orange, red Description automatically generated ▷Je dobrým ukazatelem toho, jak je člověk chytrý, když vyhraje Člověče, nezlob se? ▷A když vyhraje šachy? ▷V čem je rozdíl? A picture containing object, man, table Description automatically generated Základní psychometrické vlastnosti Reliabilita: spolehlivost, přesnost ▷Test-retest (stabilita v čase) ▷Shoda posuzovatelů Validita: měří test to co měřit má? ▷Obsahová validita ▷Prediktivní validita ▷ ▷ ▷ Víc v knihách… Inteligence “ ▷Definice inteligence ▷Položka inteligenčního testu Rozdělení IQ testů: ▷Jednodimenzionální – vícedimenzionální Raven, Kohs / WISC, K-ABC ▷Individuální – skupinová administrace WISC, Kohs / TSI, Raven, ▷Vizuální – verbální položky ▷Časově omezené – neomezené Definice Inteligence: ▷Spearman: schopnost vyvozovat vztahy ▷Wechsler: globální schopnost účelně jednat, rozumně myslet a účinně se vypořádávat s okolím ▷Boring: To co měří testy inteligence Historický vývoj měření inteligence ▷Binet-Simon, 1905, mentální věk ▷Stern: Inteligenční kvocient IQ (mentální věk / chronologický věk) x 100 ▷Deviační IQ ▷ ▷ A picture containing building, indoor, person, photo Description automatically generated Historický vývoj měření inteligence ▷Stanford-Binet ▷Army α, Army β ▷ Rozšíření Zásadní nedostatky testování ▷Kritika nedostatků měření ▷Kritika výsledků ▷Kritika inteligence jako dědičného a nezměnitelného A close up of a map Description automatically generated ▷Culture free/fair testy (bez obsahu vázaného na konkrétní kulturu) ▷Culture relevant testy (adekvátní pro danou kulturu a prostředí) ▷Bioekologický model (Ceci, Bonfenbrenner) ▷Flynnův efekt Ted: Flynn https://www.youtube.com/watch?v=9vpqilhW9uI&t=171s ▷ A group of people that are standing in the snow Description automatically generated Úspěšná inteligence: Sternberg Inteligence: schopnost vybrat cíl (v kontextu kultury), přehodnotit cíl, pracovat na dosažení ▷Analytická ▷Tvořivá ▷Praktická ▷Moudrost A picture containing person, table, indoor, child Description automatically generated Mnohočetná inteligence Gardner 1.Lingvistická inteligence 2.Logicko-matematická inteligence 3.Prostorová inteligence 4.Hudební inteligence 5.Tělesně-kinestetická inteligence 6.Interpersonální inteligence 7.Intrapersonální inteligence 8.Přírodovědná inteligence A screenshot of a cell phone Description automatically generated Cattell-Horn-Carroll (CHC) Wechsler: WAIS, WISC ▷Vícedimenzionální test inteligence ▷individuálně administrovaný ▷Standardizovaná administrace ▷50-90 minut. A picture containing table Description automatically generated WISC, WAIS ▷Slovní porozumění Vědomosti, podobnosti, slovník, porozumění ▷Percepční uspořádání Doplňování obrázků, řazení obrázků, kostky, skládanky ▷Koncentrovanost Počty, opakování čísel ▷Rychlost zpracování Kódování, hledání symbolů ▷ “ ▷Co všechno má vliv na výkon? ▷ 95% Interval spolehlivosti ▷Využití IQ testů? “ Rozdíl 15 IQ bodů mezi etnickými skupinami ▷Jak zjišťovat tak aby nebyli příslušníci rozdílných kultur znevýhodněni? ▷Dítě cizinců v 1. ročníku zaostává. Jak zjistit jestli je to kvůli nízké inteligenci? ▷Jak rozhodovat kdo se bude vzdělávat mimo hlavní vzdělávací proud? ▷ Pragmatická potřeba kategorizace Kulturně relevantní alternativy IQ ▷Minulé výkony ▷Nástroje se širším spektrem ▷Kaufman Assessment Battery for Children (K-ABC) ▷Adaptivní schopnosti ○Dotazník, vyplňuje jiná osoba ○Součást diagnostiky mentální retardace ○Vinelandská škála sociální zralosti (1974) ○NÚV ▷ Adaptivní schopnosti: příklady položek ▷Příležitostně píše krátké dopisy ▷ ▷Obstará drobný nákup (např. svačinu v obchodě či školním automatu). ▷Přemýšlí o důvěryhodnosti článků zveřejněných v novinách či na internetu. ▷V rozhovoru dokáže plynule přejít k dalšímu tématu (nejde o náhlé změny bez návaznosti). ▷V rozhovoru začne od toho, co je v daný okamžik důležité nebo zajímavé pro druhého. ▷ Dynamická diagnostika Formát: ▷Sandwich: pretest, intervence, posttest ▷Cake: položka, intervence (v případě potřeby), náročnější položka ▷ Přístup: ▷Psychometrický ▷Klinický (individuální, odporučení pro intervenci) ▷ Málo využívané Shrnutí ▷Definice a rozdělení ▷Základní psychometrické vlastnosti diagnostických metod ▷Inteligence: ○Pragmatická potřeba kategorizace ○IQ testy ○Interval spolehlivosti, neadekvátní u rozličných skupin ○Lepší alternativy: K-ABC, adaptivní schopnosti, dynamická diagnostika Další zdroje ▷Ted: Flynn https://www.youtube.com/watch?v=9vpqilhW9uI&t=171s ▷Psychology podcast: Flynn https://scottbarrykaufman.com/podcast/nature-nurture-and-human-autonomy-with-james-flynn/ ▷Crash Course Psychology: Intelligence https://www.youtube.com/watch?v=9xTz3QjcloI&list=PL8dPuuaLjXtOPRKzVLY0jJY-uHOH9KVU6&index=24 ▷https://www.youtube.com/watch?v=75g4d5sF3xI&list=PL8dPuuaLjXtOPRKzVLY0jJY-uHOH9KVU6&index=25 ▷ Ďalšie zdroje ▷ A close up of a sign Description automatically generated A picture containing text, sign, man Description automatically generated A close up of a logo Description automatically generated A picture containing drawing Description automatically generated A close up of a sign Description automatically generated A picture containing light, drawing Description automatically generated Zdroje ▷Gould, S. J. (1998). Jak neměřit člověka: pravda a předsudky v dějinách hodnocení lidské inteligence. Praha: Nakladatelství Lidové noviny. ▷Sternberg, R. J. (Ed.). (2018). The Nature of Human Intelligence. New York: Cambridge University Press. ▷Sternberg, R. J., & Grigorenko, E. L. (2002). Dynamic Testing: The Nature and Measurement of Learning Potential. Cambridge: Cambridge University Press. ▷Svoboda, M., Krejčířová, D., & Vágnerová, M. (2015). Psychodiagnostika dětí a dospívajících (Třetí vydání). Praha: Portál. ▷Ter Laak, J. J. F. (2015). Psychologická diagnostika. Jak řešit otázky klientů: Průvodce pro studenty, výzkumníky a praktické diagnostiky. Brno: Masarykova univerzita. ▷Urbánek, T., Denglerová, D., & Širůček, J. (2011). Psychometrika: měření v psychologii. Praha: Portál. ▷ Zdroje obrázků ▷https://en.wikipedia.org/wiki/Cattell%E2%80%93Horn%E2%80%93Carroll_theory#/media/File:Carroll_thre e_stratum_model_of_human_Intelligence.png ▷https://c8.alamy.com/comp/HRNYYF/wwi-american-soldiers-taking-iq-test-HRNYYF.jpg ▷https://ourworldindata.org/grapher/the-flynn-effect-gains-in-mean-iq-intelligence-quotient-for-wor ld-regions-1909-2013 ▷https://cdn.britannica.com/28/155928-050-F61FBB86/Inuits-sled-hunt-Cape-Dorset-Canada-Nunavut.jpg ▷https://images.collegexpress.com/article/test-prep-timeline-high-school.jpg ▷http://psychostatnice.brozkeff.net/lib/exe/fetch.php?w=380&tok=bb581c&media=prace:vychodiska_vyber u_pracovniku:import_image_2.png ▷https://www.de-kei.be/wp-content/uploads/2016/05/13221578_1766794760217282_6858246851145046893_n-5 28x704.jpg ▷https://www.mojedino.cz/out/pictures/z2/621220_02_z2.jpg ▷https://images.chesscomfiles.com/uploads/v1/article/22594.7a2c2908.668x375o.77c7f8236274@2x.jpeg ▷