Základy speciální pedagogiky 7 etopedie

Systém ústavní, ochranní a preventivní péče

Obsah lekce

Ústavní a ochranná výchova, právní rámec ústavné a ochranné výchovy, zařízení pro výkon ÚV a OV, středisko výchovné péče

Ústavní a ochranná výchova

  • Edukace jedinců s poruchou chování, mluvíme-li o segregovaném edukačním prostředí, probíhá ve školských zařízeních pro výkon ochranné a ústavní výchovy, ale i ve věznicích pro mladistvé.
  • Praxe v zařízeních pro výkon ochranné a ústavní výchovy směřuje k dětem a mládeži s poruchami emocí a chování, u nichž závažnost (stupeň) poruchy neumožňuje realizaci reedukace v přirozeném sociálním prostředí.
Právní rámec ústavní a ochranné výchovy

  • Ústava ČR – 1993
  • Úmluva o právech dítěte – 1989 OSN, v ČR publikována pod č. 104/1991 Sb.
  • Zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně právní ochraně dětí
  • Zákon č. 218/2003 Sb., o odpovědnosti mládeže za protiprávní činy a o soudnictví ve věcech mládeže
  • Zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy a ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních

Zařížení pro výkon pchranné a ústavné výchovy

  • Výkon ústavní a ochranné výchovy upravuje zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních. Zařízeními jsou:
    • Diagnostický ústav
    • Dětský domov
    • Dětský domov se školou
    • Výchovný ústav
  • Jsou to zařízení pro dětí/ mladistvé s nařízenou ÚV nebo uloženou OV zpravidla ve věku od 3 do 18 let, popřípadě osobě do 19 let
  • Poskytují péči i dětem, jimž bylo nařízeno předběžné opatření
  • Zařízení může poskytovat ubytování a stravování zletilé nezaopatřené osobě po ukončení výkonu ÚV či OV, připravující se na budoucí povolání, nejdéle však do věku 26 let


Diagnostický ústav (DÚ)

  • Děti a mládež s nařízenou ÚV nebo OV, nařízeným předběžným opatřením nebo na žádost rodičů či jejich zákonných zástupců (důvodem jsou poruchy chování)
  • Délka pobytu zpravidla 8 týdnů – diagnostická a zdravotní šetření, probíhá vzdělávání, terapeutická činnost, výchovná sociální a organizační zajištění
  • Úkoly:
    • Diagnostické
    • Vzdělávací
    • Terapeutické
    • Výchovné a sociální
    • Koordinační
  • DÚ poskytují i nezbytnou péči dětem a mladistvým, zadrženým na útěku nebo policií při trestné činnosti, na základě rozhodnutí soudu o předběžném opatření
  • Základní organizační jednotka – výchovná skupina
  • Pro mládež s ukončenou povinnou školní docházkou jsou zřizované diagnostické třídy pro přípravu na budoucí povolání
  • Ve třídě max. 8 žáků
  • Po diagnostickém pobytu je dítě umístěno s předáním veškeré dokumentace a doporučením (dle rozhodnutí soudu):
    1. Zpět do rodiny
    2. Dětského domova – nemá závažné poruchy chování
    3. Dětského domova se školou – má závažnější poruchy chování
    4. Výchovného ústavu

Dětský domov (DD)

  • Zajišťuje péči dětem s nařízenou ústavní výchovou, které nemají závažné poruchy chování
  • Ve věku od 3 do 18 let (do 26 let)
  • Děti, o něž nemá, kdo pečovat nebo jimž nelze ze sociálních důvodů zajistit péči ve vlastní rodině, popřípadě náhradní rodinnou péči
  • Základní organizační jednotka – rodinná skupina 
  • Děti navštěvují školy mimo DD podle věku

Dětský domov se školou (DDŠ)

  • Děti/mladiství s nařízenou ústavní výchovou, výjimečně s uloženou ochrannou výchovou
  • Umísťovány děti od 6 let do ukončení povinné školní docházky
  • Nemůže-li se po ukončení povinné školní docházky pro svoje závažné poruchy chování dítě vzdělávat ve SŠ mimo zařízení nebo nepracuje je přeřazeno do VÚ
  • Základní organizační jednotka – rodinná skupina
  • Vzdělávání probíhá přímo v zařízení dětského domova se školou

Výchovný ústav

  • Mladiství starší 15 let se závažnými poruchami chování, u kterých byla nařízena ÚV a uložena OV
  • Dítě starší 12 let, má-li uloženou OV a jeho chování se projevují tak závažné poruchy, že nemůže být umístěno DDŠ
  • Plní úkoly výchovné, vzdělávací a sociální
  • Základní organizační jednotka – výchovná skupina
  • Ve škole při zařízení třídy s max. počtem 8 dětí
  • Je zde možno dokončit si povinnou školní docházku a střední vzdělání – nejčastěji se zřizuje:
    • Praktická škola
    • Odborné učiliště
    • SOU
  • Pro ty, co se nepřipravují na budoucí povolání, může být zřízena pracovně – výchovná skupina

Věznice pro mladistvé

  • Pobyt mladistvých odsouzených k trestu odnětí svobody v tomto typu zařízení je další možností edukace jedinců s poruchou chování (závažnějšího charakteru) v segregovaném edukačním prostředí
  • Ve věznicích všech základních typů, tedy i ve věznicích pro mladistvé pracují s odsouzenými zásadně stabilní týmy zaměstnanců Vězeňské služby, složené ze speciálního pedagoga, psychologa, sociálního pracovníka, vychovatelů a dozorců s odpovídající speciálně odbornou přípravou
  • Jednomu vychovateli je svěřeno do péče zpravidla nejvýše 20 odsouzených


Středisko výchovné péče

  • Školní zařízením pro preventivní výchovnou péči
  • Účelem zařízení preventivní výchovné péče je předcházet vzniku či rozvoji negativních projevů chování, zmírňovat nebo odstraňovat příčiny nebo důsledky již vzniklých problémů v chování
  • SVP poskytuje konzultace, odborné informace a pomoc osobám odpovědným za výchovu, pedagogickým pracovníkům předškolních, škol, školských zařízení v oblasti výchovy a vzdělávání dětí v riziku nebo projevy poruch chování
  • SVP spolupracuje s PPP a v případě dětí se zdravotním postižením i se speciálně pedagogickými centry a se školami nebo školními zařízeními v případě prevence sociálně patologických jevů a drogových závislostí
  • Pracovníci v SVP:
    • Psycholog
    • Etoped
    • Vychovatel
    • Sociální pracovník

  • Funkce středisek pro rodinu je podpůrná, a proto za výchovu zůstávají zodpovědní rodiče
  • Velmi důležitá je pravidelná docházka dítěte do střediska, na níž jsou závislé výsledky práce
  • Je kladen důraz na svobodné rozhodnutí klientů, spolupráci rodičů a jejich snahu zlepšit výchovné podmínky a vztahy v rodině

Literatura

VOJTOVÁ, Věra. Kapitoly z etopedie. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008. 136 s. ISBN 9788021045736.

VOJTOVÁ, Věra. Úvod do etopedie : texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2008. 127 s. ISBN 9788073151669.

Zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů. Dostupné z: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2002-109/zneni-20140101