Krizová intervence Příklad – Martina (tatínek), Kamila, Marie, studenti Rovina odborné a laické pomoci Odborná i laická rovina —Mezi metody sociální práce patří krizová intervence, kdy vnitřní a vnější spouštěče krizí ohrožují život jedince i celých skupin, a pokud člověk nenachází ve svém prostředí pomocné mechanismy, je zde sociální pracovník, který situaci řeší. —Odborná stránka krizové intervence předpokládá speciální výcvik sociálního pracovníka, který zvládá spolu s klientem celý proces napomáhající k vyrovnání situace (Vodáčková, 2007). —Krizová intervence ovšem může být v jednodušších případech řešena i laikem (jedinec často vstupuje do problémů svých blízkých, přátel, žáků, studentů, klientů a hledá možná východiska Úvaha •Utrpení patří k lidskému životu •Krize patří k životu, jinak by nás nebavil •Krize je (může být) šancí •Neplatí to pro všechny krize •Krize je situace v ohrožení •Pravda se vyjevuje prožitkem, ne pouhou informací V krizi selhávají běžné obranné mechanismy Psychosociální krize je časově omezena Snaha vytvořit novou rovnováhu Reakce na krizi – agrese, útěk, zmrznutí Vědomé adaptivní postupy v krizi •Respektovat emoce •Schopnost sdílet a sdělovat •Dobrý kontakt s tělem (člověk v krizi nevnímá bolest, nevnímá tělo) •Kontakt, vcítit se •Kontakt s vlastními potřebami •Vědomí vlastní hranice •Využít vlastních zkušeností, dát na rady a zkušenosti druhých Důležité •Schopnost využít přirozené komunity lidí •Schopnost využít vzorců kolektivního chování •Inspirovat se zkušenostmi, vyprávěním, příběhy •Zapojení fantazie, tvořivosti, neuvěřitelné řešení Fáze krize se podobají fázím tvořivého řešení •Řada vynálezů vznikla v nouzi, •v krizi •Tvořivé řešení •Víra a naděje •Bez naděje je svět děsivým místem •Nalézt smysl v utrpení (neuróza je utrpení jehož smysl nelze nalézt) • Přežít krizi •Záleží na vývojové etapě •Situaci, historii rodiny,.... •55 procent krizí – pocity prázdna, hodnotového vákua •Krizi vyvolává spouštěč – příčiny krize •Poslední kapka nemusí být příčina – chronologický čas Možné krize •Vývojové krize – z dospívání •Krize ze ztráty – ohrožení života,... •Krize související s traumaty •(důležité jsou sny, noční děsy, zbytky raných strachů, někdy předjímají těžkosti, které přijdou, duše je schopna předjímat věci) Klasifikace životních událostí •Stresory mohou být -ztráta, změna, volba... •Náhradní řešení nebo volba menšího zla Krize – sociální pracovník musí zjistit, co se děje, kdo je vlastně klient, jakmile je klient nečitelný hned doporučit odbornou pomoc •Nejrozšířenější symptom – úzkost •Obranné mechanismy proti úzkosti •(Máme je? Co je pro nás tím mechanismem, reflexe vlastních mechanismů.) • • Základní informace ke krizové intervenci •Dostat se do reálné situace klienta •Naladění se na celkovou situaci člověka •Co s čím souvisí •Musíme se dostat ke klientovi •Důležitá je opravdovost •Lidé se brání manipulaci •Dostat se do hodnot klienta •Co je pro něco důležité •Pracovat s vlastním pocitem Upozornění •Nenabízet hned řešení •Klást jednoduché otázky •Je třeba dát rozhovoru směr •I když klient řekl co chce, musíme zjistit co opravdu chce Kroky krizové intervence •Může probíhat kdekoliv •Nedoporučuje se tváří v tvář, klient si potřebuje oddychnout, uhnout očima •Klient má mít možnost odejít •Kapesník, něco chytit do ruky, nemá být sterilní prostředí •Napít se vody •Umýt, toaleta •Informovat klienta o čase •Představit se Další možné postupy •Hračka, časopis •Vytvoření bezpečného rámce, místa •Klient se nemusí identifikovat •Věci, které orientují, uklidňují •Posoudit emoční stav dotyčného •Navázat kontakt •Nebýt soudce •Možnost spontánně mluvit, ale dát i otázky, něco se dozvědět další •Důležité zjistit, jestli klient už někde řeší problém •Neptat se na zaměstnavatele •Povídat, povídat, emočně se vyjádřit •Je třeba si někdy vytvořit nějakou strukturu •Vlastními slovy shrneme, co nám klient řekl •Co nejosobněji •Zprostředkovat kontakty odborné pomoci Upozornění •Pozor na závažné situace, ohrožení zdraví a majetku •Stále se vracet k zakázce, na co nás klient potřebuje •Zkušenost je důležitější než odborná příprava •Zjistit přítomné obranné strategie – jestli už někdy byla podobná situace a jak jí řešil •Podle toho poznáme jeho síle i slabiny •(kdo mluví o tom, že se zabije, může se zabít) Význam sociální sítě, krize, rozdělení •Významnou roli ve zvládání krizí sehrává sociální síť, kterou má člověk kolem sebe vytvořenu. Sociální pracovní sleduje vnitřní a vnější spouštěče krizí a napomáhá adaptaci objektu na vlastní vývoj a hybris – zpupnost, „citlivé místo“. •Krizová intervence může být spojena s pojmy: ztráta objektu, volba, změna. •Krize dělíme na zjevné, latentní; akutní chronické. •Dělení probíhá podle závažnosti. Průběh krize ovlivňuje časový rámec, krizový stav, který může být prohlouben syndromem psychického ohrožení. •Je nutné sledovat akutní reakci na stres, jestli se jedná o reakci aktivní, nebo pasivní. • •Řešení krize se neobejde bez svépomoci a vzájemné pomoci, krizová intervence předpokládá v současné době spíše environmentální aspekt (poukazování na deficit ve službách – např. samoživitelka, gambler, chronicky nemocný, oběť…) • •Sociální pracovník definuje minimální cíle, významná je prevence možného zhoršení stavu a kontext klientových vztahů, aktivní i direktivní. • •Co se týká samotného procesu, tak nastupuje okamžitá redukce ohrožení, kterou zvládají krizová pracoviště, kde proběhne první odhad a posouzení, dále pak psychiatrická anamnéza, formulace hypotézy a intervence (Vodáčková, 2007). • Shrnutí – specifické znaky krizové intervence •Okamžitá pomoc •Redukce ohrožení (utváření emocionální podpory, pocitu bezpečí, atd.) •Koncentrace na problém „tady a teď“ •Časové ohraničení •Intenzivní kontakt krizového interventa s klientem •Od trpělivého empatického naslouchání až po direktivní zásah v situaci ohrožení zdraví a života •Individuální přístup ke klientovi Krizovou intervenci v praxi tvoří nejčastěji tyto aktivity •Poskytnutí emocionální podpory a pocitu bezpečí •Usnadnění komunikace •Podpora ventilace emocí •Konfrontace s realitou a eliminace tendencí k odmítání a zkreslení reality •Odhalení skryté zakázky •Zhodnocení dosavadních adaptačních mechanismů a využití efektivní adaptačních mechanismů •Mobilizace zdrojů pomoci – sociální síť •Vytvoření plánu pomoci • Čemu se vyvarovat •Utěšování, přesvědčování, dobr rad •Tlumení emocionální emoci – místo nebreč, ...můžeš se vyplakat“ •Vynucování rychlých rozhodnutí •Bagatelizování intenzivních projevů krizové reakce (spánek, alkohol, přijímání potravy,...) •Příliš časnému podávání uklidňujících léků Doporučení •Studium literatury •Frankl, Vodáčková • • • •