Úkol č. 1 ZPĚTNÁ VAZBA Výzkumná otázka není otázka kladená účastníkům našeho výzkumu! •Výzkumná otázka: •Jakým způsobem vás balbuties omezovala v začleňování do kolektivu na základní škole a jakým způsobem na střední škole? •Výzkumná otázka: • Kdy a za jakých okolností jste se poprvé dozvěděli o postižení vašeho dítěte? •Co vám pomohlo k vyrovnání, že se vám narodilo mentálně postižené dítě? •Jak se vyvíjely vztahy s vaším okolím po narození dítěte? • Výzkumnou otázku formulujme jako otázku •Otázka: Vliv skautského vedoucího na dítě s ADHD • Nezapomeňme na dobrou gramatickou a jazykovou úroveň všech textů, které odevzdáváme •Pozor na zneužívání některých slov! •Proč bylo téma zvoleno? V čem bude přínosné? •Definice výzkumného tématu •Laická veřejnost a její povědomí a názor na logopedickou péči u osob s narušenou komunikační schopností •Předností tohoto tématu je možnost obsáhlého výzkumu, který přinese zajímavé výsledky. K výzkumu můžeme přistupovat ze strany lidí a jejich (ne)zkušeností s logopedickou prevencí, ale také z hlediska míst, kde bývá prevence uskutečňována (mateřská škola, logopedická ambulance,…) • Věnovat se tomuto tématu je dobré, protože přinese nejen zpětnou vazbu, ale zároveň také obecné povědomí a názor laické veřejnosti na danou problematiku. • •Myslím si, že je důležité znát pocity inkludovaných žáků a to, jaké pozitivní anebo naopak negativní dopady má inkluze na jejich psychiku. • •Výzkumné téma •Jak se projevuje inkluze na psychice inkludovaných žáků? • •Tématem je dle mého názoru dobré se zabývat, protože je čím dál častěji řešeno. • •Zajímá mě a je pro mě v současné době aktuální. Ze svého blízkého okolí znám několik dětí s … • •Tématu je dobré se věnovat, protože se týká velkého množství dospělých lidí… Toto téma jsem si vybrala, protože mám ve svém okolí tyto osoby. • •Každý kdo o XX slyšel a přemýšlel si na ni udělal vlastní názor. A proto bych ve svém výzkumu chtěla zjistit, co si o XX myslí dnešní společnost. • •Pedagogové se v praxi často setkávají s žáky, kteří mají specifickou poruchu učení. Jelikož tito žáci potřebují speciální přístup, klade se často pozornost na to, jak s nimi pracovat během vyučování, aby pro ně byly vytvořeny co nejvíce optimální podmínky. Mimo práci ve škole se ale pravděpodobně liší i domácí příprava těchto žáků a právě na tuto problematiku bych se ráda zaměřila. Konkrétně bych se věnovala žákům s dyskalkulií, protože je to jedna z častěji se vyskytujících SPU a zároveň není tak prozkoumaná jako třeba dyslexie a dysgrafie. Současně bych zde mohla zužitkovat poznatky získané studiem matematiky, která je mým druhým oborem, a využít zkušenosti, které jsem získala doučováním žákyně s touto SPU. •Věřím, že je důležité se tímto tématem zabývat, protože žáci s dyskalkulií se běžně ve školách vyskytují a je pro ně velmi náročné podávat v hodinách matematiky dobré výkony. Analýza toho, jak probíhá jejich domácí příprava, by mohla být indikátorem, zda práce s nimi ve škole probíhá tak, jak by měla, a také by mohla odhalit, jestli je třeba těmto žákům poskytovat speciální podporu i mimo prostor školy. •Výzkumná otázka: Jak se liší domácí příprava do hodin matematiky žáků s dyskalkulií na 1. stupni ZŠ oproti žákům bez speciálních vzdělávacích potřeb? • •Příliš obecné nebo obtížně zkoumatelné téma •Může být mutismus způsoben MMR vakcínou? • •Bylo by možné nahradit Vojtovu metodu judem? • • •Jaký je vhodný přístup k dítěti s mutismem? • •Aký vplyv má blízke okolie (širšia rodina, priatelia a známi na dieťa s ADHD v predškolskom veku? • •Jaká je role stresu matky v těhotenství na budoucí vývoj řeči dětí (dvojčat) stejného pohlaví? • •Jaký vliv má bilingvní výchova na vývoj řeči dítěte v průběhu jeho vývoje a na vztahy v rodině? • •Jak ovlivňuje využívání elektronických zařízení při logopedické intervenci řečový vývoj jedinců předškolního věku? •Jakým způsobem ovlivňuje vývoj a utváření osobnosti dítěte fakt, že jeho rodič byl nebo je ve výkonu trestu? • •Má na osoby s tělesným postižením sport nějaký pozitivní či negativní vliv? • •Jak ovlivňuje palatolálie děti v dospělosti? • •Jak se rozvíjí komunikace u dětí s poruchou autistického spektra? • • • • • Přiměřeně obecná/konkrétní otázka •Jak se mladí lidé sžívají s prodělanou cévní mozkovou příhodou? • •Přemýšlejme, co s našimi otázkami dál bude •Výzkumné otázky: •Obecné: •Jaká je role učitele mateřské školy, při práci s jedincem s ADHD? – zkoumáme učitele/učitelky MŠ •Specifické: •Jakým způsobem se odlišují řízené činnosti pro jedince s ADHD od intaktních jedinců? - zkoumáme činnosti v MŠ •Jak se jedinci s ADHD projevují při skupinových/společných činnostech a jak s nimi v takovýchto situacích pracovat? – zkoumáme (patrně pozorujeme) žáky s ADHD •Jaké vztahy mají mezi sebou intaktní jedinci a jedinci s ADHD a jaký vliv to má na jejich výchovu a vzdělávání? – zkoumáme žáky s ADHD a bez a jejich vztah, zkoumáme výchovu a vzdělávání obou skupin žáků • Jak bude znít odpověď na naši otázku? •Kolik osob se zrakovým postižením, zároveň navštěvující tyflocentrum v Brně, vlastní vodícího psa? • •VO1: Jak často je zastoupena canisterapie v rámci ostatních podpůrných terapií v domovech se zvláštním režimem? •VO2: Kolik canisterapeutických společností je ochotných spolupracovat s touto cílovou skupinou? • •Jak často rodiče čtou dětem knížky a říkanky? Zpívají si s dětmi písničky? Upřednostňují tablet nebo televizi před knihou? • •