Milí studenti předmětu „Úvod do ekologické výchovy“, vzhledem ke stávající situaci není vůbec jisté, zda a jak se v průběhu tohoto semestru potkáme. Nechci nicméně nijak brzdit vaše stávající studium a beru to jako příležitost pokusit se převést hlavní myšlenky tohoto předmětu do distanční podoby. Předmět se měl skládat ze tří setkání (březen, duben, květen) a následné zkoušky. Tato struktura bude zachována, i pokud nebude aktuálně možné se scházet. V tom případě umístím před každým plánovaným setkáním aktuální materiály do on-line prostoru (zřejmě google dokumentů) a ponechám vám čas pro jejich zpracování, a to minimálně 3 týdny. Během celé doby budu k dispozici pro vaše dotazy a ke všem zaslaným úkolům ode mě budete dostávat zpětnou vazbu. Protože jsme vůbec neměli možnost se potkat, přiblížím, čemu se v tomto předmětu budeme věnovat. Po skončení byste měli být schopni · vysvětlit, co znamená environmentálně odpovědné jednání a uvést několik příkladů z různých oblastí lidské činnosti · zdůvodnit, proč je environmentálně odpovědné jednání pro udržitelnou budoucnost lidské společnosti významné – využít přitom pojmů ekosystémové služby, meze růstu, ekologická stopa · charakterizovat čtyři hlavní proudy environmentální výchovy, popsat jejich východiska, zhodnotit jejich přínosy a možná rizika · navrhnout, realizovat a vyhodnotit vlastní environmentální aktivitu zaměřenou na environmentálně odpovědné chování Prvním třem cílům budou věnovány tři společná setkání (příp. zaslané materiály). První vám pošlu do konce tohoto týdne. Poslední cíl naplní vaše samostatná práce. Budu ji požadovat ke zkoušce. Nejedná se o nic obtížného či časově náročného, jde ale o důležitou praxi k teoretickým východiskům oboru environmentální výchova, kterým se jinak v předmětu budeme věnovat. Je to pro vás samozřejmě nějaká práce navíc, ale podle výsledků studentů starších ročníků soudím, že by vás to mohlo bavit. O co tedy půjde? Každý sám za sebe navrhnete, uskutečníte a pak do připraveného formuláře zhodnotíte nějakou aktivitu s environmentálním cílem, a to na jakékoli cílové skupině – mohou to být děti v kroužku či družině, školní třída, někdo z vaší vlastní rodiny, kamarádi, sousedé, kolegové v práci, vy sami… Prostě podle toho, jaké jsou vaše možnosti (+ jaké možnosti setkávání aktuálně umožňuje epidemiologická situace v ČR) a jak si na kterou skupinu troufnete. Během přípravy můžete využít konzultaci se mnou (opět dle možností na setkáních či distančně). Věřím, že i tato forma studia může být pro vás zajímavá a užitečná. Pokud bychom se během semestru potkali, pak si určitě zmíněné hlavní proudy oboru vyzkoušíme sami na sobě, pokud to nepůjde, popíši vám je alespoň v příkladech. V případě jakýchkoli dotazů jsem k dispozici na mailu: hana.mikulicova@lipka.cz. S pozdravem viru zmar, Hana Mikulicová