Andragogika Šance na změnu Vědění je moc F. Bacon,1561 - 1626 —Rozvoj vzdělávání dospělých je na rozdíl —od státního školství spojen —se sociálně-emancipačním hnutím různorodého charakteru —Moderní andragogika znamená —snažit se analyzovat požadavky naší doby a porozumět jim. — —Vzdělávání je proces, —který člověka doprovází po celý život, —člověk má právo, ale i povinnost zdokonalovat se, jinak mu hrozí, že nezvládne měnící se podmínky života — Celoživotní učení —vzdělávání x učení —strategie celoživotního učení —/nepřetržitě, kdykoli, kdekoli/ —učení je schopnost, kterou lze rozvíjet —činorodost intelektu rozvíjí osobnost —zpomaluje stárnutí —zvídavý životní styl —samostatné učení — Dva pohledy — —učební z hlediska cílů a výsledků —učení jako proces — Znaky celoživotního učení —hodnota samo o sobě, nejen instrumentální —všeobecná dostupnost učebních možností —uznání významu neformálního učení v různých prostředích —šíře prostředků, metod a učení —kdo se učí, podporuje osobní rysy pro navazující učení, včetně motivace, samostatnosti, nezávislosti učení —koncepce celoživotního učení jako alternativa ke vzdělávací filozofii —Význam neformálního vzdělávání v rozvoji člověka — —prostředek rozvoje společnosti ◦(zapojení každého jednotlivce) — qpočátek již v předškolní a školní výchově qposílit vzdělávání v předškolním věku qflexibilita v současné škole qpropojení teorie a praxe qnové metody, více využívat technologie qplná podpora od všech subjektů — Učící se organizace ◦v centru stojí učení organizace, —ne pouze individuální učení ◦proces je kontinuální, celistvý, konkrétní — Učící se společnost Øučení jako nepřetržitá aktivita Øjednotlivci přejímají odpovědnost za vlastní rozvoj Øhodnocení výsledku upřednostňuje úspěch —před nezdarem brání Øschopnosti, hodnoty, tým rovnocenný se znalostmi Øučení jako partnerství se všemi — Dnešní stav vzdělávání dospělých —stále více lidí má zájem o další vzdělávání —vzdělávání dospělých – součástí personální politiky v hospodářství —roste trh vzdělávacích komerčních nabídek, průmyslu volného času a komerční kultury —tradice svépomocného sociálního hnutí se obnovují s jiným obsahem —vzdělávací formy zaměřené na vnitřní svět —mění se metody a obsahy vzdělávání dospělých – v praxi, při práci a trávení volného času —zvyšují se nároky na lidi – vzdělání a hodnotová zaměření, rozvoj informační techniky — Účel dalšího vzdělávání —druhá vzdělávací šance pro lidi bez vzdělání —odborné vzdělání a zvyšování kvalifikace —rozvoj schopností vyplňovat sociální role v rodině, sociálním životě, jako občan, atd. —sociální péče (výchova ke zdraví) —individuální rozvoj, osobnostní rozvoj, schopnost trávit hodnotně volný čas, sociální solidarita —vzdělávání dospělých význam pro reprodukci, stabilizaci nebo transformaci společnosti —vzdělávání dospělých může zvyšovat schopnost vidět svět novým způsobem a aktivně ho měnit —Adragogika – lat. – „doprovázení muže“ — —1989 – MŠMT - název andragogika — Andragogika se vztahuje —K oblasti společenské činnosti, ve které se realizuje vzdělávání dospělých — —Je to vědní obor — —Studijní obor sloužící k přípravě budoucích odborníků v oblasti vzdělávání dospělých — (Palán, 1997 – Výkladový slovník vzdělávání dospělých) —Věda o výchově dospělých, vzdělávání dospělých a péči o dospělé, —respektující všestranně zvláštnosti dospělé populace a zabývající se její personalizací —(podle autora znamená utváření a kultivace osobnosti), socializací a enkulturací. — Sociální aspekt andragogiky —Vzdělávání dospělých jako součást socializace, vzdělávání – obohacuje společnost a koriguje negativní vlivy — Andragogika —je nabídka, kterou využívá dospělý podle svých potřeb nebo pod tlakem okolností – není tedy permanentní —spíše doprovází než řídí —nezahrnuje veškeré učení dospělého — Moderní vzdělávání dospělých ◦Myslet na budoucnost, rozvíjet perspektivy a vyzkoušet kooperaci, přitáhnout nové skupiny účastníků. ◦Projevovat otevřenost vůči společenskému vývoji, stejně jako vůči individuálním problémů lidí a ofenzivně postupovat na vzdělávacím trhu. ◦Rozšířit prostupnost vzdělávacího systému – intenzivní propojení a spolupráce – MŠ, ZŠ, SŠ, akademie, odborné školy, univerzity. ◦Využívat společenského významu vzdělávání dospělých ◦Aktivizace jedince a společnosti Složitost doby a světa ◦Jsme příslušníky skupin, regionů, kontinentů a světového společenství, jak s tím pracovat ve vzdělávání dospělých? ◦ ◦Strasti, radosti, utrpení i úspěch – kategorie a témata vzdělávání – vztah andragogiky a sociální pedagogiky – jak tomu rozumíme? ◦ ◦Ve vzdělávání dospělých je důležité brát ohled na rozum i city lidí – co se tím myslí? —Vývoj nebo spíše proměna je principem společnosti i dalšího vzdělávání. — —