Samuel navštěvuje 5. ročník základní školy v Brně. Je přiměřeně tělesně vyspělý, přiměřené výšky a váhy. Jeho vztah ke škole je sice obecně pozitivní, jeho prospěch se ale od rozvodu rodičů zhoršil. Učivo nadále zvládá bez větších problémů, prospěchem se však zařadil mezi průměrné žáky třídy. Největším problémem jsou Samuelovy agresivní projevy v hodinách a o přestávkách, kdy se vulgárně vyjadřuje a někdy spolužáky fyzicky napadá. Nechá se velmi snadno vyprovokovat a rozrušit. V hodinách často ignoruje zadání učitelů a jejich autoritu, vyrušuje ostatní spolužáky a snaží se je vyprovokovat, nebo se jim vysmívá. Během přestávek byl s kamarády několikrát přichycen při kouření v areálu školy. Pomůcky do školy i úkoly má většinou bez problémů připravené a v obdobích "klidu" zvládá průběh hodiny bez problémů, zvládá samostatnou práci, problém mu dělá práce ve skupině, pokud mu složení skupiny nevyhovuje. Samuel byl do internátního pobytu SVP zařazen po žádosti školy, se kterou matka i on souhlasili. Své problémy si uvědomuje a chce s nimi něco dělat. V afektu se však neumí ovládnout a reaguje agresivně. O pobytu se často vyjadřuje jako o "vězení" a vadí mu přísně strukturovaný program a neustálý dohled. Samuel má velmi rozvinutý náhled na své chování a reakce, umí je verbalizovat, nestihne se však včas ovládnout.