ENVIRONMENTÁLNÍ AKTIVITA – Sok721 – Úvod do EV (jaro 2020) Stručný název aktivity Cílová skupina (věk apod.) Cíl: Jaké environmentálně odpovědné jednání chci podpořit? Kdy, kde, jak proběhlo: Moje pocity po skončení aktivity: Jak se podařilo naplnit cíl: Co fungovalo, nefungovalo: Doporučení pro příště: ENVIRONMENTÁLNÍ AKTIVITA – příklad Stručný název aktivity Stánek na Dni Země na Kraví hoře, téma Ubývání vody v krajině Cílová skupina (věk apod.) Veřejnost, zejména rodiče s dětmi (MŠ, 1.st.ZŠ), senioři Cíl: Jaké environmentálně odpovědné jednání chci podpořit? 1. Šetrné hospodaření s pitnou vodou – lidé si uvědomí, kolik vody spotřebovávají na běžné činnosti, budou ve svém chování zvažovat omezení některých činností 2. Podílení se na zadržování vody v krajině na vlastním pozemku – lidé si uvědomí, že i jejich pozemek se podílí na tom, jaké množství vody zůstává v krajině, budou uvažovat o ozeleňování těchto ploch Kdy, kde, jak proběhlo: · 27. dubna 10:00-18:00, park na Kraví hoře · 2 aktivity: první aktivita na rozhazování vody (vodu představovaly kuličky, jedna kulička = 1 litr) do nádob s denními činnostmi (pití, sprchování, mytí ve vaně atd.) – směřovalo k prvnímu cíli; druhá aktivita na plánování pozemku – různé povrchy zadrží různé množství vody – směřovalo k druhému cíli. Během dne se vystřídalo několik set lidí, starší děti jsme směřovali k plánování pozemku, mladší k vhazování vody Moje pocity po skončení aktivity: · Únava – vysvětlování pořád dokola · Překvapení – někteří lidé (i dospělí) nemají tušení, kolik vody je ve vaně, bazénu) · Celkově ale převládaly pozitivní pocity – bylo vidět, že veřejnost téma vody zajímá Jak se podařilo naplnit cíl: 1. Informace byly zajímavé pro dospělé, malé děti hlavně bavilo vhazovat kuličky, starší často zaujaly alternativy (koupání x sprchování, co znamená mít bazén), zda to promítnou do svého chování, nezjistíme 2. Informace byly zajímavé pro dospělé, ale vlastně i pro ně těžko uchopitelné, muselo by se s nimi mluvit šířeji o malém koloběhu vody a na to nebyl čas, dopad do chování nezjistitelný, sporný Co fungovalo, nefungovalo: · Pomáhala jejich vlastní aktivita – vhazování kuliček, skládání toho, co mám/chci mít kolem domu, ukázka toho, co je litr, 5 litrů · Problém byl, že to celkově trvalo dlouho a občas se kupili lidi. Vysvětlování nebylo jednoduché, hodně jednosměrné. Doporučení pro příště: · U druhé aktivity by pomohly praktické ukázky těch různých povrchů a nějaký pokus na množství zadržené vody a naznačený malý vodní cyklus · U první aktivity by pomohly vždy dvě aktivity na srovnání – sprchování x vana, mít x nemít bazén…