Úvodní informace + první četba
Vážení studenti,
výstupem tohoto předmětu je zkouška. K této zkoušce bude třeba nastudovat informace vymezené okruhy ke zkoušce:
Aktualizace k 29.5.: Zde vkládám sedm průřezových okruhů, které vám mohou pomoci zorientovat se ve výše uvedených Okruzích ke zkoušce. Nejde o okruhy ke zkoušce jako takové, ale o jakási průřezová témata.
V interaktivní osnově byste měli nalézt základní informace k jednotlivým okruhům. V případě, že by nebyla formulace některého okruhu srozumitelná nebo něco chybělo, neváhejte mne kontaktovat (e-mail: cervenka@ped.muni.cz).
V případě potřeby je možné domluvit distanční setkání prostřednictvím aplikace MS Teams a vaše otázky probrat.
Co se týče termínu a formy zkoušky, v současné chvíli nejsem schopen tyto informace v jasné podobě podat. Nicméně, předpokládám, že zkouška proběhne v průběhu zkouškového období (ideálně květen-červen 2020) a že bude mít podobu písemnou. Vše upřesníme a domluvíme se dle vašich termínových možností a potřeb.
U většiny témat, která se v jednotlivých kapitolách Osnov objevují, jsou též prezentace v pdf. Ty vám nabídnou základní strukturu pojetí daného tématu. K ucelenému uchopení témata však nestačí, proto jsem nahrát i další texty. V některých případech budete muset pátrat po on-line zdrojích (kupř. na webu MŠMT ČR atp.).
Základní literatura:
VOJTOVÁ, Věra. Kapitoly etopedie I. Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti. 2. rozšířené vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2008. 136 s. učebnice. ISBN 978-80-210-4573-6.
VOJTOVÁ, Věra. Úvod do etopedie. 1. vydání. Brno: Paido, 2008. 128 s. pedagogická literatura. ISBN 978-80-7315-166-9.
Základní doporučená literatura:
VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku poruch chování a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. 1.vyd. Brno: Muni Press, 2010. 336 s. ped. ISBN 978-80-210-5159-1.
První četba
Doporučuji prostudovat celou Helusovu knihu Dítě v osobnostním pojetí, zde nabízím alespoň část, kterou vnímám pro naše účely jako stěžejní. Zaměřte se na téma vývojových předpokladů pro rozvoj osobnosti a na situace, kdy jsou tyto předpoklady nenaplňované či jejich naplňování je blokováno - zde je souvislost s poruchou chování, kterou vnímáme (viz kupř. Vojtová 2008) jako zvláštní bariéru/překážku mezi dítětem a jeho rozvojem. Ač o tom Helus zde nepíše, lze uvažovat o tom, že dopady toho, co označujeme za poruchu chování, mají v sobě riziko, že budou představovat takovou překážku.
Matoušek a Matoušková - téma etiologie "problémového" chování.
Doporučuji shlédnout tuto krátkou přednášku. Lze k videu nastavit i české titulky. Doporučuji prozkoumat celý portál TED.com případně i české mutace TEDx.
Krátká přednáška prof. Höschla (v češtině) k tématu etiologie psychických nemocí - téma vrozené x získané. Lze se zde inspirovat i pro uvažování o "problémovém" chování.