Úvod do ekologické výchovy Lekce 3: Směry EV Mgr. Hana Mikulicová hana.mikulicova@lipka.cz, 17095@mail.muni.cz C:\Users\hana.mikulicova\Documents\Osobní rozvoj\Finsko\3. den\PA020828.JPG [USEMAP] Evokace: Příklady EV aktivit Mgr. Hana Mikulicová hana.mikulicova@lipka.cz, 17095@mail.muni.cz [USEMAP] Cíle: - charakterizovat čtyři hlavní směry environmentální výchovy (popsat z čeho vychází, uvést příklady, zhodnotit jejich přínosy a možná rizika) - inspirovat se v navržení a realizaci vaší vlastní environmentální aktivity Mgr. Hana Mikulicová hana.mikulicova@lipka.cz, 17095@mail.muni.cz C:\Users\hana.mikulicova\Documents\Osobní rozvoj\Finsko\3. den\PA020828.JPG [USEMAP] Jak se dívat na EV: -Témata, která řeší Nástroje, které využívá Na čem staví https://cdn.myshoptet.com/usr/www.radostvpisku.cz/user/shop/big/876-1_sada-stredni-pro-kluky-2-bare vne-piskovani-obrazku-radost-v-pisku.jpg?5a8c4575 https://previews.123rf.com/images/neyro2008/neyro20081504/neyro2008150400031/38425202-bo%C3%AEte-%C 3%A0-outils-illustration-vectorielle.jpg https://www.chatar-chalupar.cz/wp-content/uploads/2016/06/130.jpeg [USEMAP] Témata, která EV řeší https://cdn.myshoptet.com/usr/www.radostvpisku.cz/user/shop/big/876-1_sada-stredni-pro-kluky-2-bare vne-piskovani-obrazku-radost-v-pisku.jpg?5a8c4575 https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/df/Kurikul%C3%A1rn%C3%AD_dokumenty.png/440px -Kurikul%C3%A1rn%C3%AD_dokumenty.png [USEMAP] Témata, která EV řeší https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/df/Kurikul%C3%A1rn%C3%AD_dokumenty.png/440px -Kurikul%C3%A1rn%C3%AD_dokumenty.png Vzniká dojem, že stačí probrat tyto témata, a žáci se budou chovat odpovědně k přírodě Témata, která EV řeší https://cdn.myshoptet.com/usr/www.radostvpisku.cz/user/shop/big/876-1_sada-stredni-pro-kluky-2-bare vne-piskovani-obrazku-radost-v-pisku.jpg?5a8c4575 [USEMAP] Nástroje, které EV používá: -Běžná školní výuka (průřezové téma, ale v praxi zejména přírodovědné předměty) -Ekologické výukové programy – jednodenní, pobytové (hlavní náplň většiny středisek ekologické výchovy -Mimoškolní aktivity (kroužky, kluby) -Kurzy, pracovní tábory -Podpůrné programy -Kampaně -Osvětové akce https://previews.123rf.com/images/neyro2008/neyro20081504/neyro2008150400031/38425202-bo%C3%AEte-%C 3%A0-outils-illustration-vectorielle.jpg http://pavucina-sev.cz/data/v/5/p/pavucina-logo-RGB.png [USEMAP] §Ekologický výukový program: -výchovně vzdělávací lekce, jejimž smyslem je obohatit vzdělávání na všech stupních škol o ekologický a environmentální rozměr. Děje se tak prostřednictvím interaktivních, tvořivých a kooperativních metod úměrně příslušné věkové kategorii žáků a jejich zkušenostem § CÍL (environmentální rozměr + výstupy) PROSTŘEDKY (aktivity, hry, reflexe,…) Nástroje, které EV používá: https://previews.123rf.com/images/neyro2008/neyro20081504/neyro2008150400031/38425202-bo%C3%AEte-%C 3%A0-outils-illustration-vectorielle.jpg [USEMAP] §Ekologický výukový program: -výchovně vzdělávací lekce, jejimž smyslem je obohatit vzdělávání na všech stupních škol o ekologický a environmentální rozměr. Děje se tak prostřednictvím interaktivních, tvořivých a kooperativních metod úměrně příslušné věkové kategorii žáků a jejich zkušenostem § CÍL (environmentální rozměr + výstupy) PROSTŘEDKY (aktivity, hry, reflexe,…) Nástroje, které EV používá: https://previews.123rf.com/images/neyro2008/neyro20081504/neyro2008150400031/38425202-bo%C3%AEte-%C 3%A0-outils-illustration-vectorielle.jpg Stejný nástroj (např. EVP) se svým pojetím často velmi liší a naopak různé nástroje (např. tábory, kurzy, semináře) se mohou velmi podobat. [USEMAP] Na čem EV staví https://www.chatar-chalupar.cz/wp-content/uploads/2016/06/130.jpeg 4 SMĚRY EV koncept doc. Činčery, FSS MU Brno [USEMAP] > > > > > > > > Hlava •Výchova o přírodě •Badatelsky orientovaná výuka (BOV) Ruka •Výchova k ochraně přírody Tělo •Outdoorová výchova Srdce •Výchova o Zemi •Plynulé učení PŘÍRODA – O PŘÍRODĚ, PRO PŘÍRODU, V PŘÍRODĚ [USEMAP] > PŘÍRODA – O PŘÍRODĚ Hlava VÝCHOVA O PŘÍRODĚ Žáci se prožitkem učí, jak funguje příroda, lektor proces řídí. Vodní víla ukazuje dětem, jaké zvuky slyší zvířata žijící ve vodě. [USEMAP] > PŘÍRODA – O PŘÍRODĚ Hlava VÝCHOVA O PŘÍRODĚ Žáci se prožitkem učí, jak funguje příroda, lektor proces řídí. EVP, OSVĚTOVÉ AKCE, TÁBORY Vodní víla ukazuje dětem, jaké zvuky slyší zvířata žijící ve vodě. [USEMAP] > PŘÍRODA – O PŘÍRODĚ Hlava BADATELSTVÍ Žáci vedou vlastní výzkum a tím se učí, jak funguje příroda, lektor proces usměrňuje. Jaké druhy živočichů žijí v rákosí, jaké ve vodním sloupci a jaké druhy na hladině? [USEMAP] > PŘÍRODA – O PŘÍRODĚ Hlava BADATELSTVÍ Žáci vedou vlastní výzkum a tím se učí, jak funguje příroda, lektor proces usměrňuje. EVP, TÁBORY, VE ŠKOLE I V KROUŽCÍCH Jaké druhy živočichů žijí v rákosí, jaké ve vodním sloupci a jaké druhy na hladině? [USEMAP] > PŘÍRODA – PRO PŘÍRODU Ruka VÝCHOVA K OCHRANĚ PŘÍRODY – „POZNEJ A CHRAŇ“ Hlavním cílem je ochrana přírody. Výstupem je konkrétní změna. Našim cílem je ochrana fauny a flóry, zahrnující vzácné druhy lučních orchidejí…. [USEMAP] > PŘÍRODA – PRO PŘÍRODU Ruka VÝCHOVA K OCHRANĚ PŘÍRODY – „POZNEJ A CHRAŇ“ Hlavním cílem je ochrana přírody. Výstupem je konkrétní změna. … možnost zakusit život v přírodě bez produktů moderní civilizace… [USEMAP] > PŘÍRODA – PRO PŘÍRODU Ruka VÝCHOVA K OCHRANĚ PŘÍRODY – „POZNEJ A CHRAŇ“ Hlavním cílem je ochrana přírody. Výstupem je konkrétní změna. DOBROVOLNICKÉ AKCE, OSVĚTOVÉ AKCE, MIMOŠKOLNÍ VÝCHOVA … možnost zakusit život v přírodě bez produktů moderní civilizace… [USEMAP] > PŘÍRODA – PRO PŘÍRODU Ruka VÝCHOVA K OCHRANĚ PŘÍRODY – „POZNEJ A CHRAŇ“ Hlavním cílem je ochrana přírody. Výstupem je konkrétní změna. PRACOVNÍ TÁBORY, OSVĚTOVÉ AKCE Brontosaurus to nepřežil, protože přerostl své možnosti. [USEMAP] > PŘÍRODA – V PŘÍRODĚ Tělo OUTDOOROVÁ VÝCHOVA – výchova překonáváním přírodních výzev Osobnostní rozvoj – učení se skrze zážitky. Důležitá je reflexe zážitku. Zaměření na proces, nikoli cíl. Vztah k přírodě v důsledku pobytu v přírodě. Poznání, kde jsou mé limity a že zvládnu víc, než jsem si myslel… [USEMAP] > PŘÍRODA – V PŘÍRODĚ Tělo OUTDOOROVÁ VÝCHOVA – výchova překonáváním přírodních výzev Osobnostní rozvoj – učení se skrze zážitky. Důležitá je reflexe zážitku. Zaměření na proces, nikoli cíl. Vztah k přírodě v důsledku pobytu v přírodě. Poznání, kde jsou mé limity a že zvládnu víc, než jsem si myslel… KURZY TÁBORY [USEMAP] > PŘÍRODA – V PŘÍRODĚ Tělo OUTDOOROVÁ VÝCHOVA – výchova překonáváním přírodních výzev Osobnostní rozvoj – učení se skrze zážitky. Důležitá je reflexe zážitku. Zaměření na proces, nikoli cíl. Vztah k přírodě v důsledku pobytu v přírodě. Poznání, kde jsou mé limity a že zvládnu víc, než jsem si myslel… KURZY TÁBORY Related image [USEMAP] > PŘÍRODA – PŘÍRODOU Srdce Výchova o Zemi – reforma EV Promyšlené programy, ne jednorázové aktivity. Znalosti nestačí. Dobrodružství, tajemno i ekologické koncepty. http://www.sevceskyraj.cz/web_files/soubory/Earthkeepers%2016.5.-18.5%20015.JPG Získejte 4 klíče a staňte se Strážci Země. Skrze znalosti, vztah k magickému místu, vlastním příspěvkem a sdílením s ostatními. keys [USEMAP] > PŘÍRODA – PŘÍRODOU Srdce Výchova o Zemi – reforma EV Promyšlené programy, ne jednorázové aktivity. Znalosti nestačí. Dobrodružství, tajemno i ekologické koncepty. DLOUHODOBÉ PROGRAMY http://www.sevceskyraj.cz/web_files/soubory/Earthkeepers%2016.5.-18.5%20015.JPG Získejte 4 klíče a staňte se Strážci Země. Skrze znalosti, vztah k magickému místu, vlastním příspěvkem a sdílením s ostatními. keys [USEMAP] > PŘÍRODA – PŘÍRODOU Srdce Plynulé učení (J. Cornell): 1. probuzení nadšení, 2. zaměření pozornosti, 3. přímý prožitek, 4. sdílení https://ucimesevenku.cz/wp-content/uploads/2019/05/IMG_0395-1024x683.jpg FOTOAPARÁT (HRA NA PŘÍMÝ PROŽITEK) Jeden hráč se ujme role fotografa. Druhý představuje fotoaparát a má za úkol zavřít oči. Úlohou fotografa je dovést ho na různá krásná nebo zajímavá místa. Když fotograf uvidí něco, co ho zaujme, zaměří na to „objektiv fotoaparátu“ a „zmáčkne spoušť“. Mezi jednotlivými snímky je „závěrka objektivu“ zavřená! Je také vhodné nechat dostatečný čas pro expozici snímku, nejlépe tak 5 vteřin…. EVP, KROUŽKY [USEMAP] PROBLÉMY – environmentální, ekologické Hlavní ekologické problémy pojmenovala už konference OSN ve Stockholmu (1972): -Odpady (emise, znečištění vod, radioaktivní odpad) -Narušení ozonové vrstvy, stabilního klimatu, hydrologického cyklu -Nadměrné čerpání neobnovitelných zdrojů -Narušení půdy -Ohrožení biodiverzity -… BĚŽNÁ ŠKOLNÍ VÝUKA (2.ST ZŠ, SŠ) [USEMAP] §Mlčící jaro (Rachel Carsonová) – „Bible environmentalistiky“ § § PROBLÉMY Výsledek obrázku pro silent spring Bylo jednou jedno město v srdci Ameriky, kde se všechno zdálo být v souladu se svým okolím. Krajina byla proslulá hojností a rozmanitostí ptactva, a když tudy z jara a na podzim táhla hejna stěhovavých ptáků, zdaleka se sjížděli lidé, aby se na ně podívali. Ale pak se nad krajinu přiblížil neznámý mor a všechno se začalo měnit. Nějaké zlé kouzlo vše očarovalo, tajemné nemoci smetly hejna kuřat, dobytek a ovce onemocněly a umíraly, všude ležel stín smrti. [USEMAP] §Mlčící jaro (Rachel Carsonová) – „Bible environmentalistiky“ § § PROBLÉMY https://i2.wp.com/www.blue-growth.org/Plastics_Waste_Toxins_Pollution/Plastics_Pictures/Biomagnific ation_DDT_Water_Fish_Birds_Phytoplankton.jpg DDT 1874 poprvé syntetizováno 1948 Nobelova cena za objev insekticidních vlastností 1962 vyšla kniha Mlčící jaro (DDT se hromadí v tkáních živočichů, narušuje plodnost, způsobuje degeneraci mláďat, může vést k vymření druhů 1972 zákaz používání v USA a na západě Evropy 1984 zcela zakázáno u nás (do té doby ještě proti vším) Dodnes omezené využití v oblastech Afriky [USEMAP] §Mlčící jaro (Rachel Carsonová) – „Bible environmentalistiky“ § § PROBLÉMY Zvýšila zájem veřejnosti o problémy způsobené chem. průmyslem a o ochranu ŽP. Výsledkem masového ohlasu knihy byl vznik občanského ekologického hnutí v USA. Carsonová dokázala fakta, známá v době vzniku knihy jen odborníkům, přetavit do textu pochopitelného pro miliony čtenářů. KAMPANĚ OSVĚTOVÉ AKCE [USEMAP] §Den Země § PROBLÉMY Poprvé slaven v r. 1970 v USA pod vlajkou OSN – svátek věnovaný Zemi a konceptu míru. Dnes největší sekulární svátek světa – zapojují se do něj lidé bez ohledu na původ, víru, národnost. https://www.zskunovice.cz/cardfiles/card-9950/card-13009/img/thumbs/24143d098edf30165a728453882d075 f.jpg KAMPANĚ OSVĚTOVÉ AKCE [USEMAP] §Palmový olej PROBLÉMY Je všude…. KAMPANĚ OSVĚTOVÉ AKCE VÝUKOVÉ PROGRAMY http://www.stoppalmovemuoleji.cz/images/clanky/32.jpg http://www.stoppalmovemuoleji.cz/posters/jak_nase_talire_otaci_svetem.jpg https://img24.rajce.idnes.cz/d2402/15/15012/15012699_88fe83e9df4556aea5fd767491abe93d/images/WP_201 80215_09_55_41_Pro.jpg [USEMAP] §Palmový olej PROBLÉMY Je všude…. KAMPANĚ OSVĚTOVÉ AKCE VÝUKOVÉ PROGRAMY http://www.stoppalmovemuoleji.cz/images/clanky/32.jpg http://www.stoppalmovemuoleji.cz/posters/jak_nase_talire_otaci_svetem.jpg https://img24.rajce.idnes.cz/d2402/15/15012/15012699_88fe83e9df4556aea5fd767491abe93d/images/WP_201 80215_09_55_41_Pro.jpg Výsledek obrázku pro koalice proti palmovemu oleji [USEMAP] PROBLÉMY DEMONSTRACE https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/cd/Greta_Thunberg_4.jpg/220px-Greta_Thunberg _4.jpg Studentská stávka za klima, 15.3.2019. Na co škola, klima volá… Jak se máme učit pro budoucnost, která možná nebude? Poslouchejte vědce. Klimatické hnutí Reakce na zhoršující se globální změnu klimatu a nedodržování dohod. Výsledkem bylo v ČR zřízení Uhelné komise, která má za úkol naplánovat ukončení využívání uhlí v energetice. [USEMAP] §TOHLE MÍSTO, TIHLE LIDÉ, TAHLE PŘÍRODA § § MÍSTO A KOMUNITA Naše motivace pečovat o přírodu, krajinu a obec, kde žijeme, má základ ve vztahu k místu, které je naším domovem, a k lidem, kteří zde žijí. https://www.ted.com/talks/stephen_ritz_a_teacher_growing_green_in_the_south_bronx?language=en#t-675 307 [USEMAP] §MÍSTNĚ ZAKOTVENÉ UČENÍ - Co můžeš učit v místě, uč v místě. §Propojení školy a komunity, praktické projekty MÍSTO A KOMUNITA Škola pro udržitelný život Výpočet plochy procvičíme na parkovišti u školy. Instrukce v angličtině vyzkoušíme na mapě našeho města. Historii prozkoumáme v místní kronice a stromy se naučíme na procházce parkem, ne z prezentace. [USEMAP] §MÍSTNĚ ZAKOTVENÉ UČENÍ - Co můžeš učit v místě, uč v místě. §Propojení školy a komunity, praktické projekty MÍSTO A KOMUNITA Škola pro udržitelný život Aktivity směřují k vytvoření produktu přínosného pro místo. Jde o spojení projektové výuky a místně zakotveného učení. Například vybudují rybníček v místním parku. PROGRAMY PRO ŠKOLY ŠKOLNÍ VÝUKA Logo [USEMAP] §MÍSTNĚ ZAKOTVENÉ UČENÍ - Co můžeš učit v místě, uč v místě. §Propojení školy a komunity, praktické projekty MÍSTO A KOMUNITA Škola pro udržitelný život PROGRAMY PRO ŠKOLY ŠKOLNÍ VÝUKA QUESTING Aktivity směřují k vytvoření produktu přínosného pro místo. Jde o spojení projektové výuky a místně zakotveného učení. Například vybudují rybníček v místním parku. [USEMAP] §QUESTING - HLEDAČKY MÍSTO A KOMUNITA Poutníci zde putovali, ke kostelu směřovali. Chvíli musíš šlapat sám, pak ti další radu dám. Za zatáčkou stavba skrytá, kostelík tě z dálky vítá. Dojdi k němu klidně blíž, až tabuli uvidíš. Zapíšeš -li, komu kostel zasvětili, další část tajenky máš v tu chvíli. [USEMAP] §INTERPRETACE PŘÍRODNÍHO DĚDICTVÍ §Interpretace je místem mezi přírodou a návštěvníky. §Cílem interpretace není předávat informace, ale provokovat. MÍSTO A KOMUNITA Graselova stezka | Slavonice - psí hřbitov Na jaře roku 1814 se Grasel skrýval se svými společníky ve Slavonicích. Ukládajíce se večer ke spánku, zpozorovali ještě včas příchod pátrací komise. Grasel se schoval, ostatní byli pozatýkáni. Od té doby byl okolními lesy štván jako divá zvěř, opuštěný a vyčerpaný se musel skrývat v jeskyních a kamenných slujích. [USEMAP] §INTERPRETACE PŘÍRODNÍHO DĚDICTVÍ §Interpretace je místem mezi přírodou a návštěvníky. §Cílem interpretace není předávat informace, ale provokovat. MÍSTO A KOMUNITA Graselova stezka | Slavonice - psí hřbitov Na jaře roku 1814 se Grasel skrýval se svými společníky ve Slavonicích. Ukládajíce se večer ke spánku, zpozorovali ještě včas příchod pátrací komise. Grasel se schoval, ostatní byli pozatýkáni. Od té doby byl okolními lesy štván jako divá zvěř, opuštěný a vyčerpaný se musel skrývat v jeskyních a kamenných slujích. NAUČNÉ STEZKY, TABULE EXKURZE [USEMAP] §Výchova musí vést k hluboké proměně… - - - - § PROMĚNA Hlubinná ekologie 1970’ Emancipační přístup k EV 2000’ Transformativní pedagogika 1990’ Vzdělávání pro udržitelný rozvoj 1992 [USEMAP] PROMĚNA § C:\Users\User\Documents\Google\Brno\fotky\P2181118.JPG Globální výchova: Globální snídaně. Foto Jan Činčera https://scontent-b.xx.fbcdn.net/hphotos-prn2/t1/1467300_521394991289033_1097064075_n.jpg Přežití v divočině. Foto Markéta Dvořáková Prožitkem ke změně paradigmatu Prožitkem k osobnostní proměně. [USEMAP] §HLUBINNÁ EKOLOGIE -vychází z myšlenky spojit filosofii, náboženství a hlubinnou psychologii do jednoho proudu, cesta k určitému duchovnímu osvícení -dílny uspořádané v přírodním prostředí zejména pro dospělé PROMĚNA OSOBNOSTI Related image Rajská zahrada Sluneční hora Čtyři živly, čtyři osobité niky. Podzemní prostory jsou místem intimního setkání člověka a Země, umožňují prožít nejrůznější smyslové kontakty, k nimž dopomáhá procházení, zastavení, sezení nebo ležení.. https://slunakov.cz/areal-domu-prirody/ [USEMAP] §VZDĚLÁVÁNÍ PRO UDRŽITELNÝ ROZVOJ PROMĚNA SPOLEČNOSTI http://www.prostranstvi.cz/getattachment/Priklady-dobre-praxe/Databaze/Ekologicka-ctvrt-E-V-A-Lanxm eer/Letecky-pohled-na-ekologickou-ctvrt-EVA-Lanxmeer_Peter-van-Bolhuis-(1).jpg.aspx?height=335 Je to takový rozvoj, který zajistí naplnění potřeb současné společnosti, aniž by ohrozil možnost splnění potřeb generací příštích. Skupina nadšenců naplánovala a realizovala udržitelnou obytnou čtvrť EVA-Lanxmeer (Nizozemí) [USEMAP] PROMĚNA SPOLEČNOSTI Výsledek obrázku pro SDG goals Vzdělávání pro udržitelný rozvoj: „ výchova usilující o rovnováhu lidského a ekonomického blahobytu s kulturními tradicemi a respektem pro přírodní zdroje Země” [USEMAP] §TRANSFORMATIVNÍ PEDAGOGIKA - promyšlený proces přeměny paradigmatu §Příkladem osobnosti, která inspiruje a podává inspirativní příběh alternativního životního stylu: Bea Johnson § PROMĚNA OSOBNOSTI I SPOLEČNOSTI http://domacnostbezodpadu.cz/wp-content/uploads/2016/12/jar.jpg Jednu litrovou zavařovací sklenici směsného odpadu za rok. Za celou naši rodinu. [USEMAP] PROMĚNA OSOBNOSTI I SPOLEČNOSTI SIMULAČNÍ HRY Fishbanks – počítačem podporovaná hra simulující tzv. tragédii obecní pastviny http://spolecnostlh.cz/verejne/fotogalerie/album/Ekovychovne%20vzdelavaci%20programy%20pro%20ZS/200 9-06-11-Fish-banks/slides/IMGP3587.JPG Maximálně zhodnotit svá aktiva v prostředí obnovitelných, ale zároveň omezených přírodních zdrojů (v tomto případě ryb) http://spolecnostlh.cz/verejne/fotogalerie/album/Ekovychovne%20vzdelavaci%20programy%20pro%20ZS/200 9-06-11-Fish-banks/slides/IMGP3595.JPG [USEMAP] §Emancipační přístup – VP Klimatická změna § PROMĚNA OSOBNOSTI I SPOLEČNOSTI Prozkoumáme naše vnímání klimatické změny a různé postoje k možné krizi. Budeme se zabývat mechanismy ve společnosti, které nás odvádí od spolupráce, a otevřeme otázky spojené s těžko uchopitelným problémem: Jak řešit výzvu, která přesahuje možnosti jednotlivce i skupin? [USEMAP] §Emancipační přístup - Ekoškola § PROMĚNA OSOBNOSTI I SPOLEČNOSTI Výsledek obrázku pro EKOŠKOLA L:\aktivity\Ekoskola\nástěnky a ostatní\nástěnka\vlajka_lidi.jpg Jde o ekologizaci provozu školy v několika oblastech, ale tím hlavním cílem je, aby se žáci sami zapojili do řešení – vybrali si, co chtějí řešit, naplánovali to, rozdělili si úkoly a na nich pracovali. Posun žáků k participaci na řešení problémů je důležitější než samotné vyřešení problému. [USEMAP] §Výchova musí vést k hluboké proměně… - - - - § PROMĚNA Hlubinná ekologie 1970’ Emancipační přístup k EV 2000’ Transformativní pedagogika 1990’ Vzdělávání pro udržitelný rozvoj 1992 EMANCIPAČNÍ EVP A DLOUHODOBÉ PROGRAMY, SIMULAČNÍ HRY, PROŽITKOVÉ AKCE, WORKSHOPY [USEMAP] Hlavní směry EV [USEMAP] Hlavní směry EV Poznávat přírodu a ekosystémy, učit o ni pečovat, pobývat v ní, vybudovat si k ní vztah... [USEMAP] Hlavní směry EV Poznávat přírodu a ekosystémy, učit o ni pečovat, pobývat v ní, vybudovat si k ní vztah... Informovat o problémech spojených s ŽP, zapojovat se do řešení, burcovat… [USEMAP] Hlavní směry EV Poznávat přírodu a ekosystémy, učit o ni pečovat, pobývat v ní, vybudovat si k ní vztah... Informovat o problémech spojených s ŽP, zapojovat se do řešení, burcovat… Zakořeňovat, budovat vztah k místnímu, zlepšovat místo a vztahy, interpretovat druhým… [USEMAP] Hlavní směry EV Poznávat přírodu a ekosystémy, učit o ni pečovat, pobývat v ní, vybudovat si k ní vztah... Informovat o problémech spojených s ŽP, zapojovat se do řešení, burcovat… Zakořeňovat, budovat vztah k místnímu, zlepšovat místo a vztahy, interpretovat druhým… Proměňovat k odpovědnějšímu, hlubšímu životu, tvořit lepší společnost, dávat lidem prostor… [USEMAP] Úvod do ekologické výchovy: Lekce 3: Směry EV §Díky za vaši výdrž! § [USEMAP]