Nikolaj navštěvuje 7. ročník základní školy v Brně. Je přiměřeně tělesně vyspělý, průměrné výšky a váhy. O školu nejeví zájem a jeho prospěch se značně zhoršil od vysazení medikace na ADHD. Učivo ale zvládá bez problémů, když se přenese přes svou zlost a nechuť. Látce tedy rozumí, nedělá mu problém pochopit nové věci, rychle si vše zapamatuje. Při plnění domácích úkolů je roztržitý, velmi záleží na předmětu, ze kterého zadaný úkol je. Často si úkoly neplní vůbec. Přestože látce rozumí a zvládá ji bez problémů, kvůli svým problémům je značně pozadu. Pomůcky do školy si pravidelně zapomíná, z čehož je následně rozzlobený sám na sebe. V hodinách vyrušuje, je roztržitý, po zadání práce ho nejprve popadne vztek a až po překonání afektu začne práci plnit. Nerespektuje zvukové signály pro začátek vyučování a konec přestávek. Samotné plnění zadané práce mu problémy nedělá, sám se však podceňuje a očekává, že je má vyřešené špatně. Se svým pobytem v SVP v internátním programu souhlasil no po přijetí se vyjadřoval, že je ve vězení. Své problémy uměl pojmenovat a uvědomoval si je, chtěl na nich pracovat. Všeobecný přehled a vyjadřování je v normě žáka 7. třídy, avšak s látkou je značně pozadu.