SOp221 Pedagogicko-psychologická diagnostika Diagnostika: metódy a postupy poznávania (presah k rozhodovaniu) ▷Meno ▷Čo by ste chceli aby som o vás vedel ▷Skúsenosti s diagnostikou ▷Predmety, ktoré by sa týkali diagnostík ▷Bakalárka? Diplomka? 8. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Cíle disciplíny. Psychologická versus pedagogická diagnostika. Základní dělení diagnostických metod. Etická pravidla pedagogicko – psychologické iagnostiky. Možnosti účelného zacházení s diagnózou versus negativa možného „nálepkování“ člověka. 9. Měření v psychologii. Úrovně měření v psychologii. Psychometrika a její možnosti a meze. Principy konstruování testu a dotazníku. Vlastnosti testových metod, chyby v měření. Normy, standardy, percentil, sten, Gaussova křivka, mentální věk, IQ. 10. Testy osobnosti a testy výkonu. Jednodimenzionální a vícedimenzionální inteligenční testy. Projektivní techniky, jejich možnosti a meze. Osobnostní dotazníky. Testy speciálních schopností. (Uveďte a popište konkrétní metody v jednotlivých kategoriích). Interkulturní souvislosti testování inteligence: culture-fair testy. 11. Klinické metody v psychodiagnostice. Princip a využití klinických metod obecně, výhody a nevýhody těchto metod. Diagnostický rozhovor, pozorování, anamnéza, analýza spontánních produktů. 12. Pedagogicko – psychologická diagnostika dětí a mládeže. Specifika dětské diagnostiky, vstupní diagnostický rozhovor s dítětem a jeho pravidla. Kresba jako královská metoda diagnostiky dítěte a její možnosti. Projektivní metody v dětském věku, konkrétní příklady kresebných a manipulativních technik. Diagnostika vývojových poruch učení. Testování dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí. Takeaway? ▷Príprava na štátnice ▷Porozumieť princípom, mať prehľad – pre pochopenie a kritické zhodnotenie ▷Možnosť využiť (niektoré metódy) Čo by ste ako pedagógovia/psychológovia chceli zisťovať? ▷Správny rozvoj ▷Vztahy ve skupině ▷Vztahy ve rodině ▷Hodnoty ▷Životní styl ▷Kariérní poradenství ▷Inteligence ▷Temperament ▷Emoční inteligence ▷Predispozice ▷Ako by prebiehala „administrácia“ (testovanie) ▷V akých podmienkach ▷Príklad položiek /úloh ▷Koľko položiek, ako veľa času by to zabralo ▷Ako by sa to vyhodnocovalo ▷Ako by boli získané info využité ▷ Organizačné info ▷Dochádzka ▷Vyučujúci (a termíny, Dr. Strobachová, Mgr. Čunek, Mgr. Kemková) ▷Literatúra: ▷Ter Laak, J. J. F. (2015). Psychologická diagnostika. Jak řešit otázky klientů: Průvodce pro studenty, výzkumníky a praktické diagnostiky. Brno: Masarykova univerzita. ▷Svoboda, M., Krejčířová, D., & Vágnerová, M. (2015). Psychodiagnostika dětí a dospívajících (Třetí vydání). Praha: Portál. ▷Mertin, V., & Krejčová, L. (Eds.). (2012). Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnnostika. Praha: Wolters Kluwer ČR. ▷Gould, S. J. (2008). The mismeasure of man (Rev. and expanded, with a new introduction). New York: W.W. Norton. Ďalšie zdroje ▷ A close up of a sign Description automatically generated A picture containing text, sign, man Description automatically generated A close up of a logo Description automatically generated A picture containing drawing Description automatically generated A person holding a sign Description automatically generated A close up of a sign Description automatically generated A picture containing light, drawing Description automatically generated