D – Charakteristika studijního předmětu Název studijního předmětu Andragogika a projektování Typ předmětu povinný doporučený ročník / semestr 2/4 Rozsah studijního předmětu 2s hod. za týden 2 kreditů 3 Jiný způsob vyjádření rozsahu 2 h. semináře týdně Způsob zakončení kolokvium Forma výuky seminář Další požadavky na studenta Studenti zpracují písemnou práci, viz distanční část studia. Dalším cílem předmětu je vytvořit projekt. Jedná se o týmovou práci. Projekt má ambice řešit vybrané téma z problematiky vzdělávání dospělých. Studenti se seznámí se zásadami projektování v průběhu výuky a v týmu pak zpracují předložená zadání (zpracování popisu, matice logického rámce, finanční část projektu atd.). Projekty budou prezentovány a vyhodnoceny v závěru semestru. Studenti budou mít písemné kolokvium k tématům předmětu, viz. Níže. Vyučující Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. Stručná anotace předmětu Předmět otevírá nejrůznější oblasti celoživotního učení a vzdělávání a aktivizaci dospělé a seniorské populace. Studenti se budou seznamovat s několika významnými tématy, které se dotýkají oblastí andragogiky i gerontagogiky. Budou si všímat přesahů těchto disciplín do oblastí sociální práce, multikulturní výchovy, sociální pedagogiky aj. Andragogika se vztahuje také k různým cílovým skupinám, například k sociálně znevýhodněným, k migrantům nebo k menšinám. Zahrnuje mimo jiné oblast celoživotního učení, didaktickou teorie vyučování, zásady, metody a formy VVD, výuku dospělých jako komunikační proces, sebevýchovy, sebevzdělávání, volný čas dospělých, dospělý ve volném čase, netradiční didaktické systémy, rekvalifikaci, motivační faktory k učení, distanční studium, profesní vzdělávání, funkce vzdělávání v postproduktivním věku, fenomén stáří a aktivizaci seniorů. Součástí je sociální situace vybraných seniorských skupin a ageismus. Studenti získají vědomosti z dané oblasti, které mohou aplikovat v rozsáhlé praxi. Cíle předmětu (learning outcomes): Po absolvování kurzu bude student/ka schopen: - Definovat cíle andragogiky, orientovat se v historických souvislostech vzniku andragogiky v kontextu sociálních hnutí - Orientovat se v didaktických metodách andragogiky, uchopit téma komunikace v andragogice - Nahlédnout do oblastí profesního vzdělávání, formálního a neformálního vzdělávání a učení - Navrhnout a vytvořit v týmu projekt, prezentovat návrh projektu - Pohlédnout na vlastní celoživotní učení - Proniknout do oblasti aktivizace seniorů, získá náhled na situaci seniorů ve společnosti v kontextu gerontagogiky Klíčová slova Profesní vzdělávání, aktivizace, komunikace, didaktika, principy vzdělávání, distanční vzdělávání, celoživotní učení, aktivizace seniorů, vzdělávání seniorů, ageismus, srovnávací andragogika, sociální hnutí. V seminární části výuky studenti posoudí sociální mobilitu a změny v životních šancích současné společnosti a reakce na ně. Budou reagovat na vybraná témata předmětu, budou se zabývat demokratizací společnosti a s ní nárůst příležitosti k sociálnímu vzestupu jedince, dalšími opěrnými body mohou být: otázka zaměstnanosti, role vzdělávání a podnikání, vnímání změn v životních šancích, dále pak vzdělávání v postproduktivním věku, sociální situace seniorů u nás a ve světě, stárnutí populace, atd. Vzdělávání dospělých ve světě – trendy, nabídky, možnosti, oblasti profesního a distančního vzdělávání. 1. Andragogika, její význam a poslání, současná situace ve vzdělávání dospělých, trendy v andragogice. Definování andragogiky, stručný historický kontext a vybrané osobnosti, sociální hnutí jako významný faktor pro utváření andragogiky. Vzdělávání dospělých jako sociální hnutí. 2. Celoživotní učení a vzdělávání v kontextu současné společnosti, u nás i ve světě, rozdíl mezi celoživotním učením a vzděláváním. Trendy v celoživotním učení. 3. Didaktická teorie vyučování dospělých, didaktické formy, didaktické metody, didaktická kostka, didaktické principy ve vzdělávání, pyramida naslouchání, projektování. Fáze tvůrčího procesu, projektování v andragogice. 4. Výuka dospělých jako komunikační proces, asertivní jednání, kreativita dospělého, alternativní metody ve vzdělávání dospělých. 5. Sebevýchova a sebevzdělávání dospělých, volný čas dospělých a dospělý ve volném čase. Nejrůznější alternativy sebevzdělávání, formální a neformální vzdělávání a učení. Bariéry ve vzdělávání dospělých. 6. Oblasti rekvalifikace, současná situace na trhu práce, nezaměstnanost a rekvalifikace 7. Stáří jako společenský fenomén, aktivizace a vzdělávání seniorů 8. Projektování jako součást profese sociálního pedagoga, tvorba projektu. Informace ke kombinované nebo distanční formě Rozsah konzultací (soustředění) 2 hodin za týden Rozsah a obsahové zaměření individuálních prací studentů a způsob kontroly V rámci distanční části výuky plní úkoly vyučujícího dle zadání v e-learningového kurzu. Mimo jiné studenti zpracují seminární práci v uvedeném rozsahu a vloží ji do e-learningového kurzu daného předmětu do data uvedeného v kurzu. 1) Studenti vytvoří snímek volného času podle pokynů vyučujícího (viz. lekce v moodlince) 2) Studenti vytvoří projekt, projektovou dokumentaci a připraví k možné realizaci Studijní literatura a studijní pomůcky Beneš, M. Úvod do andragogiky. Praha: Karolinum, 1997. Mužík, J. Andragogická didaktika. Praha: Codex Bohemia, 1998. Mužík, J. Profesní vzdělávání dospělých. Praha: ASPI, 2000. Stuart-Hamilton, I. Psychologie stárnutí. Praha: Portál, 1999. Pacovský, V. O stárnutí a stáří. Praha: Avicenum, 1990. Rabušic, L. Česká společnost stárne. Brno: MU, 1995. Říčan, P. Cesta životem. Praha: Panorama, 1990. Haškovcová, H. Fenomén stáří. Praha: Panorama 1989. Pávková, J. a kol. Pedagogika volného času. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-295-5. Šindlerová, I. Základy distančního vzdělávání. Olomouc: UP v Olomouci, 2005. ISBN 80-244-1224-1. Hrdlička M., Kuric.J, Blatný, M. Krize středního věku – úskalí a šance. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-168-9. Průcha, J., Veteška, J. Andragogický slovník. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3960-1. Janečková, H., Vacková, M. Reminiscence. Využití vzpomínek při práci se seniory. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-581-3. Grun, A. Život je teď. Umění stárnout. Praha: Portál, 1998. ISBN 978-80-7367-749-7. Kulich, J. Komparativní studium andragogiky. Olomouc, UP v Olomouci, 1999. Bez ISBN Vidovicová, L. Stárnutí, věk a diskriminace – nové souvislosti. Brno: MUNI, 2008. ISBN 978-80-210-4627-6. Skovajsa, M. a kol. Občanský sektor. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-681-0. Plamínek, Jiří. Vzdělávání dospělých. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3235-0. Machonin, P., Tuček, M., a kol. Česká společnost v transformaci. Praha: SLON, 1996. Rabušic, L. Česká společnost a senioři. Brno: FF UK, 1997. Tournier, P. Osamělost mezi lidmi. Praha: Návrat domů, 1998. Kulich, J., ed. Komparativní studium andragogiky - příklady, 1-5. Olomouc: Andragogé, 1999. Všetulová, M. Klíčové role v distančním vzdělávání. Olomouc: CDV UP, 2005. Distanční texty, materiály a prezentace v isu