Agresivita a agrese Agrese • v sociologickém a sociálně-psychologickém smyslu chování, které vědomě a záměrně poškozuje druhého, ubližuje mu, způsobuje mu utrpení, omezuje ho a násilně mu brání ve výkonu činností, které chce vykonávat • www.sos-ub.cz/prevence/agrese.pdf Agresivita ≠agrese • agresivita – vlastnost člověka, motivační základna pro některé typy chování (např. pro agresi, tendence k agresi) • agrese – útočné chování, jeden z projevů agresivity Teorie • teorie přirozeného sklonu – pozitivní i negativní využití, antisociální i prosociální chování (porušování i donucování k pravidlům) – rituály k přesměrování agrese na jiné, nikoli nebezpečné cíle – etologie (Lorenz), sociobiologie • teorie reaktivní – agrese jako odpověď na soubor vnějších nebo vnitřních podnětů – teorie frustrace (radikálně: každá frustrace vede k agresi) – náhradní objekt – obětní beránek – situace vyvolávající agresi+typ osobnosti • agrese jako forma sociálně naučeného chování – není vrozená, není jen reakcí, je to naučený vzorec chování – Bandura – výzkum vlivu masmediální prezentace násilí na vyvolání reálného agresivního chování (srov. s PC hry, thrillery...) • výsledky nejednoznačné • zjištění – násilí v médiích zvyšuje schopnost vidět násilí a utrpení bez průvodních emocí – banalizace násilí Teorie • neoasocianistická kognitivní teorie ▪ averzivní událost nebo zkušenost vyvolává negativní pocity a stavy (otrávenost, zlobu, hněv), jež aktivizují tendenci buď k agresi nebo útěku ▪ obě alternativy projdou kognitivním procesem a v jeho důsledku jedince jednou z nich reaguje – agrese či útěk ▪ souvislost s inteligencí, vzděláním, morální orientací a hodnotovým systémem jedince ▪ agresivita není jen vrozená, není jen reaktivní, není jen naučená – je součástí širšího celku, neboť je vázána na osobnost a její mravní a intelektuální vybavenost, na její sociální zázemí, interpersonální vztah a vazby apod. Výzkumy agresivního chování • crowding, vliv davu • anonymita • blazeovaný postoj ve městě • vandalismus Banální zlo (H. Arendt) ▪ vědomé odpoutání zlého činu od jeho původního skutečného významu a jeho proměnu ve všední, rutinní akt ▪ proces s Adolfem Eichmannem (jeden z organizátorů holocaustu) – neschopnost pochopit podstatu způsobeného zla, Eichmannův pocit neviny – nebyl schopen vnímat, představit si cokoli v z perspektivy jiného člověk • banalizace zla ▪ konkrétní lidská bytost je proměněna v představitele druhu, který je prohlášen za méněcenný ▪ člověk je proměněn v součást byrokratické mašinerie (mění se v položku, číslo) ▪ manipulace s druhým člověkem je prováděna jako každodenní, všední aktivita podle přesně stanovených „racionálních“ pravidel • souvislost s moderními ideologiemi a byrokratickou racionalizací světa Klíčové zdroje Velký sociologický slovník. 1996. Praha: Karolinum