Metodologie 1 Lekce 1 24. 2. 2020 Lenka Slepičková Toto je podpůrný vizuální materiál pro přednášku, nikoli její vyčerpávající záznam! Studijní materiály a požadavky k ukončení předmětu Toto je podpůrný vizuální materiál pro přednášku, nikoli její vyčerpávající záznam! •Proč metodologie? • •sli.do •2114 Toto je podpůrný vizuální materiál pro přednášku, nikoli její vyčerpávající záznam! Věda jako způsob poznávání světa •Práce v trojicích Věda jako sociální aktivita •„Kritéria rozlišující to, co je a co není věda, se utvářejí uvnitř jednotlivých společenství vědců.“ (Hendl, 2005, s. 31). • •" ... věda je to, co za vědu považují vědci v daném oboru.“ (Disman, 1993, s. 13) • Toto je podpůrný vizuální materiál pro přednášku, nikoli její vyčerpávající záznam! Vědecké zkoumání je •Empirické •Přinášející zobecňující vysvětlení – teorie •…………………………….. •Systematické, organizované, plánované •Respektující pravidla •Objektivní •Verifikovatelné a opakovatelné (vědecká tvrzení je možné ověřit a dokázat) •Otevřené kontrole •Kumulativní • Toto je podpůrný vizuální materiál pro přednášku, nikoli její vyčerpávající záznam! Přírodní vs. sociální věda •4 FeS + 7 O2(g) → 4 SO2(g) + 2 Fe2O3(s) •an = a1 + (n - 1)d •s = v . t • •X • •„Jen“ • •Pravděpodobnostní závěry •Omezená platnost závěrů •Obtížné nalezení důkazů o kauzalitě (obtížné naplnění podmínek kauzality) • (Disman, 1998:15) Toto je podpůrný vizuální materiál pro přednášku, nikoli její vyčerpávající záznam! Zvyšování prodeje biopotravin souvisí se zvyšujícím se počtem dětí s autismem Korelace = statistický vztah mezi proměnnými Kauzalita = příčinná souvislost mezi proměnnými (je nutné splnit podmínky kauzálního vztahu) Toto je podpůrný vizuální materiál pro přednášku, nikoli její vyčerpávající záznam! Převzato z www.biostatisticka.cz Hypotéza, závislá a nezávislá proměnná Hledání intervenující proměnné • •Počet utonutí v létě se zvyšuje spolu s prodejem zmrzlinářských výrobků. • •Čím více hasičských jednotek vyjede k požáru, tím je větší škoda. • •Úroveň čtenářských dovedností žáka souvisí s velikostí bot. • • Proč to je ve vědách, zabývajících se člověkem, tak složité? • •Rozsáhlost přirozených systémů v soc. vědách (mnoho faktorů, různé typy zkreslení), vždy pracujeme s redukovaným popisem reality. Redukce se týká 4 prvků výzkumu (počtu pozorovaných proměnných, vztahů mezi nimi, časového kontinua na 1 bod, populace na vzorek) •Aktér, který má své motivy, záměry, cíle (subjektivita aktéra) •Výzkumník jako součást zkoumaného světa (subjektivita výzkumníka) •Většinu jevů nelze zkoumat přímo, ale zprostředkovaně •Nemůžeme manipulovat s lidmi nebo na nich činit pokusy • • Toto je podpůrný vizuální materiál pro přednášku, nikoli její vyčerpávající záznam! Pomůže nám experiment? •Experiment = jediná výzkumná metoda, která umí dokázat kauzální vztahy • •Výzkumník manipuluje s nezávislou proměnnou (např. metoda výuky, tréninkový plán, léčba, vystavení sledování programu s násilným obsahem, intenzita osvětlení) a zjišťuje, jaký to má důsledek na závisle proměnnou (např. množství znalostí, uběhnutá rychlost, zdravotní stav, agresivita, pracovní výkon) • • Toto je podpůrný vizuální materiál pro přednášku, nikoli její vyčerpávající záznam! Klasický experiment 1.Náhodné rozdělení do experimentální a kontrolní skupiny (experiment porovnává účinky!) 2.Měření 3.Vystavení experimentální skupiny experimentální proměnné (kontrolované výzkumníkem) 4.Měření – existuje statisticky významný rozdíl mezi skupinami? • Toto je podpůrný vizuální materiál pro přednášku, nikoli její vyčerpávající záznam! •Cílená fyzioterapie má na rovnováhu pacientů po mrtvici lepší efekt než standardní péče. Převzato z www.biostatisticka.cz •Ženy, které v průběhu těhotenství a porodu obdrží kontinuální péči porodní asistentky, mají lepší porodní výsledky než ženy procházející standardní péčí. Převzato z www.biostatisticka.cz •MŮŽEME PROVÉST EXPERIMENT? • • •Dosahuje lepších školních výsledků dítě vychovávané chůvou, nebo rodiči? • •Způsobuje užívání hormonální antikoncepce nárůst duševních potíží? Opakování, shrnutí •Najděte intervenující proměnnou •Co na to vědci? •Výzkumníci z Juan March institutu v Madridu varují: •- Muži, kteří doma zastávají domácí práce, mají méně sexu s partnerkou. •- Muži, kteří uklízejí, jsou pro ženy sexuálně méně přitažliví. •- Muži, kteří se ženským pracím v domácnosti nevěnují, mají sexu téměř dvakrát tolik. • Rozhodněte o pravdivosti nebo nepravdivosti následujících výroků. •1. Experiment je jedna z nejčastěji využívaných metod výzkumu v sociálních vědách. • •2. Skutečnost, že věda je kumulativní znamená, že nové vědecké poznatky rozvíjejí ty předchozí. • •3. Cílem experimentu je ověřit kauzální vztah. • •4. V experimentu výzkumník manipuluje se závislou proměnnou.